• sigge1235

    Alternativ sänglösning

    Min dotter på 11 mån sov i egen spjälsäng de första 2 månaderna sen skulle hon prompt sova i vår och gråter krokodiltårar om hon vaknar i spjälsängen (vi provar ibland att lägga ner henne om hon sover riktigt djupt, fungerar ibland ungefär halva natten max. Oftast vaknar hon när vi försöker lägga henne där. Summa summarum så sover hon oftast med mig i min o makens säng och maken sover på annat ställe då sängen är lite trång. Hon kan somna och sova utan oss många timmar i vår säng, kanske hela natten men det har vi inte provat. Samma gäller om hon ligger i annan vanlig säng när vi sover borta. Vi ska inreda ett rum till henne inom kort och vi ska också köpa en egen säng till oss. Jag är inte emot tanken på att hon ska sova med oss, tror att det finns många fördelar med det och det är mysigt men jag skulle dock smått vilja träna henne att sova själv, tror att alla sover bättre ändå då. Och parantes - vi får kanske tillbaka vårt sexliv. Så frågan är, kan man redan nu köpa en juniorsäng till henne eller kanske ha madrassen på rummet i hennes säng. Eller ställa ihop med vår först - vad är bäst? Hur hade ni gått vidare med situationen?

  • Svar på tråden Alternativ sänglösning
  • Meriall

    Hade köpt en lite bredare vuxensäng och sövt genom att ligga bredvid i hennes säng, sedan bullar upp kuddar under madrassen på kanterna så hon inte ramlar ut.

    Bonus att om någon besöker er kan de ta den sängen och hon sover med er den natten.

    Min tjej är lite äldre men samma grej där att hon somnar i min säng utan problem. Tänker på samma lösning där. Hon gillar att ha stor plats och snurra runt i sömnen.

  • sextiotalist
    sigge1235 skrev 2018-12-18 22:25:43 följande:

    Min dotter på 11 mån sov i egen spjälsäng de första 2 månaderna sen skulle hon prompt sova i vår och gråter krokodiltårar om hon vaknar i spjälsängen (vi provar ibland att lägga ner henne om hon sover riktigt djupt, fungerar ibland ungefär halva natten max. Oftast vaknar hon när vi försöker lägga henne där. Summa summarum så sover hon oftast med mig i min o makens säng och maken sover på annat ställe då sängen är lite trång. Hon kan somna och sova utan oss många timmar i vår säng, kanske hela natten men det har vi inte provat. Samma gäller om hon ligger i annan vanlig säng när vi sover borta. Vi ska inreda ett rum till henne inom kort och vi ska också köpa en egen säng till oss. Jag är inte emot tanken på att hon ska sova med oss, tror att det finns många fördelar med det och det är mysigt men jag skulle dock smått vilja träna henne att sova själv, tror att alla sover bättre ändå då. Och parantes - vi får kanske tillbaka vårt sexliv. Så frågan är, kan man redan nu köpa en juniorsäng till henne eller kanske ha madrassen på rummet i hennes säng. Eller ställa ihop med vår först - vad är bäst? Hur hade ni gått vidare med situationen?


    En så litet barn gråter aldrig krokodiltårar.
    Jag tycker ni ska satsa på att köpa en riktig säng, som en vuxen också kan sova i när det behövs.
    När det gäller att man sover bäst ensam, nja, jag gör det, men faktiskt så är jag mer beredd på att tro att människan som flockdjur, sover bäst med andra (även om jag själv inte gör det), och jag skulle nog även kunna påstå att de flesta barn mår bäst av att sova med en förälder (eller syskon).

  • Fru Ve

    Vi har haft barn sovande i sängen sedan 2011 men har inget problem med sex för det. Bara fantasin sätter gränser för platser där man kan ha sex... Sängen är rätt tråkig faktiskt. Så där kanske ni kan hitta en lösning för det?

  • BuoBä
    Meriall skrev 2018-12-19 00:01:48 följande:

    Hade köpt en lite bredare vuxensäng och sövt genom att ligga bredvid i hennes säng, sedan bullar upp kuddar under madrassen på kanterna så hon inte ramlar ut.

    Bonus att om någon besöker er kan de ta den sängen och hon sover med er den natten.


    Så gjorde vi, dottern fick en 105 cm bred säng när hon var strax över 1 år. (På inrådan av min 2m långe bror som legat och knölat ihop sig i en juniorsäng.) Utan ben till att börja med, och med en tjock kudde under bäddmadrassen.

    Ytterligare en bonus är att när barnet kommer in i vår säng och breder ut sig kan en förälder smita iväg och sova i den andra sängen.
Svar på tråden Alternativ sänglösning