• Anonym (?)
    Äldre 18 Dec 18:25
    51 visningar
    6 svar
    6
    51

    Berätta eller inte?

    Har en vän på jobbet som många pratar skit om och vill ha från jobbet. Min kompis känner på sig nått och frågar hela tiden om jag hört nån säga nått. Har sagt att jag inte hört nått fast jag gjort det. Vill bespara henne smärta då hon är en väldigt osäker person. Hon har även dåligt självförtroende. Tycker ni jag ska säga nått till henne i allafall? Ska jag berätta för chefen? Är en jättejobbig sits jag hamnat i, mår dåligt av detta.

  • Svar på tråden Berätta eller inte?
  • Anonym (Q)
    Äldre 18 Dec 18:43
    #1

    Jag tycker att du ska säga till de som pratar skit att du inte vill lyssna och att du tycker att de kan säga det de säger direkt till henne istället. Du pratar med personer och inte om dem, speciellt när de inte är närvarande.

  • agaton­_sax
    Äldre 18 Dec 18:46
    #2

    Berätta om detta för chefen eller HR funktion om ni har en sådan på arbetsplatsen.

    Det är inte upp till dina kollegor om en annan kollega ska jobba kvar eller inte och definitivt inte försöka frysa ut och få bort personen från företaget genom att snacka skit bakom personens rygg. Du ska inte i heller lyssna på snacket utan bestämt säga ifrån att du inte accepterar sådant snack.

  • Äldre 18 Dec 18:49
    #3

    Klart du ska berätta om personen frågar! Taktfullt så klart. Dessutom ska du prata med chefen, HR, arbetsmiljöombudet och ev facket, för mobbing är inte tillåtet och att tiga är att hålla med.

  • Anonym (A)
    Äldre 18 Dec 18:51
    #4
    Anonym (Q) skrev 2018-12-18 18:43:14 följande:
    Jag tycker att du ska säga till de som pratar skit att du inte vill lyssna och att du tycker att de kan säga det de säger direkt till henne istället. Du pratar med personer och inte om dem, speciellt när de inte är närvarande.
    Håller med
  • Anonym (Vuxen­)
    Äldre 19 Dec 00:01
    #5

    Att din vän har dåligt självförtroende nu är ju för det går skitsnack!!

    Att din vän har dålig självkänsla nu är ju för hon tvivlar på sin magkänsla & lyssnar på dig som inte kan säga sanningen.

    Säg sanningen till henne så hon får en chans tysta dessa förvuxna bebisar som inte kan vara vuxna nog låta andra sköta sina arbete för kunna försörja sin familj kanske. Jävla svin till människor det finns. Berätta för henne ge henne chans att fixa till detta på ett sätt som kommer göra att dessa vuxen mobbare åker dit!! Ondskan själv måste man vara som vill att någon ska bli utan sitt arbete en försörjning. Hoppas din vän tar tillbaka sitt självförtroende & självkänsla snabbt genom att stoppa detta!!

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 19 Dec 00:10
    #6

    Jaaa... klart du ska säga något det är ju mobbning!!! Eller så reser du dig upp och står upp för din kollega och säger ifrån själv..

Svar på tråden Berätta eller inte?