• Anonym (Snart föräld­ralös)
    Äldre 18 Dec 19:40
    510 visningar
    27 svar
    27
    510

    När mamma dör

    Jag sitter vid min mors dödsbädd. Jag har fått en kvalificerad gissning om att hon går bort som senast imorgon f. m. Någon som kan peppa upp mig så att jag kan vara ett så bra stöd som möjligt för mor i denna svåra stund?

  • Svar på tråden När mamma dör
  • Äldre 18 Dec 19:44
    #1

    Så ledsen för din skull <3

    Vad lider hon av? Hur gamla är ni? 

  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 18 Dec 19:47
    #2

    Hmm. Vet inte. Snabba sätt att distrahera hjärnan. Jag skulle nog kunna googla ?beautiful landscapes? eller ?cute kittens? när jag gick på toa eller hade en stund själv. Jag vet inte om det bara känns bisarrt men det var min första tanke.

  • Anonym (Snart föräld­ralös) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 19:53
    #3

    Haha Mimmi: Cute kittens, najs try.

  • Anonym (Lite salt)
    Äldre 18 Dec 19:54
    #4

    Pepp är svårt, men jag önskar dig all styrka och kraft i den svåra stunden. Jag beklagar sorgen. Håll hennes hand och berätta vad hon betytt för dig.

  • Anonym (Bekla­gar)
    Äldre 18 Dec 19:57
    #5

    Beklagar! Några peppande ord i detta läge har jag tyvärr inte! Det jag fått hört under åren som undersköterska är att bsrn/barnbarn glömt säga det dem inte hunnit. Berättat om minnen som betytt lite extra osv. Så, jag tänker prata och berätta, minns och låt dig känna dig både ledsen, tacksam, arg osv.

    Prata med henne, berätta om vad du känner - prata! Hörseln är det sista som lämnar (har jag fått till mig).

    Jag beklagar och skickar dig en omtanke ????

  • Anonym (Snart föräld­ralös) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 19:58
    #6

    Tack! Jo, jag håller hennes hand och nynnar lite grand. Har förstås sagt att jag älskar henne oxå, så lätt att glömma.

  • Anonym (Sammi­)
    Äldre 18 Dec 19:59
    #7

    Vet hur du känner nu. Satt i oktober bredvid mammas dödsbädd i 50h innan det var över. Bara finns där, prata o säg det du vill säga, om hon är vid medvetande. Spela ev nån musik. Hur gammal är du? Vad har hon, cancer? Detvar det min mammas diagnos o fick veta det endast knappa 3 veckor tidigare. Hörseln är det sista sinnet människan mister. Njut av era timmar. Det kommer en ny annorlunda vardag. I början med mycket praktiskt att fixa o ordna. Gråt, tänk, prata o minns.

  • Anonym (Snart föräld­ralös) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 20:04
    #8

    Många kloka ord, de hjälper mig. Ja, skönt att höra oxå att jag inte är ensam om själva grejen.

  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 18 Dec 20:10
    #9
    Anonym (Snart föräldralös) skrev 2018-12-18 19:53:59 följande:

    Haha Mimmi: Cute kittens, najs try.


    Förlåt. Tänkte om du kände att du inte riktigt pallar i stunden. Ibland kan man lura hjärnan med oväntade saker. Landskapsbilder (och ibland djur) brukar i alla fall få mig att nollställa eller tänka på nya saker.
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 18 Dec 20:13
    #10

    Jag beklagar sorgen. Prata med henne eller sjung lite, hörseln lär vara det sista som försvinner när hon glider in i medvetslöshet. Håll handen. Det är tungt och jag vet inte riktigt vad jag ska säja att du ska få din styrka ifrån mer än att försöka se till att äta och dricka lite och vila en stund. Försök se det ljusa i att du är där, att hon har dej där och att hon snart får frid och ro. Min mor var så glad när hospicepersonalen ställde in en säng på rummet till min pappa, att slutet närmade sej och hon var förvissad om att han skulle vara nära.

    Det är tungt men så småningom kommer de sorgliga minnena från hennes sista tid blekna och nästan bara de ljusa fina minnena finns kvar.

Svar på tråden När mamma dör