Forum Funktionsnedsättning - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Språkstörning någon med erfarenhet?

    Tis 18 dec 2018 13:02 Läst 0 gånger Totalt 16 svar
    Tis 18 dec 2018 13:02

    Jag har en sån som är 4,5 år och har språkstörning, förmodligen generell.
    Är det någon som har barn med samma som kan berätta om framtid, skola mm?
    Jag förstår att det är extremt individuellt, men jag bor på en liten ort där det inte finns anpassade förskolor eller skolor. Ju äldre min son blir ju mer kommer stressen över allt med skola och kompisar då jag redan nu märker att jämngamla barn ratar min son då dem inte förstår vad han säger.

    Någon som vill dela med sig?

  • Ons 19 dec 2018 21:37 #1

    Min dotter på 5 år har autism nivå 1 och hon är sen i sitt tal men har även svårt med kommunikationen då hon oftast inte förstår vad det är man vill när man frågar henne något. De barn som går med henne nu har lärt sig hur hon fungerar och att hon kan säga lite konstiga saker ibland. Men de har alla accepterat att hon är som hon är och hon är med i samspel och kommunikation på sitt vis. Vi tränar IBT (intensiv beteende träning) just nu och det hjälper att stärka hennes tal samt att jag tagit kontakt med logoped så vi väntar på att få en tid där. 

  • Tor 20 dec 2018 08:30 #2
    MammaTill2monster skrev 2018-12-19 21:37:34 följande:

    Min dotter på 5 år har autism nivå 1 och hon är sen i sitt tal men har även svårt med kommunikationen då hon oftast inte förstår vad det är man vill när man frågar henne något. De barn som går med henne nu har lärt sig hur hon fungerar och att hon kan säga lite konstiga saker ibland. Men de har alla accepterat att hon är som hon är och hon är med i samspel och kommunikation på sitt vis. Vi tränar IBT (intensiv beteende träning) just nu och det hjälper att stärka hennes tal samt att jag tagit kontakt med logoped så vi väntar på att få en tid där. 


    Min son utreddes för autism i våras men uppfyllda inte alla kriterier för en diagnos. Han förändrades väldigt mycket under våren och fick nu diagnosen språkstörning och förmodligen kommer han även få en tilläggsdiagnos då han har svårt med impulser och fokus. Vi går hos logoped men utvecklingen går långsamt framåt. Utomstående har svårt att förstå honom och vi kanske förstår 40% av vad han säger. Dock älskar han nu mera att prata vilket är väldigt positivt. 
    Hur har er dotter det med kompisar? Har hon kompisar utanför förskolan?
  • Tor 20 dec 2018 09:51 #3

    Min son fick den diagnosen i samma ålder. Han hade också svårigheter på alla områden. Han är tvåspråkig, det kan ju bidra, även om det generellt inte är en nackdel.

    Det blev bättre och bättre i skolan. Vi satsade förstås också hemma, läste mycket för honom. Han hade lite svårare med svenska, med läsförståelse främst, tyckte inte om att skriva heller. Men när han väl var i högstadiet var det inga problem längre, så det växte ut sig helt och hållet. Han var duktig i engelska från början, och svenskan kom han ikapp med som sagt.

  • Tor 20 dec 2018 09:56 #4
    AndreaBD skrev 2018-12-20 09:51:49 följande:

    Min son fick den diagnosen i samma ålder. Han hade också svårigheter på alla områden. Han är tvåspråkig, det kan ju bidra, även om det generellt inte är en nackdel.

    Det blev bättre och bättre i skolan. Vi satsade förstås också hemma, läste mycket för honom. Han hade lite svårare med svenska, med läsförståelse främst, tyckte inte om att skriva heller. Men när han väl var i högstadiet var det inga problem längre, så det växte ut sig helt och hållet. Han var duktig i engelska från början, och svenskan kom han ikapp med som sagt.


