• Anonym (TS)

    Sambo - Hyra, anonyma svar

    Tjejen ska flytta in till mig i min villa, hon ska hyra ut sin bostadsrätt ett år och sedan ska vi diskutera om hon ska köpa in sig i villan eller om vi ska köpa ett annat boende.

    Funderade lite över hyran. Hur har ni andra gjort som är i ungefär samma situation? Vilka kostnader delar ni på? Jag amorterar inte då jag har ganska låg belåningsgrad. Hur har ni resonerat över renoveringar, slitage osv? Att vi delar på kostad för el, vatten osv är enkelt men hur har ni gjort med de lite mer komplexa utgifterna?

  • Svar på tråden Sambo - Hyra, anonyma svar
  • TobbeBack

    Hej.

    Tja, vad anser du själv är rättvist? Ett huslån du tagit är ju inte hennes ansvar och du bjuder in henne att bo hos dig under de förutsättningarna. Men samtidigt kommer hon åtnjuta det du betalar för. Först och främst kanske det är rättvist att ni alltid delar lika på levnadskistnaderna, dvs el, vatten, sophämtning etc. Sedan är ju frågan vad hon bör betala i "hyra". Tycker kanske att hon bör betala en symbolisk summa kanske, vad sägs om 1/3 av boendekostnader? Prata med henne, kom överens! :)

  • Anonym (TS)
    TobbeBack skrev 2018-12-18 22:14:32 följande:

    Hej.

    Tja, vad anser du själv är rättvist? Ett huslån du tagit är ju inte hennes ansvar och du bjuder in henne att bo hos dig under de förutsättningarna. Men samtidigt kommer hon åtnjuta det du betalar för. Först och främst kanske det är rättvist att ni alltid delar lika på levnadskistnaderna, dvs el, vatten, sophämtning etc. Sedan är ju frågan vad hon bör betala i "hyra". Tycker kanske att hon bör betala en symbolisk summa kanske, vad sägs om 1/3 av boendekostnader? Prata med henne, kom överens! :)


    Svårt, handlar egentligen inte om pengar på det viset då vi båda har god ekonomi. Räntekostnaderna är bara på 1500 kr/mån och sedan finns det naturligtvis de fasta kostnaderna som du nämner. Problemet är väll om man ska fundera i banorna att hon står för hyra och jag därmed betalar löpande renoveringar osv.

    Tänkte att det kanske finns andra här där ena parten äger boendet och den andra är inneboende. Hur har ni gjort? Vad har fungerar bra och vad har inte fungerar bra?
  • Anonym (lkpoij)

    Dels måste man ta med i beräkningen vad var och en av er tjänar. Ni ska inte ha gemensam ekonomi antar jag, av det du skriver. 
    Dels får man tänka på vad hon får in på uthyrningen av bostadsrätten? Går hon +- 0 eller får hon en vinst? Vinst bör räknas in i hennes inkomst. 

    Alla värdeökande insatser bör du stå för. Löpande kostnader bör ni dela på.

    Men som sagt, låt säga att kostnaderna för huset är 1000 kr (förutom då ev reparationer osv). Du tjänar 5000 kr och hon tjänar 2500 kr. Då tjänar ju du ca 67% av era gemensamma inkomster. Då bör du betala 67% av kostnaderna. Man kan dela 50/50, men då gäller det att inte hon får väldigt lite pengar kvar. 

    Enklast är ju om ni startar ett gemensamt konto där ni sätter in överenskommen summa för driftskostnaderna för huset, maten, ev sparande osv. och så betalas allt därifrån, Räkna ut vad det ungefär blir på ett år och dela med 12 så vet ni vad som behövs finnas per månad på kontot för att det alltid ska finnas pengar. 
     

  • Anonym (TS)
    Anonym (lkpoij) skrev 2018-12-18 22:31:24 följande:

    Dels måste man ta med i beräkningen vad var och en av er tjänar. Ni ska inte ha gemensam ekonomi antar jag, av det du skriver. 

    Dels får man tänka på vad hon får in på uthyrningen av bostadsrätten? Går hon +- 0 eller får hon en vinst? Vinst bör räknas in i hennes inkomst. 

    Alla värdeökande insatser bör du stå för. Löpande kostnader bör ni dela på.

    Men som sagt, låt säga att kostnaderna för huset är 1000 kr (förutom då ev reparationer osv). Du tjänar 5000 kr och hon tjänar 2500 kr. Då tjänar ju du ca 67% av era gemensamma inkomster. Då bör du betala 67% av kostnaderna. Man kan dela 50/50, men då gäller det att inte hon får väldigt lite pengar kvar. 

    Enklast är ju om ni startar ett gemensamt konto där ni sätter in överenskommen summa för driftskostnaderna för huset, maten, ev sparande osv. och så betalas allt därifrån, Räkna ut vad det ungefär blir på ett år och dela med 12 så vet ni vad som behövs finnas per månad på kontot för att det alltid ska finnas pengar. 

     


    Nej, gemensam ekonomi blir det inte . Båda har långa förhållanden med gemensam ekonomi i bagaget. Sen har vi båda levt som singlar (med kortare romanser) ett par år och då vant oss vid att ha kontroll själv.

    Gillar procentfördelningen, jämnar ut det snyggt. Jag tjänar drygt 50 och blivande sambon drygt 40.

    Reperation och löpande fix är svårare. Säg att vi vill måla/tapetsera ett rum. Höjer knappast värdet på huset men gör det mer till ett gemensamt hem. Borde jag betala detta, dela 50/50 eller den procentuella fördelningen du nämnde tidigare?

