• Guapa

    Behöver man verkligen sjuk- och olycksfallförsäkring?

    Jag håller på att gå igenom familjens försäkringar och inser att jag inte har någon sjuk- och olycksfallförsäkring. Mina kolleger säger att det absolut nödvändigt men stämmer verkligen det?

    Vi jobbar inom offentlig sektor och får via arbetsgivare/kollektivavtal ersättning motsvarande 80% av lönen i ett år vid sjukdom (enligt ersättningskollen). De privata försäkringar jag kollat på ger marginellt med "extra" pengar vid långtidssjukskrivning, typ 1000-4000 kr per månad i max 3 år. Helt ovärt då jag redan har ett hyfsat sparande som jag kan ta av vid behov. Några "50 000 kr vid allvarligare diagnos" behöver jag inte heller. I övrigt handlar det mest om småpengar, ersättning för ärr, stukad fot osv osv. till en relativt hög årskostnad.

    Hur resonerar ni? Har ni sjuk- och olycksfallförsäkring? Varför?

  • Svar på tråden Behöver man verkligen sjuk- och olycksfallförsäkring?
  • sysop

    Försäkringar är alltid en avvägning mellan kostnaden, risken för skada, möjligheten till ersättning samt ersättningsnivån.

    Grundprincipen i försäkring är att man tillsammans med någon typ av kollektiv delar på risken i stället för att var och en står hela risken själv.

    Vissa försäkringar känns mer naturliga än andra, men det är bara du som kan avgöra om du genom en mindre årskostnad vill vara med i ett försäkringskollektiv.

    Gruppförsäkringar brukar ha mycket förmånliga premier i förhållande till enskilda försäkringar som kan vara ganska dyra.

    Så du får väga kostnaden per år i förhållande till hur stor risken är att du behöver använda denna försäkring och sedan om så skulle vara fallet får du ut tillräckligt för att det ska vara värt att betala premien

    I vår familj så har vi försäkrat bilar, hem, barn, resor samt olycksfall och allt detta genom gruppförsäkring förutom bilarna som är enskilt försäkrade.

  • Guapa
    sysop skrev 2018-12-18 23:04:43 följande:

    Försäkringar är alltid en avvägning mellan kostnaden, risken för skada, möjligheten till ersättning samt ersättningsnivån.

    Grundprincipen i försäkring är att man tillsammans med någon typ av kollektiv delar på risken i stället för att var och en står hela risken själv.

    Vissa försäkringar känns mer naturliga än andra, men det är bara du som kan avgöra om du genom en mindre årskostnad vill vara med i ett försäkringskollektiv.

    Gruppförsäkringar brukar ha mycket förmånliga premier i förhållande till enskilda försäkringar som kan vara ganska dyra.

    Så du får väga kostnaden per år i förhållande till hur stor risken är att du behöver använda denna försäkring och sedan om så skulle vara fallet får du ut tillräckligt för att det ska vara värt att betala premien

    I vår familj så har vi försäkrat bilar, hem, barn, resor samt olycksfall och allt detta genom gruppförsäkring förutom bilarna som är enskilt försäkrade.


    Tack för ditt svar! Varför har ni valt att inte teckna någon sjukförsäkring för de vuxna? Jag tänker att risken att bli sjuk borde vara större än att en större olycka inträffar. Är det för att det är för dålig ersättning i förhållande till vad det kostar?
  • sysop
    Guapa skrev 2018-12-18 23:31:22 följande:
    Tack för ditt svar! Varför har ni valt att inte teckna någon sjukförsäkring för de vuxna? Jag tänker att risken att bli sjuk borde vara större än att en större olycka inträffar. Är det för att det är för dålig ersättning i förhållande till vad det kostar
    Vi har gjort bedömningen att ersättningen från FK och arbetsgivaren är helt ok för oss samt att de extra ersättningarna man kan få vid sjukdom inte ger oss så mycket. Sedan har vi även haft "turen" att inte varit sjuka i någon större omfattning tidigare (=riskbedömning låg)

  • Anotherone

    Vi har valt att sjuk-och olycksfallsförsäkra både vuxna och barn. Jag har sett first hand vilket ekonomiskt stöd det är när man får en diagnos som leder till en bestående invaliditetsgrad. Där kompenserar försäkringen det som personen själv (förmodligen eftersom det finns beslut) aldrig kommer att kunna jobba in som inkomst längre fram. Och det är mycket pengar. I det läget är ersättningen från FK och andra samhällets instanser väldigt basala.

    För egen del har jag bara behövt använda försäkringen i samband med mina förlossningar och sjukhusvistelser. Min man har fått för olycksfall. Mitt ena barn för bruten arm under skoltid och det var bra för det visade sig att skolans försäkring och vår egen täckte helt olika moment!

  • modsey

    Vi har valt att ha det till hela familjen och även lagt på så att vi har en utbetalning som faller ut efter 90 dagars sjukskrivning på 5000 kr i månaden. Då vi båda tjänar över taket så får vi inte ut 80% av våra löner. Hanterbart men kännbart tänker jag. Och i synnerhet vid långvarig sjukdom kan det vara skönt att slippa oroa sig över ekonomin.

  • gbgumman

    För mig är försäkringar något viktigt
    Vi har olycksfallsförsäkring sjukförsäkring livförsäkring sjukvårdsförsäkring och en försäkring ifall min man skulle avlida så då avskrivs halva vårt bostadslån. Sedan villaförsäkring och barnförsäkring.
    Vet de som inte haft försäkringar och det har slutat i katastrof.

  • Don3

    Jag har tecknat via facket som jag tycker är billigt, hade jag haft mer normala priser hade jag struntat i de då jag inte behöver pengarna som dessa försäkringar ger.

Svar på tråden Behöver man verkligen sjuk- och olycksfallförsäkring?