• Anonym (Behov?)

    Behövs det kram- och beröringskurser?

    Jag läser ofta om ensamma människor, både här och på andra ställen. Ofta är det inte sex de saknar, utan närheten, beröring av och från en annan människa. 

    Får många år sen läste jag om en kvinna i England (tror jag det var) som hade kramkurser, eller kramseminarier. 

    Folk, singlar, kom dit och kramades med varandra, gav varandra ryggmassage i ring osv. Kuddar och madrasser låg utspridda och man låg alltså där och kramades. Inget annat, bara kramar och om någon blev lite upphetsad kunde de gå iväg till ett annat rum där det fanns mjölk och kakor. 

    Det var noga med regeln, bara kramas, inget annat. Alla skulle vara bekväma med att vara där och veta att det är bara kramar, inget krav, inga frågor om mer. 

    Vet inte om det finns kvar, men tanken är god tycker jag. Massage hos massageterapeut i alla ära, men en kram är ändå alltid en kram.  

    Skulle det vara bra om något liknande fanns här tror ni? Skulle det kunna vara något för de som är ensamma och saknar någon att ligga nära ibland och kramas med? 

  • Svar på tråden Behövs det kram- och beröringskurser?
  • Anonym (Jag)

    Jag skulle gärna delta i en sån kurs! Spontant låter det som en bra idé. I alla fall för mig.

  • Cecese

    Funkar säkert för en del och skulle fylla ett behov. Själv känner jag bara att hu nej, aldrig i livet. Jag hatar när främmande människor, bekanta, arbetskamrater etc ska ge en kram... Att kramas för mej är något ganska intimt och jag känner mej bara bekväm att krama mina barn, någon jag har känslor för eller en riktigt bra vän. I övrigt är jag grymt obekväm med att krama människor. 

  • Anonym (Bananen)

    Ja jag kan faktiskt tycka att det behövs. Många har idag uppenbarligen problem med kramar och beröring av olika slag. Ser ju bara metoo, mycket av det som togs upp där var många gånger beröring av olika slag.

    Personligen avskyr jag kramar från andra, jag skulle behöva gå en kramkurs.

  • Aniiee

    Det finns ju, så det är bara att leta upp en om man vill.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Behov?)
    Aniiee skrev 2018-12-17 21:59:27 följande:

    Det finns ju, så det är bara att leta upp en om man vill.


    Åh vad bra! Det tror jag inte så många vet Jag tänker alltid på den där kursen när jag läser om ensamma personer som längtar och tänkte att nu skriver jag ut den här frågan. 

    Jag är själv ganska obekväm med att krama 'främlingar' men har bättrat mig lite där. Kan krama gamla klasskamrater osv om vi ses. 
  • Anonym (Behov?)
    Cecese skrev 2018-12-17 21:58:02 följande:

    Funkar säkert för en del och skulle fylla ett behov. Själv känner jag bara att hu nej, aldrig i livet. Jag hatar när främmande människor, bekanta, arbetskamrater etc ska ge en kram... Att kramas för mej är något ganska intimt och jag känner mej bara bekväm att krama mina barn, någon jag har känslor för eller en riktigt bra vän. I övrigt är jag grymt obekväm med att krama människor. 


    Jag är inte heller bekväm med att kramas i tid och otid men kreti och pleti. Hänger ihop med min bakgrund, men jag gillar att kramas när jag väl gör det.  
  • Anonym (Behov?)
    Anonym (Bananen) skrev 2018-12-17 21:59:26 följande:

    Ja jag kan faktiskt tycka att det behövs. Många har idag uppenbarligen problem med kramar och beröring av olika slag. Ser ju bara metoo, mycket av det som togs upp där var många gånger beröring av olika slag.

    Personligen avskyr jag kramar från andra, jag skulle behöva gå en kramkurs.


    Ja det verkar bli ett alltmer utbrett problem tyvärr. 

    Jobbar i skola och vi har i omgångar haft massagetåg, alla sitter i ring och ger massage utefter en saga som berättas under tiden. Det har förbättrat stämningen i klassen väldigt mycket. 
  • Cecese
    Anonym (Behov?) skrev 2018-12-17 22:07:12 följande:

    Jag är inte heller bekväm med att kramas i tid och otid men kreti och pleti. Hänger ihop med min bakgrund, men jag gillar att kramas när jag väl gör det.  


    Jag älskar att kramas och mycket beröring men bara med mina barn eller en partner jag har känslor för. Nära vänner känner jag mej bekväm att ge en snabb kram. Men i övrigt är jag så pass obekväm med det att jag mår riktigt dåligt av det. Jag kan tom vara obekväm om någon sätter en hand på min axel eller sitter för nära om det inte behövs. Och nej, ingen kurs i världen skulle hjälpa det. Människor är olika helt enkelt och en del är som mej.
  • Anonym

    Det skulle helt klart behövas en kurs, då många kvinnor uppenbarligen har stora problem med att kramas. Det är bara att läsa den här tråden, som är toppen på isberget,  så ser man.

    Då kunde ensamma män med stort krambehov lära upp dem hur man gör. Deras brinnande hängivenhet i ämnet skulle snabbt få dessa kvinnor att släppa sin skepsis och bli mer entusiastiska.

Svar på tråden Behövs det kram- och beröringskurser?