    Vi har snackat en del om detta men jag tror vi båda är lite väl generösa. Först tyckte jag bara att hon skulle betala delar av el, vatten, bredband, sophämtning osv, typ 2000 kr/mån. Då föreslog hon 10 000 kr/mån då det blir hennes inkomst (och kostnad) från lägenheten. Innebär det att 6000 kr/mån är rätt ?
  • Anonymefg

    Hej

    Jag och min sambo var tidigare i liknande sits. Jag köpte en lägenhet och hon flyttade in strax efter...

    Som jag ser det så delar ni på de självklara kostnaderna: el, vatten, sopor, bredband osv. Jag tycker dessutom att räntan är del i detta allra helst nu när en bostad inte är en säker vinst.. Du har tagit en risk med ett lån och ligger ute med en stor summa pengar som gör att ni kan leva billigare, halva räntan är således en rimlig hyra.

    Underhåll etc tycker jag ligger helt på dig, all värdeökning ska trilla ned i din ficka således är det ditt ansvar att se till att huset behåller sitt värde. Möbler etc kan ni ju köpa in olika saker och äga era egna möbler tills ni väljer att dela helt på boende och ekonomi.

  • Anonym (nattugglan)

    Jag & sambon har gemensam ekonomi kan man säga.. 


    Han betalar hyran osv men jag betalar maten oså och annat så länge mina pengar räcker.. 

    han har mest i inkomst , jag går på timmar.

  • Anonym (Tänk hyresrätt)

    Jag hade tänkt så här.
    Om jag hyr en lägenhet så ingår vissa saker som varken höjer eller sänker värdet. Det blir en hyra. 
    Ränta är ju inget man höjer värdet på som en amortering.
    Sen tillkommer i en hyresrätt kostnader för framtida större renoveringar.
    Antingen lägger man på en schablon på ungefär vad det kostar i månaden. Eller betalar man det ihop.
    Schablonen blir ju mer rättvis för det är ju trist om ni gör ett takbyte för X antal tusen sen separerar och ni har delat 50/50 på renoveringen.
    Vill man sen tapetsera för man vill inte för behovet finns får man väl diskutera det och dela. 

  • Anonym (lkpoij)
    Anonym (TS) skrev 2018-12-18 22:58:16 följande:
    Nej, gemensam ekonomi blir det inte . Båda har långa förhållanden med gemensam ekonomi i bagaget. Sen har vi båda levt som singlar (med kortare romanser) ett par år och då vant oss vid att ha kontroll själv.

    Gillar procentfördelningen, jämnar ut det snyggt. Jag tjänar drygt 50 och blivande sambon drygt 40.

    Reperation och löpande fix är svårare. Säg att vi vill måla/tapetsera ett rum. Höjer knappast värdet på huset men gör det mer till ett gemensamt hem. Borde jag betala detta, dela 50/50 eller den procentuella fördelningen du nämnde tidigare?

    Vi har snackat en del om detta men jag tror vi båda är lite väl generösa. Först tyckte jag bara att hon skulle betala delar av el, vatten, bredband, sophämtning osv, typ 2000 kr/mån. Då föreslog hon 10 000 kr/mån då det blir hennes inkomst (och kostnad) från lägenheten. Innebär det att 6000 kr/mån är rätt ?
    Ja, just tapetsering är väl ingen värdeökning direkt haha. Där kan ni betala 50% var då kanske Eller vänta tills ni bott ett år och bestämmer er om ni ska köpa gemensamt eller bo kvar i ditt hus. 

    Om du tjänar 51´och hon 41´ så lägger du in 55%, det är liiite mindre än den eg procentsatsen, men då kan ju kanske tapeter läggas in där. 

    Jag tror det är bäst om ni INTE är generösa i överkant för OM det tar slut kan det bli bittert. 
    Om du betalar 55% och hon 45% av alla era gemensamma kostnader till ett nytt gemensamt konto (driftskostnaderna på huset, räntan, maten och ev gemensamt sparande) så blir det rättvist och bra. Ingen bör komma och klaga vid ev separation sen. 

    Vilken summa det blir beror på vad kostnaderna är för driften, maten och ev gemensamt sparande. Låt säga att drift, mat och sparande kostar 20 000 kr i månaden, då betalar du in 11 000 kr och hon 9 000 kr. 

    Privata räkningar, så som telefon, gymkort och liknande betalar ni med era egna privata konton. 

    Din flickvän kan ju lägga undan pengarna för lgh i ett sparande på ett eget konto. Har hon otur kan hon behöva renovera lgh sen efter uthyrningen oavsett om den ska säljas eller hon bo i den. Annars finns ju de pengarna kvar till att köpa in sig i ditt hus, eller om ni köper något nytt tillsammans. 
  • Anonym (lkpoij)
    Anonym (nattugglan) skrev 2018-12-19 01:46:03 följande:

    Jag & sambon har gemensam ekonomi kan man säga.. 


    Han betalar hyran osv men jag betalar maten oså och annat så länge mina pengar räcker.. 

    han har mest i inkomst , jag går på timmar.


    Jag hoppas ni inte bor i en bostad ägd av honom, isf är du tyvärr den stora förloraren vid ev separation. 
  • Anonym (TS)

    Stort tack för seriösa och givande tankar !

    Bra med input!

Svar på tråden Sambo - Hyra, anonyma svar