• Emmyyy
    Äldre 17 Dec 19:38
    126 visningar
    3 svar
    3
    126

    Försökt att bli gravid i över ett år

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i över ett år. Vi fick ett plus på stickan i januari, men fick en missed abortion i februari i vecka 12. Förstår att det tar ett tag innan kroppen har återhämtat sig och är redo igen.. men jag blir bara mera nere för varje gång mensen kommer. Vi har båda varit och kollat upp oss så allting borde va okej, så är det då kanske stressen som gör att det inte lyckas?

    Har någon nå tips på hur jag ska tänka för att orka hålla humöret uppe? Eller om nån har nå bra kosttips som skulle hjälpa att bli gravid? Eller egna erfarenheter?

  • Svar på tråden Försökt att bli gravid i över ett år
  • Äldre 17 Dec 22:45
    #1

    Ni har gjort en regelrätt infertilitetsutredning, men fick ingen hjälp alltså? Låter mycket märkligt. Hittas inga fel blir man förklarad oförklarligt infertil och brukar få remiss till IVF. Psykisk stress påverkar INTE fertiliteten-då skulle då garanterat ingen lyckas med IVF för det är enormt psykiskt påfrestande. Fysisk stress kan påverka, men då försvinner ju äl och därmed oftast mensen också så det märker man ju.
    Eftersom du uppenbarligen kan bli gravid finns det ju inga så stora hinder att du inte skulle kunna bli det igen. Kontakta gyn igen eller gå privat.

  • Emmyyy
    Äldre 20 Dec 00:07
    #2

    Vi var till privat klinik och där sa de att de att man kan bli vidare utredd om de skulle ha hittat något avvikande. Eftersom det har varit en graviditet emellan så räknar de väl mera med att det tar ett tag innan man blir gravid igen.

    Man borde kanske ta kontakt igen med kliniken..

    Jag har längtat efter barn i 10 år och de senaste åren har längtan farit väldigt intensiv. Jag blev gravid för 3 år sen, men var då tillsammans med en annan och han var inte pålitlig så jag beslöt mig för att göra en abort. Vilket var en stor sorg, men det var rätt beslut. Så graviditeter och barnlängtan har kretsat kring mig i 3 år och det känns som det aldrig kommer att hända.

    Min mens är sen 1,5 vecka, men får inget plus. Det är så frustrerande!

  • Äldre 25 Dec 22:19
    #3

    Vad jobbigt, sitter själv i liknande situation. Fick plus i mars och en MA i v.12-13, sedan dess (efter skrapning) har jag inte fått tillbaka mens, trots att jag nyligen fick Provera utskrivet och mens/blödning skulle komma efter 2-3 dagar (är över 3 v sen avslutad kur...) Så har alltså inte haft en riktig mens sedan i februari.. snart ett år.. Men enligt stickorna så har jag ÄL... Jobbigt med väntan... och att egentligen inte veta någonting..

    Tänker väl också att en kan söka fertilitetsundersökning snart då?
    Någon annan som vet tips?

Svar på tråden Försökt att bli gravid i över ett år