• Äldre 17 Dec 15:16
    893 visningar
    3 svar
    3
    893

    Återvänt med barn ifrån Spanien, får ej föräldrapenning

    Är det någon som har erfarenhet av att ha flyttat tillbaka till Sverige ifrån Spanien med barn som var födda där?

    Har varit i Sverige nu i över ett år och Försäkringskassan envisas med att dom måste få in ett intyg/certifikat ifrån de Spanska myndigheterna där det specificerar hur många dagar samt hur mycket i pengar som jag och min man fått i föräldraledighet. Innan de fått det, kan vi inte ta ut någon föräldraledighet här hemma (har barn som är 3 och 7 år som båda är födda där).

    Jag har varit i kontakt med min spanska revisor/juridiska representant (gestor) flera gånger men han säger efter att han har undersökt det att det inte finns något sådant certifikat som myndigheterna ger ut. Jag har försökt säga det till Försäkringskassan men det är inte deras problem anser dom. Jag har förklarat att max får man ut 16 veckor vilket står klart och tydligt på myndigheternas websida och därför bett dem att göra sina beräkningar baserat på att jag fått ut maximalt möjlig ersättning, men FSK kan inte hjälpa mig vidare säger dom, utan detta certifikat.

    Är sjukt frustrerad och undrar om det finns någon som haft liknande problem och hur man lyckats lösa det. Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Återvänt med barn ifrån Spanien, får ej föräldrapenning
  • Äldre 17 Dec 16:44
    #1

    Brukar man få föräldrapenning när man återvänder med äldre barn? Många svenska föräldrar har ju ett litet antal dagar sparade men långtifrån alla. Eller räknas det utifrån någon kvot? Jag är mest nyfiken på om du fått info av FK om någon allmän regel kring detta. (Du behöver inte svara om du tycker det är OT)

  • Äldre 17 Dec 17:58
    #2
    Trippelmamma76 skrev 2018-12-17 16:44:55 följande:

    Brukar man få föräldrapenning när man återvänder med äldre barn? Många svenska föräldrar har ju ett litet antal dagar sparade men långtifrån alla. Eller räknas det utifrån någon kvot? Jag är mest nyfiken på om du fått info av FK om någon allmän regel kring detta. (Du behöver inte svara om du tycker det är OT)


    Jag ska flytta till Sverige. Hur många dagar med föräldrapenning får jag?

    Det beror på hur gammalt ditt barn är när det bosätter sig i Sverige.


    Om barnet blir bosatt i Sverige innan det fyller 1 år får du 480 dagar med föräldrapenning.


    Om barnet är 1 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 200 dagar för barnet. Om barnet är 2 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 100 dagar för barnet.


    Om du flyttar till Sverige från ett annat land i EU/EES eller Schweiz gäller andra regler. Ring till kundcenter på 0771-524 524 för att få veta vad som gäller för dig. 

    Ja det är kvoterat som du ser ovan, men det verkar alltså vara specialregler  inom EU, antagligen detta med att räkna bort hur många dagar som man tagit ut i det andra landet. Dock borde ju FK oavsett vad kunna ge TS 100 dagar per barn eftersom de ju tillsammans inte lär ha tagit ut mer än åtta månader per barn (fyra månader per person antar jag att TS menar att föräldraledigheten är i Spanien) och det är ju 240 dagar alltså hälften av de 480 vi har här . 


  • Äldre 17 Dec 17:58
    #3
    Trippelmamma76 skrev 2018-12-17 16:44:55 följande:

    Brukar man få föräldrapenning när man återvänder med äldre barn? Många svenska föräldrar har ju ett litet antal dagar sparade men långtifrån alla. Eller räknas det utifrån någon kvot? Jag är mest nyfiken på om du fått info av FK om någon allmän regel kring detta. (Du behöver inte svara om du tycker det är OT)


    Jag ska flytta till Sverige. Hur många dagar med föräldrapenning får jag?

    Det beror på hur gammalt ditt barn är när det bosätter sig i Sverige.


    Om barnet blir bosatt i Sverige innan det fyller 1 år får du 480 dagar med föräldrapenning.


    Om barnet är 1 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 200 dagar för barnet. Om barnet är 2 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 100 dagar för barnet.


    Om du flyttar till Sverige från ett annat land i EU/EES eller Schweiz gäller andra regler. Ring till kundcenter på 0771-524 524 för att få veta vad som gäller för dig. 

    Ja det är kvoterat som du ser ovan, men det verkar alltså vara specialregler  inom EU, antagligen detta med att räkna bort hur många dagar som man tagit ut i det andra landet. Dock borde ju FK oavsett vad kunna ge TS 100 dagar per barn eftersom de ju tillsammans inte lär ha tagit ut mer än åtta månader per barn (fyra månader per person antar jag att TS menar att föräldraledigheten är i Spanien) och det är ju 240 dagar alltså hälften av de 480 vi har här . 


Svar på tråden Återvänt med barn ifrån Spanien, får ej föräldrapenning