• Deeelicious

    Nystartat företag, enskild firma eller AB?

    Jag ska starta ett städföretag och undrar vad som är mest lönsamt att börja med när det gäller bolagsform? 

    Är det någon skillnad på beskattning när det gäller Enskild firma och Aktiebolag?

    Vad tjänar jag mest på att starta med och vad är för och nackdelarna?

    Jag och min man ska arbeta i företaget. Antingen med en ägare och en anställd i enskild firma eller som två ägare i aktiebolag, vad är lämpligast? Hur har ni andra småföretagare gjort och tänkt?

    Tacksam för alla svar :)

  • Svar på tråden Nystartat företag, enskild firma eller AB?
  • Anonym (Kvinna37)
    Deeelicious skrev 2018-12-16 13:35:53 följande:

    Jag ska starta ett städföretag och undrar vad som är mest lönsamt att börja med när det gäller bolagsform? 

    Är det någon skillnad på beskattning när det gäller Enskild firma och Aktiebolag?

    Vad tjänar jag mest på att starta med och vad är för och nackdelarna?

    Jag och min man ska arbeta i företaget. Antingen med en ägare och en anställd i enskild firma eller som två ägare i aktiebolag, vad är lämpligast? Hur har ni andra småföretagare gjort och tänkt?

    Tacksam för alla svar :)


    Bäst är eget företag då man är så små som ni kommer att vara. Det ska till rätt mycket innan det är aktuellt med AB.
  • Don3
    Deeelicious skrev 2018-12-16 13:35:53 följande:

    Jag ska starta ett städföretag och undrar vad som är mest lönsamt att börja med när det gäller bolagsform? 

    Är det någon skillnad på beskattning när det gäller Enskild firma och Aktiebolag?

    Vad tjänar jag mest på att starta med och vad är för och nackdelarna?

    Jag och min man ska arbeta i företaget. Antingen med en ägare och en anställd i enskild firma eller som två ägare i aktiebolag, vad är lämpligast? Hur har ni andra småföretagare gjort och tänkt?

    Tacksam för alla svar :)


    Och jag säger emot, enligt mig ska man i alla lägen ta AB om man kan.

    Fördelar är att företaget får helt egen bank inloggning så ni inte riskarar blanda er ekonomi.

    Går det åt helvete är det bara ta det i konkurs.

    Är nu mer billigt med bara 50k i aktiekapital (detta är pengar man får tillbaka om man lägger ner företaget utan att gå i konkurs).

    https://www.standardbolag.se/information/valj-ratt-foretagsform

  • Anonym (drz)

    Städföretag har ju en rätt liten omsättning så skulle kört på enskild, går ju alltid att ändra i efterhand om ni ångrar er.

Svar på tråden Nystartat företag, enskild firma eller AB?