• EbSmith

    Kroppshetsen som gravid

    Nån som är lika trött som jag, på alla som anser det helt okej att kommentera ens kropp och ta på ens mage som om det vore det mest normala i världen? Är bara en bit in i 14:e veckan och det känns redan som om min kropp inte är min egna längre, utan tillhör allmänheten. Trodde att man en gång för alla skulle slippa kroppshetsen, men det visar sig att den blev värre än någonsin. Folk glor på ens mage, innan de ens möter ens blick (i synnerhet kvinnor). Känner inte ens för att umgås med vissa pga detta och vill bara dra på mej en tält-kostym, så kanske man slipper alla kommentarer om att ?det börjar synas!? och så småningom ?Äre tvillingar?!? och ?Är det inte dags snart?!? i 5:e månaden. Jag har för i h-e en spegel hemma och sjukt nojig över att gamla ätstörningar kommer triggas igång igen.

    Ångrar grovt att jag ens avslöjade graviditeten så tidigt för vissa, kommer vänta så länge som möjligt om det blir ett till.

  • Svar på tråden Kroppshetsen som gravid
  • katrinp

    När jag väntade första barnet så köpte jag flera tröjor med text liknande typ: Dont touch the bump!, If you dont normally touch me, dont start nu och liknande. Med min andra så blev jag riktigt arg på en kollega som envisades med att röra magen så skällde ut henne och då var flera kollegor där så efter det rörde ingen.

    Nu denna gången har jag konstant gördel så det syns inte så mycket ännu.. usch hoppas att alla bara kan backa!

  • lompan

    Håller med. Känns jätte jobbigt. I min första graviditet så fick jag jämt höra att det mååååste vara tvillingar. Jag gick inte upp mkt i vikt, utan babyn låg så att magen pekade rakt ut och alla ba huur mkt har du gått upp egentligen.

    Den här graviditeten får jag höra väldigt mkt från min mamma om att inte äta för mkt. Jag har gått NER i vikt 1 kg sen jag blev gravid, är i v 17 och får höra; sa du verkligen att du gått ner i vikt? Det ser inte ut så.

    Blir förbannad på denna vikt och maghets.

    I förra graviditeten så tog vilt främmande människor mig på magen, kändes j*vligt olustigt.

  • EbSmith
    lompan skrev 2018-12-16 22:40:50 följande:

    Håller med. Känns jätte jobbigt. I min första graviditet så fick jag jämt höra att det mååååste vara tvillingar. Jag gick inte upp mkt i vikt, utan babyn låg så att magen pekade rakt ut och alla ba huur mkt har du gått upp egentligen.

    Den här graviditeten får jag höra väldigt mkt från min mamma om att inte äta för mkt. Jag har gått NER i vikt 1 kg sen jag blev gravid, är i v 17 och får höra; sa du verkligen att du gått ner i vikt? Det ser inte ut så.

    Blir förbannad på denna vikt och maghets.

    I förra graviditeten så tog vilt främmande människor mig på magen, kändes j*vligt olustigt.


    Men asså vafan! Att folk inte fattar hur elakt det låter och hur ledsen man blir! Speciellt nu när man är extra känslig också :(

    Är typ rädd för vad som kommer hända när alla man träffar i jobbet kommer få veta, med tanke på vad ens anhöriga kan slänga ur sig... Har bara gått upp två kilo hittills och jag vet att det inte är för mycket, men tack vare alla kommentarer känner man sej fulare och fetare än nånsin.
  • EbSmith
    katrinp skrev 2018-12-16 20:51:08 följande:

    När jag väntade första barnet så köpte jag flera tröjor med text liknande typ: Dont touch the bump!, If you dont normally touch me, dont start nu och liknande. Med min andra så blev jag riktigt arg på en kollega som envisades med att röra magen så skällde ut henne och då var flera kollegor där så efter det rörde ingen.

    Nu denna gången har jag konstant gördel så det syns inte så mycket ännu.. usch hoppas att alla bara kan backa!


    Så bra av dig att säga ifrån. Det borde jag med göra, men är lite känsligt när det är svärmor-släkten och släktingars respektive som är de värsta. Kanske ska testa med en sån där tröja först och se om det hjälper...
  • annabellelee

    JG hade en kollega som kallade mig "lilla tjockis". Jag förklarade att jag inte tyckte om det, och men han menade att han inte menade illa med det och fortsatte. När jag omogen förklarade att jag verkligen inte uppskattade det blev han sur och kallade mig resten av graviditeten "smalis" vilket inte hjälpte för han menade ju egentligen tvärtom. Varför inte bara använda mitt namn?

  • Tomelilla15

    Du säger att du tidigare haft ätstörningar. Det tror jag gör att det du upplever nu förvärras. Be MVC om stöd kring detta så du inte får mer problem. Kanske behöver du en samtalskontakt.