    Okej, va skönt att höra att det kan försvinna med tiden.
    Fick din son resurs i skolan eller klarade han det på egen hand?
  • Tor 20 dec 2018 10:51 #5
    Saral92 skrev 2018-12-20 09:56:30 följande:
    Okej, va skönt att höra att det kan försvinna med tiden.
    Fick din son resurs i skolan eller klarade han det på egen hand?
    Han behövde aldrig någon resurs och var ganska duktig i skolan, men mer lagd åt matte och no-hållet. Han gick teknikprogrammet på gymnasiet och gick ut med ganska bra betyg, jag tror det var även VG i svenska. Han läser astronomi på universitetet, har dock tröttnat och ska hoppa av och bli programmerare istället. Nej, han har inte verkligen haft några större problem. Bara legat lite efter på allt med språk i några år, men sedan kommit ikapp.
  • Tor 20 dec 2018 12:12 #6
    Saral92 skrev 2018-12-20 08:30:09 följande:
    Min son utreddes för autism i våras men uppfyllda inte alla kriterier för en diagnos. Han förändrades väldigt mycket under våren och fick nu diagnosen språkstörning och förmodligen kommer han även få en tilläggsdiagnos då han har svårt med impulser och fokus. Vi går hos logoped men utvecklingen går långsamt framåt. Utomstående har svårt att förstå honom och vi kanske förstår 40% av vad han säger. Dock älskar han nu mera att prata vilket är väldigt positivt. 
    Hur har er dotter det med kompisar? Har hon kompisar utanför förskolan?
    Hon har en kompis här på gatan som hon leker mycket med. Annars är det mest på förskolan. Hon har en hel del kusiner också som hon gärna leker med. Hon tror att alla barn är hennes kompisar så hon har inte så svårt att ta kontakt. Så ibland när vi är på Leos lekland och hon har hittat någon annan att leka med än sin lillebror så kan jag få lov att gå in och förklara på den barns nivå lite hur hon fungerar med att hon kanske inte svarar på frågor som de ställer då hon har svårt att förstå vad det är de vill. Men oftast så leker de bara vidare. Leos lekland har hjälpt oss mycket med träna språk och sen såklart att hon behöver göra sig av med energi. 
    När han pratar och ni hör vad han säger men att han uttalar det lite fel så upprepa bara det han säger men rätt. Ni ska inte tillrätta visa han då han kan sluta sig mer och inte vilja prata mer. 
    Använder ni TAKK eller bildstöd?
  • Tor 20 dec 2018 12:28 #7
    AndreaBD skrev 2018-12-20 10:51:31 följande:
    Han behövde aldrig någon resurs och var ganska duktig i skolan, men mer lagd åt matte och no-hållet. Han gick teknikprogrammet på gymnasiet och gick ut med ganska bra betyg, jag tror det var även VG i svenska. Han läser astronomi på universitetet, har dock tröttnat och ska hoppa av och bli programmerare istället. Nej, han har inte verkligen haft några större problem. Bara legat lite efter på allt med språk i några år, men sedan kommit ikapp.
    Okej, vad skönt att han lyckats så pass bra!
    Min son har ju dock väldiga problem med fokus, så vet inte ens hur han ska kunna sitta stilla och lyssna. Vi ska göra en ny psykolog bedömning på honom innan skolan. Så förhoppningsvis så har vi rätt till allt stöd han behöver redan när han börjar.
  • Tor 20 dec 2018 12:32 #8
    MammaTill2monster skrev 2018-12-20 12:12:20 följande:
    Hon har en kompis här på gatan som hon leker mycket med. Annars är det mest på förskolan. Hon har en hel del kusiner också som hon gärna leker med. Hon tror att alla barn är hennes kompisar så hon har inte så svårt att ta kontakt. Så ibland när vi är på Leos lekland och hon har hittat någon annan att leka med än sin lillebror så kan jag få lov att gå in och förklara på den barns nivå lite hur hon fungerar med att hon kanske inte svarar på frågor som de ställer då hon har svårt att förstå vad det är de vill. Men oftast så leker de bara vidare. Leos lekland har hjälpt oss mycket med träna språk och sen såklart att hon behöver göra sig av med energi. 
    När han pratar och ni hör vad han säger men att han uttalar det lite fel så upprepa bara det han säger men rätt. Ni ska inte tillrätta visa han då han kan sluta sig mer och inte vilja prata mer. 
    Använder ni TAKK eller bildstöd?
    Min son har inga problem att ta kontakt om det är lite barn är det mycket barn blir han tillbaka dragen. tyvärr har han svårt att läsa av det andra barnet då dem ofta inte vill va med honom med han fortsätter gå efter. Ja det gör vi ofta, men tyvärr kanske vi bara förstår 1-2ord av hela meningen men ofta det ordet som gör att man kan koppla vad han pratar om. Vi har försökt med både och men hittils har han inte svarat på det mer än snappat upp något enstaka och bilderna tycker han inte om att titta på. Däremot schema för påklädning och så funkar med hjälp av bilder, däremot tar det extremt lång tid så det slutar oftast med att vi gör det åt honom i veckorna. (dumt av oss, men stressen gör sitt ibland)
  • Tor 20 dec 2018 14:27 #9
    Saral92 skrev 2018-12-20 12:28:43 följande:
    Okej, vad skönt att han lyckats så pass bra!
    Min son har ju dock väldiga problem med fokus, så vet inte ens hur han ska kunna sitta stilla och lyssna. Vi ska göra en ny psykolog bedömning på honom innan skolan. Så förhoppningsvis så har vi rätt till allt stöd han behöver redan när han börjar.
    Kan det finns ADHD också med i bilden? Har även en son med ADHD....
  • Tor 20 dec 2018 14:28 #10

