• Anonym (Barn)
    Äldre 19 Dec 08:16
    1770 visningar
    34 svar
    34
    1770

    Hur löser ni det med VAB?

    Hur gör ni som har barn när det kommer till vab?

    Jag och min fru har varit gifta i 3 år, innan dess Sambo. Vi har 2 barn. Hon vill aldrig vabba. På riktigt ALDRIG. Jag måste bokstavligen tvinga henne att stanna hemma och då blir det alltid bråk. Hon har inget konstigt jobb, är inte oersättlig eller något sånt. Det är bara det att hon aldrig vill vara hemma med barnen. Hon jobbar till förbannelse också och är borta mellan 10-12 timmar om dagen så på vardagarna träffar hon knappt barnen heller. Det blir en hel del vab för vi har en liten som ganska nyligen börjat på förskolan

    Hur gör ni andra för att det ska gå ihop?

  • Svar på tråden Hur löser ni det med VAB?
  • Äldre 19 Dec 08:22
    #1

    Vi delar lika. Och det beror mest på att vi båda gärna vabbar. Nog är det roligare att umgås med sitt barn än att jobba ????

    Att inte dela alls låter konstigt dock, även om man inte vill vabba tillhör det småbarnsåren och det måste hon väl ha varit medveten om när ni skaffade inte bara ett utan två barn? Kräv att ni delar på vabbandet.

  • Äldre 19 Dec 08:25
    #2

    Vi tar varannan dag, om man inte har något superviktigt på jobbet den dagen, då kan man få ta två dagar i rad. Hälften var alltså.

  • Anonym (Barn) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 08:29
    #3
    caveat emptor skrev 2018-12-19 08:22:33 följande:

    Vi delar lika. Och det beror mest på att vi båda gärna vabbar. Nog är det roligare att umgås med sitt barn än att jobba ????

    Att inte dela alls låter konstigt dock, även om man inte vill vabba tillhör det småbarnsåren och det måste hon väl ha varit medveten om när ni skaffade inte bara ett utan två barn? Kräv att ni delar på vabbandet.


    Ja jag ser inte hur jobb ger mer njutning än att få umgås med sitt sjuka barn. Men tydligen är det så för henne. Jag vet inte om det kanske är så att hon helt enkelt tycker att det är jobbigt att vara hemma med barnen. Jobbigare än att jobba? Har inte tänkt i de banorna innan. Men det ingår i föräldraskapet så jag börjar bli lite frustrerad. Och varje gång jag tar upp det blir hon otroligt arg och sur. Känns inte heller rätt att jag ska behöva tvinga henne att stanna hemma. Jag ser inga konstigheter med att ha ett "varannan-gång" system som ni t.ex. vore klockrent. Mitt jobb börjar ju undra om jag är ensamstående pappa. Likaså förskolan.
  • Äldre 19 Dec 08:29
    #4

    Vi kollar igenom kalendern varje söndag så att vi vet hur veckan ser ut med jobb, aktiviteter etc. Och då brukar vi snabbt göra en plan för vem som ska vabba vid behov. Har jag utbildningar eller viktiga möten så får maken ta de dagarna OM det skulle behövas. Och så tar jag resten av veckan.

    Att din fru totalvägrar känns inte schysst, jag hade inte accepterat det från min man.

  • Anonym (Typ 50%)
    Äldre 19 Dec 08:30
    #5

    Vi delar på vabbandet om det är vanliga förkylningar. Om det är kräksjuka tar jag som mamma allt då pappan har väldiga problem med just den saken.

    Din fru måste ju lugna ner sig lite och andas. Ni har ju för tusan två små barn!

    Varför i hela världen jobbar hon upp till 12 timmar per dag? Vill hon inte träffa dig och sina barn så mycket som möjligt?

    Och nej, jag tycker inte att det är skillnad på män eller kvinnor. Både pappor och mammor behöver vara med sina små.

  • Anonym (vi)
    Äldre 19 Dec 08:35
    #6
    Anonym (Barn) skrev 2018-12-19 08:16:32 följande:

    Hur gör ni som har barn när det kommer till vab?

    Jag och min fru har varit gifta i 3 år, innan dess Sambo. Vi har 2 barn. Hon vill aldrig vabba. På riktigt ALDRIG. Jag måste bokstavligen tvinga henne att stanna hemma och då blir det alltid bråk. Hon har inget konstigt jobb, är inte oersättlig eller något sånt. Det är bara det att hon aldrig vill vara hemma med barnen. Hon jobbar till förbannelse också och är borta mellan 10-12 timmar om dagen så på vardagarna träffar hon knappt barnen heller. Det blir en hel del vab för vi har en liten som ganska nyligen börjat på förskolan

    Hur gör ni andra för att det ska gå ihop?