    Annars är väl ett råd att säga till kollegor och vänner att nu när du är gravid så vill du gärna slippa prata om din kropp. De behöver inte oroa sig för något då du går till MVC, finns ingen anledning för massa gissningar om vare sig antal barn i magen, storlek på magen eller något annat som har med graviditeten att göra. Sjukvården har koll på det medicinska och du undanber dig kommentarer om ditt utseende.

  • Physalis
    annabellelee skrev 2018-12-17 06:47:33 följande:

    JG hade en kollega som kallade mig "lilla tjockis". Jag förklarade att jag inte tyckte om det, och men han menade att han inte menade illa med det och fortsatte. När jag omogen förklarade att jag verkligen inte uppskattade det blev han sur och kallade mig resten av graviditeten "smalis" vilket inte hjälpte för han menade ju egentligen tvärtom. Varför inte bara använda mitt namn?


    Usch den mannen hade du kunnat anmält för trakasserier på jobbet.

    Ts prata om detta med de berörda. Om du inte vill ha en konfrontation så kan du testa att beklaga dig över att "andra människor" gör dessa saker. Därigenom kan du förklara var dina gränser går utan att säga rakt ut att det är de som gör de här grejerna.
    Korrekturläser som en kratta
  • anynom

    Åh vad jag känner igen mig... tyvärr. Väntar mitt tredje barn och känner mig som ett utställningsobjekt ibland. Det kvittar hur nära relation jag har till nån, som gravid är det tydligen okej för ALLA att kommentera och röra vid magen. Oftast som du säger är det magen som är fokus alltid, inte att ha ögonkontakt. Har nu även tvingats börja använda kryckor pga foglossning och bara gissa hur kommentarerna haglar... Är du säker på att där bara är en? Har du verkligen så lång tid kvar till förlossningen? Hur ska det gå? Ni får nog svänga inom BB på vägen hem. Huuuur ska du klara sju veckor till? Ingen jag känner har haft så stor mage som du. Osv. Just nu vill jag typ dra mig undan omvärlden för jag orkar inte med folks kommentarer. Försöker vara stolt över min fina, stora mage, men det är svårt.

  • anynom

    Kan inte heller komma på någon annan situation i livet där det verkar vara så OKEJ att ha en massa åsikter om en annan persons kropp och liv. Kan ni?

  • EbSmith
    anynom skrev 2018-12-18 22:05:05 följande:

    Åh vad jag känner igen mig... tyvärr. Väntar mitt tredje barn och känner mig som ett utställningsobjekt ibland. Det kvittar hur nära relation jag har till nån, som gravid är det tydligen okej för ALLA att kommentera och röra vid magen. Oftast som du säger är det magen som är fokus alltid, inte att ha ögonkontakt. Har nu även tvingats börja använda kryckor pga foglossning och bara gissa hur kommentarerna haglar... Är du säker på att där bara är en? Har du verkligen så lång tid kvar till förlossningen? Hur ska det gå? Ni får nog svänga inom BB på vägen hem. Huuuur ska du klara sju veckor till? Ingen jag känner har haft så stor mage som du. Osv. Just nu vill jag typ dra mig undan omvärlden för jag orkar inte med folks kommentarer. Försöker vara stolt över min fina, stora mage, men det är svårt.


    Fyyy vad taskigt! Hur kan folk inte förstå att det sårar?! Och jag är bara i början än.. hade också nån föreställning om att jag skulle kunna gå runt i tajta kläder och känna mej hur fin som helst, men det lär ju inte hända igen.

    Och nej... Inte ens när man möter nån som är sjukligt fet, smal eller har några kroppsliga defekter är det okej att kommentera, eller ens titta utan att va diskret. Men är man gravid beter sig folk (enligt min erfarenhet i synnerhet kvinnor över 50) som barn i 1-4 årsåldern som helt ogenerat kan stirra på någons nakna kön i omklädningsrummet.
  • JodiBabe
    lompan skrev 2018-12-16 22:40:50 följande:

    Håller med. Känns jätte jobbigt. I min första graviditet så fick jag jämt höra att det mååååste vara tvillingar. Jag gick inte upp mkt i vikt, utan babyn låg så att magen pekade rakt ut och alla ba huur mkt har du gått upp egentligen.

    Den här graviditeten får jag höra väldigt mkt från min mamma om att inte äta för mkt. Jag har gått NER i vikt 1 kg sen jag blev gravid, är i v 17 och får höra; sa du verkligen att du gått ner i vikt? Det ser inte ut så.

    Blir förbannad på denna vikt och maghets.

    I förra graviditeten så tog vilt främmande människor mig på magen, kändes j*vligt olustigt.


    men vad i helvete?! är folk störda??? blir så jävla sur när jag läser detta.

    sen när ens vikt och graviditet nån form av allmängods som ska kommenteras. folk är fräcka idioter.
Svar på tråden Kroppshetsen som gravid