    Inte mitt barn men vi har ett barn i våra barns förskolegrupp som har en språkstörning. Han är 5 och har språk som en 2,5-åring ungefär. Han har inte gått så länge på vår förskola men barnen drar med honom in i alla lekar Då han är tvåspråkig så säger barnen "Vi förstår inte vad X säger för han pratar engelska" (alla språkproblem skylls på att han pratar engelska, det är så gulligt). Hans föräldrar har sagt att sen han började på vår förskola har barnets språk utvecklats då han är med i all lek med de andra barnen. 

  • Tor 20 dec 2018 19:51 #11
    LFF skrev 2018-12-20 14:28:11 följande:

    Inte mitt barn men vi har ett barn i våra barns förskolegrupp som har en språkstörning. Han är 5 och har språk som en 2,5-åring ungefär. Han har inte gått så länge på vår förskola men barnen drar med honom in i alla lekar Då han är tvåspråkig så säger barnen "Vi förstår inte vad X säger för han pratar engelska" (alla språkproblem skylls på att han pratar engelska, det är så gulligt). Hans föräldrar har sagt att sen han började på vår förskola har barnets språk utvecklats då han är med i all lek med de andra barnen. 


    Ja jag tror att förskolan har en viktigt roll i barnens språkutveckling. Vi ska ha ett till barn i juni och funderar starkt på att ansök om utökad tid istället för bara 15 timmar, tror verkligen han kommer behöva dagis för sitt språksutveckling :)
  • Fre 21 dec 2018 04:29 #12
    Saral92 skrev 2018-12-20 12:32:39 följande:
    Min son har inga problem att ta kontakt om det är lite barn är det mycket barn blir han tillbaka dragen. tyvärr har han svårt att läsa av det andra barnet då dem ofta inte vill va med honom med han fortsätter gå efter. Ja det gör vi ofta, men tyvärr kanske vi bara förstår 1-2ord av hela meningen men ofta det ordet som gör att man kan koppla vad han pratar om. Vi har försökt med både och men hittils har han inte svarat på det mer än snappat upp något enstaka och bilderna tycker han inte om att titta på. Däremot schema för påklädning och så funkar med hjälp av bilder, däremot tar det extremt lång tid så det slutar oftast med att vi gör det åt honom i veckorna. (dumt av oss, men stressen gör sitt ibland)
    Okej, men försök att satsa på bildstöd och försök få förskolan att använda det också. Det tar minst 3 veckors intensiv träning för att få in en ny rutin och ett nytt hjälpmedel som detta faktiskt är. Börja med saker som han verkligen älskar. Som bara ett ex kanske en bild på en glass. Bara så att han kommer igång och förstår att det kan hjälpa han att kommunicera. Sen det absolut viktigaste att förstärka det som han gjort bra. Överdriv din mimik om hur glad du är att han gjorde "rätt". Det ska vara roligt att kommunicera. 
  • Fre 21 dec 2018 09:33 #13

    Mitt barn har också en språkstörning, han har hittat på egna ord eller struntat i ordets första stavelser. Tex elefant - leant, paraply - eley. Däremot har han haft alla språkljud utom sch och r, vilket man inte måste ha i den åldern.

