• Anonym (Dialektresor.nu)

    En fråga om dialekter!

    Ni som bor i städer/orter/områden med utslätad dialekt alternativt dialekt som *drar* åt en annan dialekt (typ Södertälje, Alingsås, Sandviken, Uddevalla, Karlskrona m f), hur genuin är dialekten hos andra som bor i samma stad/ort/område?

  • Svar på tråden En fråga om dialekter!
  • Anonym (??)

    Dialekt i Södertälje? Menar du syrianska med svensk brytning då eller?

  • Anonym (Stina)

    Fattar inte riktigt? Dialekter ?drar? väl inte åt något håll utan t ex i Uddevalla så talar man ungefär som i Trollhättan men med lite variationer - men dialekten är inte ?lånad? eller ?utslätad? utan en egen dialekt.

  • svartakatten98

    Vilken dialekt drar Karlskrona åt? Jag har halva min släkt där och jag tycker att de pratar så mycket blekingska som det kan bli. Är väl snarare i gränsen till småland och skåne som det borde dra åt ett annat håll? Ursäkta lite ot men förstår inte riktigt vad som menas.

  • Anonym (Dialektresor.nu)
    Anonym (??) skrev 2018-12-18 18:24:34 följande:

    Dialekt i Södertälje? Menar du syrianska med svensk brytning då eller?


    Nej, det är snarare en sociolekt. De som har vuxit upp i Södertälje har naturligtvis en dialekt.
  • Anonym (Dialektresor.nu)
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-18 18:46:31 följande:

    Fattar inte riktigt? Dialekter ?drar? väl inte åt något håll utan t ex i Uddevalla så talar man ungefär som i Trollhättan men med lite variationer - men dialekten är inte ?lånad? eller ?utslätad? utan en egen dialekt.


    Ja, alltså att det övergår i en annan dialekt.

    Klart den är påverkad av t ex västgötska som du säger, precis som att människor i Stenungsund för en ovan lyssnar kan framstå som göteborgare. Och, för den delen, att du hittar den mest genuina bohuslänskan på öarna (av skäl som är uppenbara).
  • Anonym (Dialektresor.nu)
    svartakatten98 skrev 2018-12-18 18:48:59 följande:

    Vilken dialekt drar Karlskrona åt? Jag har halva min släkt där och jag tycker att de pratar så mycket blekingska som det kan bli. Är väl snarare i gränsen till småland och skåne som det borde dra åt ett annat håll? Ursäkta lite ot men förstår inte riktigt vad som menas.


    Ja, det är sant att vid *treriksröset* Skåne, Småland, Blekinge så talar de ju ett hopkok av alla de tre dialekterna, märks väl tydligast i den s k Göingeskånskan. Fallet Karlskrona är väl att den dialekten drar lite mot småländska och även kalmaritiska. Sen är det naturligtvis svårt att säga vad som är *urtypiskt blekingemål*, det ärliga svaret är såklart att det är en mix av alla mål som talas i landskapet, men dialektgränser är alltid kul och det är det tråden ämnar belysa.
  • Anonym (oförstående)

    Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?

  • Anonym (Dialektresor.nu)
    Anonym (oförstående) skrev 2018-12-19 03:05:14 följande:

    Ursäkta, men jag förstår inte vad som menas med utslätad dialekt. En dialekt som ska likna rikssvenskan då, eller?


    Nja, snarare en dialekt där de för den dialekten typiska dragen är mindre förekommande. Akademikersvenska, jag vet, men kan inte förklara det bättre. Tänk grötig dialekt kontra *tunn* dialekt.
  • Mongoliet
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 03:04:51 följande:

    Ja, det är sant att vid *treriksröset* Skåne, Småland, Blekinge så talar de ju ett hopkok av alla de tre dialekterna, märks väl tydligast i den s k Göingeskånskan. Fallet Karlskrona är väl att den dialekten drar lite mot småländska och även kalmaritiska. Sen är det naturligtvis svårt att säga vad som är *urtypiskt blekingemål*, det ärliga svaret är såklart att det är en mix av alla mål som talas i landskapet, men dialektgränser är alltid kul och det är det tråden ämnar belysa.


    Skånskan i många byar i Västra Göinge är nog den mest utslätade skånskan. Har inte det grova som östra Göingskan har & har inte det speciella U:na som man har kring Helsingborg och inte heller de speciella Å:na som man hör runt Kristianstad. Lite i ingemansland.
  • mammatill6
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 02:56:56 följande:

    Nej, det är snarare en sociolekt. De som har vuxit upp i Södertälje har naturligtvis en dialekt.


    Men va? Bor i Södertälje. Finns ju ingen speciell dialekt Hr.
Svar på tråden En fråga om dialekter!