• Anonym (undrar)

    kan självkänslan bli bättre

    Om man haft dåligt självkänsla sedan typ tonåren. Om man är en försiktig och blyg person som har väldigt svårt att sätta gränser. Och nu är 40 +. Kan det verkligen bli bättre? Hur gör man för att det på djupet ska bli det? Kan man klara detta själv? Eller ta hjälp av någon professionell? Vilken typ av hjälp i så fall? Finns det någon som känner igen sig som faktiskt har klarat detta trots att typ halva livet gått?

  • Svar på tråden kan självkänslan bli bättre
  • TeenageFanclub
    Anonym (undrar) skrev 2018-12-16 21:15:32 följande:

    Om man haft dåligt självkänsla sedan typ tonåren. Om man är en försiktig och blyg person som har väldigt svårt att sätta gränser. Och nu är 40 +. Kan det verkligen bli bättre? Hur gör man för att det på djupet ska bli det? Kan man klara detta själv? Eller ta hjälp av någon professionell? Vilken typ av hjälp i så fall? Finns det någon som känner igen sig som faktiskt har klarat detta trots att typ halva livet gått?


    Är du man eller kvinna?

    Vad tror du det beror på?

    Såklart riskfritt att träffa en professionell samtalskontakt.
  • SupersurasunkSara

    Ja det kan den absolut! Du kan tex läsa boken 'Förändra ditt liv' av Liria Ortiz, den tycker jag är bra. KBT hjälper en del personer också, själv föredrar jag hypnosterapi. 

    Du kan börja varje morgon med att tala om för dig själv vad du är bra på. Se dig i spegeln och säg fem saker du är bra på, det måste inte vara stordåd, det räcker med att du är bra på att hålla ordning, tänka på andra osv. Och varje kväll tänker du på allt bra du har åstadkommit under dagen. 

    Kommer negativa tanker upp, mota medvetet bort dem och tänk på något bra istället. Det krävs lite träning men det går. 

    Lycka till!

  • Anonym (ssq)
    SupersurasunkSara skrev 2018-12-16 22:00:11 följande:

    Ja det kan den absolut! Du kan tex läsa boken 'Förändra ditt liv' av Liria Ortiz, den tycker jag är bra. KBT hjälper en del personer också, själv föredrar jag hypnosterapi. 

    Du kan börja varje morgon med att tala om för dig själv vad du är bra på. Se dig i spegeln och säg fem saker du är bra på, det måste inte vara stordåd, det räcker med att du är bra på att hålla ordning, tänka på andra osv. Och varje kväll tänker du på allt bra du har åstadkommit under dagen. 

    Kommer negativa tanker upp, mota medvetet bort dem och tänk på något bra istället. Det krävs lite träning men det går. 

    Lycka till!


    Vad tänker du om att vara ärlig med sig själv? Acceptera det som är fel på en och förändra det? Dvs, börja ta ansvar över sitt liv, med en positiv inställning och inte som en diktator. Om jag inte är där jag vill vara så kommer det inte hjälpa om jag försöker intala mig själv att allt är bra till exempel. Vid minsta motgång rivs den fasaden ner.

    Det du pratar om här kan nog hjälpa men jag tror du måste bygga en grund.
    Att konfrontera det som gömmer sig under ytan. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (ssq) skrev 2018-12-16 22:31:51 följande:
    Vad tänker du om att vara ärlig med sig själv? Acceptera det som är fel på en och förändra det? Dvs, börja ta ansvar över sitt liv, med en positiv inställning och inte som en diktator. Om jag inte är där jag vill vara så kommer det inte hjälpa om jag försöker intala mig själv att allt är bra till exempel. Vid minsta motgång rivs den fasaden ner.

    Det du pratar om här kan nog hjälpa men jag tror du måste bygga en grund.
    Att konfrontera det som gömmer sig under ytan. 
    Givetvis ska man inte ljuga för sig själv, eller hur menar du? Jag kan ju inte säga till mig själv att jag är bra på att sjunga tex, för det är jag verkligen inte

    Att boosta sig själv är ett bra komplement till terapi. 
  • Anonym (undrar)

    Jag är kvinna. Vet inte vad den dåliga självkänslan beror på. Självkänslan har skiftat lite men jag har alltid varit blyg och försiktig och rädd av mig. Kanske dog den lite när mina kompisar slutade vara med mig på högstadiet. 

    Gick till en psykolog för typ 10 år sedan pga dålig självkänsla men fick då reda på att jag hade social fobi så vi pratade bara om det.

    Det känns som att det behövs något djupare än att bara peppa sig själv med uppmuntrande ord. Men jag kanske kan börja där.

    Vad är hypnosterapi?

  • Anonym (ssq)
    SupersurasunkSara skrev 2018-12-16 22:48:20 följande:
    Givetvis ska man inte ljuga för sig själv, eller hur menar du? Jag kan ju inte säga till mig själv att jag är bra på att sjunga tex, för det är jag verkligen inte

    Att boosta sig själv är ett bra komplement till terapi. 
    Nej jag menar att om du inte är den personen du vill vara och du inte går den väg i livet du vill gå så kommer det inte hjälpa att intala sig själv om hur bra, smart, vacker du är utan du måste konfrontera problemet vilket bygger självrespekt. Självrespekten baseras på den du är och dina handlingar snarare än något fiktivt.

    Självkänslan grundar sig i vad du tänker om dig själv, det svajar vid minsta motighet. För lite sömn eller annat som påverkar humöret påverkar självkänslan.
  • Anonym (ssq)
    Anonym (undrar) skrev 2018-12-16 23:25:05 följande:

    Jag är kvinna. Vet inte vad den dåliga självkänslan beror på. Självkänslan har skiftat lite men jag har alltid varit blyg och försiktig och rädd av mig. Kanske dog den lite när mina kompisar slutade vara med mig på högstadiet. 

    Gick till en psykolog för typ 10 år sedan pga dålig självkänsla men fick då reda på att jag hade social fobi så vi pratade bara om det.

    Det känns som att det behövs något djupare än att bara peppa sig själv med uppmuntrande ord. Men jag kanske kan börja där.

    Vad är hypnosterapi?


    Du verkar vara vettig och ha självinsikt.
    Jag tror du tänker helt rätt om att magiskt tänkande inte kommer lösa problemet.

    Vet inte hur exakt de arbetar inom kbt men det är ju beteende och tänkande så om du träffar en psykolog kan ni säkert få ihop en plan för en förbättring.

    Till exempel att frivilligt konfrontera det du är rädd för. Kanske frivilligt utsätta dig för sociala situationer i rimlig grad för att göra dig mindre blyg och ge dig självförtroende i sociala sammanhang och självrespekt för att du tar ansvar för problemet och försöker lösa det.
    Samt börja säga nej när du anser att det är rätt att säga nej. Säga det du anser är rätt, det som behövs sägas. Göra det som är rätt m.m.
  • Anonym (A)
    SupersurasunkSara skrev 2018-12-16 22:48:20 följande:
    Givetvis ska man inte ljuga för sig själv, eller hur menar du? Jag kan ju inte säga till mig själv att jag är bra på att sjunga tex, för det är jag verkligen inte smile2.gif

    Att boosta sig själv är ett bra komplement till terapi. 
    Håller med
  • SupersurasunkSara
    Anonym (ssq) skrev 2018-12-16 23:41:05 följande:
    Nej jag menar att om du inte är den personen du vill vara och du inte går den väg i livet du vill gå så kommer det inte hjälpa att intala sig själv om hur bra, smart, vacker du är utan du måste konfrontera problemet vilket bygger självrespekt. Självrespekten baseras på den du är och dina handlingar snarare än något fiktivt.

    Självkänslan grundar sig i vad du tänker om dig själv, det svajar vid minsta motighet. För lite sömn eller annat som påverkar humöret påverkar självkänslan.
    Aha, då förstår jag hur du menar. För mig är det självklart att man först måste fundera ut vem man är och vill vara, men det är det kanske inte för alla  

    Både i boken jag rekommenderade (om jag minns rätt, det var länge sen jag läste den och jag har läst en del olika) och i hypnosterapi tar man reda på det. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (undrar) skrev 2018-12-16 23:25:05 följande:

    Jag är kvinna. Vet inte vad den dåliga självkänslan beror på. Självkänslan har skiftat lite men jag har alltid varit blyg och försiktig och rädd av mig. Kanske dog den lite när mina kompisar slutade vara med mig på högstadiet. 

    Gick till en psykolog för typ 10 år sedan pga dålig självkänsla men fick då reda på att jag hade social fobi så vi pratade bara om det.

    Det känns som att det behövs något djupare än att bara peppa sig själv med uppmuntrande ord. Men jag kanske kan börja där.

    Vad är hypnosterapi?


    Hypnosterapi kan vara många olika saker. Man använder den metod och det tillvägagångssätt som passar för den klienten man har framför sig. 

    Kanske skulle hypnoanalys vara bättre för dig, alla hypnosterapeuter är inte hypnoanalytiker så kolla upp det om du väljer att prova. 


    I hypnoanalys kan man bena upp trauman tex, eller andra saker som hindrar en från att leva det liv man innerst inne vill. 

Svar på tråden kan självkänslan bli bättre