    Vi har gått till logopeden regelbundet i ca 9 månader samt deltagit i barngrupper. Övat och övat hemma med hjälp av övningar som logopeden gett oss men även hittat på Google. Försökt leka fram ljuden. Gjorde även ett eget spel åt honom. Möte med förskolan och logopeden så förskolan ska få rätt förutsättningar att öva med honom. Dessutom har han haft utökad tid på förskolan i 4 månader nu, vilket vi tycker har hjälpt en del.

    Nu är det snart 1,5 år sedan vi startade kontakten med logopeden, och vi hör en markant skillnad på hans tal. Han kan säga alla ord ordentligt men kan glömma ibland och säga fel. Då påminner jag honom. Jag är inte alls oroad över hans kommande skolgång längre.

  • Fre 21 dec 2018 10:16 #14
    MammaTill2monster skrev 2018-12-21 04:29:31 följande:
    Okej, men försök att satsa på bildstöd och försök få förskolan att använda det också. Det tar minst 3 veckors intensiv träning för att få in en ny rutin och ett nytt hjälpmedel som detta faktiskt är. Börja med saker som han verkligen älskar. Som bara ett ex kanske en bild på en glass. Bara så att han kommer igång och förstår att det kan hjälpa han att kommunicera. Sen det absolut viktigaste att förstärka det som han gjort bra. Överdriv din mimik om hur glad du är att han gjorde "rätt". Det ska vara roligt att kommunicera. 
    Ja vi har börjat köra spel med ord träning just för att locka fram det roliga i att "träna". Vi får kanske göra ett nytt försök med bildstöd.
  • Fre 21 dec 2018 10:20 #15
    Erica94 skrev 2018-12-21 09:33:33 följande:

    Mitt barn har också en språkstörning, han har hittat på egna ord eller struntat i ordets första stavelser. Tex elefant - leant, paraply - eley. Däremot har han haft alla språkljud utom sch och r, vilket man inte måste ha i den åldern.

    Vi har gått till logopeden regelbundet i ca 9 månader samt deltagit i barngrupper. Övat och övat hemma med hjälp av övningar som logopeden gett oss men även hittat på Google. Försökt leka fram ljuden. Gjorde även ett eget spel åt honom. Möte med förskolan och logopeden så förskolan ska få rätt förutsättningar att öva med honom. Dessutom har han haft utökad tid på förskolan i 4 månader nu, vilket vi tycker har hjälpt en del.

    Nu är det snart 1,5 år sedan vi startade kontakten med logopeden, och vi hör en markant skillnad på hans tal. Han kan säga alla ord ordentligt men kan glömma ibland och säga fel. Då påminner jag honom. Jag är inte alls oroad över hans kommande skolgång längre.


    Jag tror min son även saknar väldigt många ord och många av dem han kan vänder han fram och tillbaka lite hursomhelst. Sen saknar han väldigt många språkljud. Vi går till logoped sen 3 månader tillbaka där vi får övningar, men just nu tränar vi bara på F och inget annat. Möte med förskola har vi haft många gånger men dem har svårt att hinna och förskolan vill inte ge dem mer resurser. Just nu går han heltid då vi båda jobbar så han är där väldigt mycket vilket gör att vi inte har tid att öva så mycket hemma. Men i juni ska han bli storebror så då kan jag ta mer ansvar hemma dock så kommer jag nog ansöka om utökad tid så han får iaf 20 tim i veckan.
  • Fre 21 dec 2018 21:32 #16
    Saral92 skrev 2018-12-21 10:16:51 följande:
    Ja vi har börjat köra spel med ord träning just för att locka fram det roliga i att "träna". Vi får kanske göra ett nytt försök med bildstöd.
    Det låter som en bra plan och det kan kännas tufft ett tag men det kommer verkligen att vara värt det i slutänden. 
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll