• xenna

    Gör kliniker aldrig icsi på första ivf:en??

    Hej!

    Vi har just gjort vår första ivf. Vi fick ut 9 ägg och det slutade med att inget av dom blev befruktat, vilket även kliniken verkade förvånade över. När vi frågade dom hur många ägg dom gjorde isci på svarade dom att dom inte hade gjort icsi på något ägg. Dom vill att det ska vara så naturligt som möjligt och att dom kollar spermiernas kvalite just den dagen. Och brukar testa om det fungerar "naturligt" första gången och sen göra isci vid andra behandlingen om det inte fungerat.

    I vårt fall är vårt problem att spermierna är få, alla rör sig inte och vissa simmar bara runt runt. Visst kan det vara så att äggen inte är dom bästa heller, då jag är 38 år. Men vi kan inte förstå varför dom chansade på 9 ägg, när ingen av alla miljoner spermier lyckats befrukta något av mina ägg tidigare. Är det såhär det går till? Att man inte gör isci på första försöket trots att man behöver ivf pga dåliga spermier?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gör kliniker aldrig icsi på första ivf:en??
  • Asteria

    De gjorde ICSI på alla våra ägg vid första försöket, just på grund av manlig faktor. De sa att det var minimal chans till befruktning utan ICSI. Gick på Reproduktionsmedicin Huddinge.

  • Popetot

    Beklagar att ni känner att de behandlat er fel. Vi gick på rmc malmö och fick icsi direkt pga få spermier. Vi använde enbart frusna spermier. Aldrig tal om att chansa med vanlig ivf. Har vänner som står inför ivf nu och kommer också få icsi direkt. De går också i malmö.

  • Ellie

    Det var synd att ni inte diskuterade detta innan. De borde informerat er om hur de tänkte och låtit er få säga er önskan.
    Vi gjorde icsi direkt, men min man är steriliserad, och de sade att det är för små chanser med spermier man plockat ut ur testikeln. Jag blev gravid på första försöket med icsi.

  • LLW

    Vi gjorde vår första ivf i oktober. Fick ut 5 ägg och inget av dem befruktades. Blev helt förstörd och förstod inte varför de inte gjort icsi när min man har både nedsatt rörlighet och antal. När det dessutom blev så några ägg borde de väl ändå inte chansat.

    Nu har vi varit tvungna att vänta i 3 månader på nästa, då de sagt att de ska göra icsi. Tänker ändå fråga varför man inte gjorde det på första när förutsättningarna var så dåliga. Hade jag trott att man skulle behöva ?säga till? hade jag självfallet gjort det. Men kanske litar för mycket på sjukvården.

  • LLW
    xenna skrev 2018-12-18 14:26:43 följande:

    LLW: Javisst blir man besviken. ???? Vilken klinik går du på?


    Riktigt besviken! Det är ju inga smågrejer dom sysslar med :( vi går på rmc Linköping. Ni då?
  • smurfen 11

    Vi gjorde inte heller icsi, vilket jag fortfarande kan känna bitterhet över, att jag inte stod på mig om det. För det kan mycket väl varit så att vid alla naturliga försök hemma, så har inte spermien kunnat komma igenom ägget. 

    Min sambos spermier är normala till antalet och rörliga, även gjort extra test om bevisar detta. Men vi fick ut få ägg och då borde de gjort icsi. Ändå står det på deras hemsida att "vi gör icsi vid låg befruktningsgrad", och inget plus hemma under 2 år borde väl betyda låg befruktingsgrad?

    Vi gjorde vår ivf på IVF Nordic i Göteborg. Inget ägg blev befruktat. Sköterskan som ringde och berättade detta var helt känslokall. Skulle absolut säga till er som ska göra ivf snart att, blir det få ägg ut, se till att de gör icsi! Stå på er.

  • Jagochdublirvi

    ICSI ökar inte nödvändigtvis sannolikheten för graviditet. När vi gjorde ivf för några år sedan så vid utredningen så sa de att de skulle görs icsi då mannensspermier var så dåliga. Men när det väl var dags för ivf (långa protokollet)så hade hans spermiekvalietet avsevärt förbättrats (enligt min gissning tack vare kosttillskott som han tagit sedan utredningen) och därför så befruktade de hälften av äggen naturligt och hälften med icsi(7 av varje). Lika många från de två metoderna befruktades, dvs 4+4. En fick jag tillbaka övriga odlades vidare. Resultat: mens och inget till frysen

    Vid försök två (korta protokollet då jag hade mått riktigt dåligt pga hormonerna) så fick vi ut lika många ägg men mannens spermiekvalitet var till och med sämre än vid utredningen så det blev icsi. Sex befruktades, en återfördes. Resultat: Friskt barn som föddes i v41 och tre till frysen.

    Icsi kostar och finns det friska spermier så vill de låta de bästa spermierna själva komma och befrukta ägget

Svar på tråden Gör kliniker aldrig icsi på första ivf:en??