• Anonym (Activ­ity)
    Äldre 17 Dec 12:55
    58 visningar
    11 svar
    11
    58

    Fritidsaktiviteter där barn och föräldrar deltar tillsammans!

    Hej!


     


    Jag undrar om det finns fler föräldrar där ute som, liksom jag själv, delar intressen och fritidsaktiviteter med sitt barn?


     


    Vilka aktiviteter handlar det om, vilka dagar och tider är det träning/träff och vad kostar aktiviteterna att delta i?


    Tillkommer där några kringkostnader, så som läger och/eller tävlingsavgifter?


    Vad ligger kläd- och materialkostnader på och hur ofta får ni köpa nytt?


    ---


    Jag och mitt barn har gemensamma aktiviteter tre dagar i veckan.


     


    - På måndagar har vi schack mellan klockan 14-16.


    Den aktiviteten är helt gratis att delta i, då lokalen vi spelar i är gratis att boka.


    Dessutom kostar aktiviteten oss noll kronor i materialkostnad då schackbräden och pjäser givits till oss av Studiefrämjandet för länge sedan.


    ---


    - På onsdagar har vi  orientering tillsammans mellan klockan 18-19.


    Aktiviteten kostar oss 150:- i klubbmedlemskap/år.


     


    Materialkostnader tillkommer i form av klubbkläder och orienteringsskor, cirka en gång/säsong (iaf för den av oss som fortfarande växer).


    Kläder och skor brukar gå på omkring 1000 kr./säsong.


     


    Engångskostnader, för t.ex. kompass, SI-pinne och pannlampa tillkommer också - men som sagt endast en gång, totalt, (om inte något av det går sönder/tappas bort. Då får man så klart köpa nytt).


     


    Avgifter för tävlingar ingår i klubbmedlemskapet.


    Tävlingar brukar äga rum cirka 8 ggr/termin.


    ---


    - På söndagar går vi på tipspromenad, med tillhörande bingo, mellan klockan 9-10:30.


    Aktiviteten kostar allt som allt cirka 30kr/vecka.


    ---


    Vi har några familjer i bekantskapskretsen som också aktiverar sig tillsammans hela familjer, och det verkar bli mer och mer vanligt att familjer väljer att göra så.

    Aktiviteterna det handlar om då, är dels de vi själva går på, men även t.ex. körsång, golf, ridning, scouting och tennis.

    Det vore jättekul och intressant att läsa om fler föräldrar som deltar på gemensamma fritidsaktiviteter, hela familjer/barn+förälder, - samt vilka aktiviteter det handlar om (vore kul med tips på fler aktiviteter som inte är så åldersbundna).

    Så ös på i tråden vettja!

  • Svar på tråden Fritidsaktiviteter där barn och föräldrar deltar tillsammans!
  • Äldre 17 Dec 13:05
    #1

    Jag och dottern (13 år) har precis köpt vår första häst tillsammans. Hon har ridit 5 år på ridskola och jag har haft egna hästar när jag var yngre, har även ridit 2 år på samma ridskola som dottern för att damma av kunskaperna.
    Grabben spelar innebandy och fotboll, men där hänger jag med som vanlig sportmorsa, älskar att kolla hans matcher Skrattande.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Äldre 17 Dec 13:08
    #2

    Glömde halva svaret...
    Dessa intressen tar i princip all vår fritid (läs min fritid), när dottern är klar i stallet är det körning av sonen till hans aktiviteter. jag tillbringar nog mer tid i min bil än en normalpresterande taxichaufför.
    Det ekonomiska är i samma kategori, men det är värt varenda krona!


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (Activ­ity) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 13:34
    #3

    Det låter helt fantastiskt!

  • Anonym (Activ­ity) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 21:37
    #4

    Puff!

  • Anonym (Mamma till två)
    Äldre 17 Dec 21:44
    #5

    Jag och min man tränar på Friskis och Svettis tillsammans med sonen.

    Vi tränar hunden tillsammans med dottern.

  • Anonym (Activ­ity) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 08:58
    #6

    Ja, friskis och andra gym är ju också populära aktiviteter över generationsgränserna.
    Bra tips!

  • Anonym (Nora)
    Äldre 18 Dec 11:11
    #7

    Vilken rolig tråd! Min dotter är bara 3 år, vi går på gympa och simskola tillsammans men det övergår ju snart i sånt som hon kommer att göra själv. Jag älskar det dock så jättekul att höra om aktivitet man kan göra tillsammans när barnet är äldre.

  • Anonym (Activ­ity) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 11:19
    #8
    Anonym (Nora) skrev 2018-12-18 11:11:52 följande:

    Vilken rolig tråd! Min dotter är bara 3 år, vi går på gympa och simskola tillsammans men det övergår ju snart i sånt som hon kommer att göra själv. Jag älskar det dock så jättekul att höra om aktivitet man kan göra tillsammans när barnet är äldre.


    Kul att du uppskattar tråden!

    Ja, det finns faktiskt en hel del roliga aktiviteter där både förälder och barn kan delta samtidigt.

    Vad har du själv för intressen?
    Ta med din dotter på något av dina intressen, när hon blivit i rätt ålder, så ska du se att den aktiviteten blir mer långlivad än någon hon bara skjutsas till- och från.
    Barn gillar när föräldrarna engagerar sig.
  • Anonym (Hela familj­en)
    Äldre 18 Dec 11:21
    #9

    Familjen tog beslut att köpa segelbåt för några år sedan.

    Alla får hjälpa till.

  • Anonym (barnl­ös)
    Äldre 18 Dec 11:30
    #10

    Gäller inte mig då jag inte har några barn, men jag känner rätt många som involverar sina barn i deras fritidsintressen - eller tvärt om :)
    Jag har flera friluftsintresserade vänner som hikear/campar/vandrar med sina barn. En annan familj spelar golf ihop och så vet jag några pappor som tränar cheerleading ihop med döttrarna. Justja, en bekant klättrar och har börjat involvera barnet i det :) 

  • Anonym (Activ­ity) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 11:47
    #11

    Jag blir varm i hela själen när jag läser om andra familjer som också delar fritidsintressen över generationsgränserna.
    Härligt med så många fler fina tips i tråden; hike och segling lät superkul!
    Och pappor på chearleading - coolt! Cool

Svar på tråden Fritidsaktiviteter där barn och föräldrar deltar tillsammans!