• Anonym (Barnlängtan)

    Kommer soc ta mina barn?

    Jag är så sugen på ett tredje barn nu när jag börjar komma upp i åldern, Jag är ensam vårdnadshavare till mina andra barn pga deras pappas alkohol och drogmissbruk och jag vill att alla mina barn ska vara helsyskon. Både skolan och soc vet om hans missbruk därför är jag lite rädd för att dom reagerar om jag blir gravid och dom får reda på att han är pappan eftersom mina andra barn inte träffat sin pappa på länge då han börjat missbruka dom senaste åren. Vågar jag skaffa ett till barn med mina barns pappa utan att riskera att soc tar mina andra barn? Inga dömmande kommentarer tack.

  • Svar på tråden Kommer soc ta mina barn?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-12-18 12:57:27 följande:
    Jag är så sugen på ett tredje barn nu när jag börjar komma upp i åldern, Jag är ensam vårdnadshavare till mina andra barn pga deras pappas alkohol och drogmissbruk och jag vill att alla mina barn ska vara helsyskon. Både skolan och soc vet om hans missbruk därför är jag lite rädd för att dom reagerar om jag blir gravid och dom får reda på att han är pappan eftersom mina andra barn inte träffat sin pappa på länge då han börjat missbruka dom senaste åren. Vågar jag skaffa ett till barn med mina barns pappa utan att riskera att soc tar mina andra barn? Inga dömmande kommentarer tack.
    Det finns en viss ärftlighet för alkoholism så jag skulle knappast välja att skaffa barn med en missbrukare
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-18 13:03:09 följande:

    Det finns en viss ärftlighet för alkoholism så jag skulle knappast välja att skaffa barn med en missbrukare


    Det behöver inte vara så. Vet många som haft föräldrar med alkoholproblem som inte fått problem med alkoholen men det finns alltid en risk såklart även om man inte har alkolism i släkten
  • Anonym (Ego)

    Jag tycker du ska tänka en gång till här. Dina resonemang låter otroligt egoistiska. Du beskriver det som att dina barn lever i en ganska svår situation med en missbrukande förälder och du vill föda ett barn in i samma situation, medveten om vad det kommer innebära. Svaret är ja, soc kan ta barnet/barnen eftersom du visar ett tveksamt ansvarstagande för dina barn om du medvetet skaffar barn med en missbrukare. En missbrukare som du är medveten om är en så dålig förälder att han inte ens träffar sina barn.

    Dessutom bör du fundera över vad dina barn kommer tycka om dig i framtiden när de blir medvetna om detta högst ansvarslösa beteende från din sida (om du fortskrider med dina planer).

    Så viktigt kan det ju inte vara att de är helsyskon att det är värt att utsätta ett oskyldigt litet barn för detta.

    Av dina resonemang att döma bör du nog avstå helt från fortsatt barnalstrande eftersom du inte tycks sätta dina barns bästa främst vilket bör vara en självklarhet för en bra förälder.

  • CitronTulo

    Skulle det inte vara mer värt att få ditt tredje barn ihop med en vettig karl än en som du vet missbrukar och är en dålig far?? Att de inte blir helsyskon skulle jag tycka var mindre viktigt!

    Tror inte att du behöver oroa dig för soc enbart pga av detta. Men tänker däremot att FK skulle kunna ha åsikter vad gäller underhållsstöd och bostadsbidrag (om du har det) om du får ett tredje barn ihop med en man som du menar att du inte längre bor ihop med eller är tillsammans med. Så var beredd på att det kan bli en utredning kring sånt.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-12-18 13:05:45 följande:
    Det behöver inte vara så. Vet många som haft föräldrar med alkoholproblem som inte fått problem med alkoholen men det finns alltid en risk såklart även om man inte har alkolism i släkten
    Ärftligheten finns somliga forskare anser tom. att missbruk är till 50% ärftligt dock blir självfallet inte alla barn missbrukare för att de har en förälder som missbrukar. Jag hade nöjt mig med att vara ensamstående till 2 barn och inte skaffat som ensamstående 1 barn till inte minst med tanke på mina äldre barn för förr eller senare lär de börja ha tankar om varför pappa väljer bort dem för missbruk
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Ego) skrev 2018-12-18 13:33:35 följande:

    Jag tycker du ska tänka en gång till här. Dina resonemang låter otroligt egoistiska. Du beskriver det som att dina barn lever i en ganska svår situation med en missbrukande förälder och du vill föda ett barn in i samma situation, medveten om vad det kommer innebära. Svaret är ja, soc kan ta barnet/barnen eftersom du visar ett tveksamt ansvarstagande för dina barn om du medvetet skaffar barn med en missbrukare. En missbrukare som du är medveten om är en så dålig förälder att han inte ens träffar sina barn.

    Dessutom bör du fundera över vad dina barn kommer tycka om dig i framtiden när de blir medvetna om detta högst ansvarslösa beteende från din sida (om du fortskrider med dina planer).

    Så viktigt kan det ju inte vara att de är helsyskon att det är värt att utsätta ett oskyldigt litet barn för detta.

    Av dina resonemang att döma bör du nog avstå helt från fortsatt barnalstrande eftersom du inte tycks sätta dina barns bästa främst vilket bör vara en självklarhet för en bra förälder.


    Barnen träffar ju inte sin pappa längre pga missbruket. Så egentligen är det väl inte mer egoistiskt än ensamstående som skaffar barn genom insemination där dom inte ens vet vem pappan är och berövar sitt barn en pappa helt och hållet?
  • Anonym (Nej)

    Jag har tyvärr själv ett barn med en drogmissbrukare, och skulle aldrig i livet skaffa fler barn med honom! Inte ens komma på tanken.

    Träffade istället en trygg man utan missbruk som jag valde till pappa till mina två yngre barn.

    Visst, de blev inte helsyskon, men vad sjutton gör det?

  • Anonym (Ego)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-12-18 13:38:35 följande:

    Barnen träffar ju inte sin pappa längre pga missbruket. Så egentligen är det väl inte mer egoistiskt än ensamstående som skaffar barn genom insemination där dom inte ens vet vem pappan är och berövar sitt barn en pappa helt och hållet?


    Menar du att du på allvar att du tycker att det är samma sak!? Dina barn har en pappa de inte kan träffa. Dina barn vet om att de har en pappa de inte kan träffa.

    Hur tror du de reagerar när du berättar för de att de kan inte träffa sin pappa men du kan skaffa ännu ett syskon med honom? Du tror inte detta blir ytterst märkligt för dem? Ett barn som föds till en ensamstående mamma föds inte in i en trasig familjebild. Du vet förutsättningarna och är ändå villig att utsätta ett oskyldigt barn och de syskon som redan finns för detta. Det gör dig egoistisk och helt ärligt till en dålig förälder.
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Nej) skrev 2018-12-18 13:43:17 följande:

    Jag har tyvärr själv ett barn med en drogmissbrukare, och skulle aldrig i livet skaffa fler barn med honom! Inte ens komma på tanken.

    Träffade istället en trygg man utan missbruk som jag valde till pappa till mina två yngre barn.

    Visst, de blev inte helsyskon, men vad sjutton gör det?


    Egentligen vill jag ha en kärnfamilj där alla barnen har samma pappa men tyvärr fick jag ingen kärnfamilj eftersom han valde missbruket och blev fast. Därför får jag väl skaffa barn ensamstående fast med samma pappa
Svar på tråden Kommer soc ta mina barn?