• Anonym (undrar)

    weird

    Mitt lilla barn på ca 1,5 år bor halvtid hos sin far.
    Fadern har tidigare inte velat ha honom så mycket, men när han träffade en ny kvinna ville han ha honom på halvtid vilket fungerade (två månader hittills). 

    Nu helt plötsligt säger han att vårt barn inte trivs i hans lägenhet, att han "alltid gråter" och att det kanske spökar i lägenheten eller nåt, att barnet inte trivs. Igår ville han plötsligt absolut åka till sjukhuset så de kunde titta på vår son, vilket de gjorde men allt var bra. Han nämnde efteråt nånting om att han skrikit på vår son i veckan. Jag frågade om han skakat honom eller gjort nånting fysiskt när han var arg(eftersom han så gärna ville åka till sjukhuset) men då blev han arg på mig och sa att jag bara vill anklaga honom. Nu plötsligt vill han att sonen ska bo hos mig tills vidare, vilket jag är väldigt glad för. Men är så fundersam, antingen har han varit fysisk mot vår son eller så har han bara tröttnat? Nån som har nån tanke om detta?

  • Svar på tråden weird
  • Anonym (ooo)
    Anonym (undrar) skrev 2018-12-18 21:15:21 följande:

    Mitt lilla barn på ca 1,5 år bor halvtid hos sin far.
    Fadern har tidigare inte velat ha honom så mycket, men när han träffade en ny kvinna ville han ha honom på halvtid vilket fungerade (två månader hittills). 

    Nu helt plötsligt säger han att vårt barn inte trivs i hans lägenhet, att han "alltid gråter" och att det kanske spökar i lägenheten eller nåt, att barnet inte trivs. Igår ville han plötsligt absolut åka till sjukhuset så de kunde titta på vår son, vilket de gjorde men allt var bra. Han nämnde efteråt nånting om att han skrikit på vår son i veckan. Jag frågade om han skakat honom eller gjort nånting fysiskt när han var arg(eftersom han så gärna ville åka till sjukhuset) men då blev han arg på mig och sa att jag bara vill anklaga honom. Nu plötsligt vill han att sonen ska bo hos mig tills vidare, vilket jag är väldigt glad för. Men är så fundersam, antingen har han varit fysisk mot vår son eller så har han bara tröttnat? Nån som har nån tanke om detta?


    Det kanske i nuläget inte spelar så stor roll varför. Var bara observant på om barnet är som vanligt hos dig, så kan du nog vara lugn. Sen kanske du ska planera för hur det blir i fortsättningen, att du har en plan om pappan periodvis vill ha barnet mer och sen plötsligt inte, igen. Så kan ni inte ha det.

    och vadå spökar? 
  • Anonym (Stina)

    Men vad sa han när ni var på sjukhuset? Vad var det han ville att de skulle kolla?

    Sen låter varannan vecka för ett så litet barn som alldeles för långt mellan bytena. Om ni ska försöka växelvis boende igen så är nog ett par dagar åt gången bättre.

    Och en annan fråga: detta med att barnet enligt pappan skriker hela tiden - sa han hur länge det pågått? Har det enligt honom varit så sedan han började ha barnet hos sig?

  • Anonym (Läs på lite forskning)

    Läs på lite om anknytning

    Det låter vansinnigt med varannan vecka för en så liten. Framförallt om pappan inte velat ha honom så mycket innan. Tror det finns rekommendationer att ett barn max bör vara ifrån sin primära anknytningsperson och sin vanliga hemmiljö så många nätter i rad som åldern, 1år=1natt, 2år=2 nätter.

    Och oavsett så måste det fasas in, inte plötsligt bara vara borta en vecka.

    Korta svaret är väl att ditt barn känner sig övergivet, ledset, otryggt och saknar dig.

    Behöver inte ha någonting med nåt pappan gjort att göra. Snarare tycker jag att han ska ha en eloge som backade från sina egna önskningar och lyssnade på barnet och de behov hen uttryckte.

    Jämställdhet är ju väldigt fint men barnets behov är trygghet ska gå först

  • Mrs Moneybags

    Det kan ju hända att hans nya kvinna inte är snäll mot barnet. Det är i regel inte lätt att ta hand om en ettåring även om det är ens eget barn, men när det är någon annans barn kanske det blir för mycket för henne. 

    Jag skulle nog avvakta i några år innan jag började med halvtid igen, ditt barn verkar ha det tryggast hos dig för närvarande. Bra att pappan ändå inser detta och inte framhärdar med att han ska ha barnet halva tiden. Han vill säkert ert barns bästa. 

Svar på tråden weird