    Vi delar lika, i alla fall på ett ungefär. Det innebär att det inte alltid blir exakt varannan dag eller gång men utslaget över tid blir det lika. Vi har lika viktiga jobb, men vissa dagar kan vara lättare att vara från jobbet än andra så då förhandlar vi om vem som ska vara hemma vilken dag.

    Ingen av oss jobbar heller 10-12 timmar per dag så vi har mycket tid med barnen i vardagen också. Tycker det låter sorgligt att vara förälder och prioritera barnen så lite som din fru gör. Hon kan ju knappt aldrig träffa barnen i så fall? Hur tänker hon när ni diskuterar detta? 
  • Anonym (Barn) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 08:43
    #7
    Anonym (vi) skrev 2018-12-19 08:35:15 följande:

    Vi delar lika, i alla fall på ett ungefär. Det innebär att det inte alltid blir exakt varannan dag eller gång men utslaget över tid blir det lika. Vi har lika viktiga jobb, men vissa dagar kan vara lättare att vara från jobbet än andra så då förhandlar vi om vem som ska vara hemma vilken dag.

    Ingen av oss jobbar heller 10-12 timmar per dag så vi har mycket tid med barnen i vardagen också. Tycker det låter sorgligt att vara förälder och prioritera barnen så lite som din fru gör. Hon kan ju knappt aldrig träffa barnen i så fall? Hur tänker hon när ni diskuterar detta? 


    Hon pendlar långt. Det är därför det blir 10-12 h per dag. Norrlands dagspendling :D

    Föräldraledigheten delade vi på vilket va trevligt. Men vabbandet vägrar hon. Ibland beklagar hon sig över att hon inte träffar barnen så mycket och då brukar jag säga att hennes jobb med pendling är som det är men när det finns möjlighet att vabba när barnen är sjuka så borde hon ta det då. Och då är det "ja, jo det kanske kan stämma". Men sen i skarpt läge så blir hon alltid otroligt arg om hon måste vara hemma. Och det är efter att jag tvingat henne överväga tanken. Vi kan vakna på morgonen och grabben har hög feber. Hon börjar göra sig redo för jobbet utan någon som helst tanke på vab. Det har blivit en vana att jag tar det men ibland när jag frågar om hon kan göra det istället blir det så jobbig stämning så det är knappt värt att ta upp det.
  • Anonym (2kids­)
    Äldre 19 Dec 08:45
    #8
    Anonym (Barn) skrev 2018-12-19 08:16:32 följande:

    Hur gör ni som har barn när det kommer till vab?

    Jag och min fru har varit gifta i 3 år, innan dess Sambo. Vi har 2 barn. Hon vill aldrig vabba. På riktigt ALDRIG. Jag måste bokstavligen tvinga henne att stanna hemma och då blir det alltid bråk. Hon har inget konstigt jobb, är inte oersättlig eller något sånt. Det är bara det att hon aldrig vill vara hemma med barnen. Hon jobbar till förbannelse också och är borta mellan 10-12 timmar om dagen så på vardagarna träffar hon knappt barnen heller. Det blir en hel del vab för vi har en liten som ganska nyligen börjat på förskolan

    Hur gör ni andra för att det ska gå ihop?


    När jag och barnens pappa levde tillsammans tog vi varannan vab. Och försökte dela upp det så jämt som möjligt om de var sjuka länge. Om någon hade något speciellt på jobbet tog vi hänsyn till det och planerade vilka dagar vem skulle ta till hänsyn till det.

    Nu är vi skiljda och vabbar på våra egna barnveckor. Vi gör även vissa undantag nu om barnen är sjuka väldigt länge eller om nån har nåt speciellt men vi försöker dela jämnt.

    Det är ju inget skäl att inte vilja vabba. Det är väl ingen som vill vabba. Det blir ju framförallt väldigt jobbigt för en själv och ens kollegor på arbetet om man ska ta all vab. Då kan man inte ha nåt ansvar alls. Det hade aldrig funkat gör oss.
  • Anonym (vi)
    Äldre 19 Dec 08:46
    #9
    Anonym (Barn) skrev 2018-12-19 08:43:08 följande:
    Hon pendlar långt. Det är därför det blir 10-12 h per dag. Norrlands dagspendling :D

    Föräldraledigheten delade vi på vilket va trevligt. Men vabbandet vägrar hon. Ibland beklagar hon sig över att hon inte träffar barnen så mycket och då brukar jag säga att hennes jobb med pendling är som det är men när det finns möjlighet att vabba när barnen är sjuka så borde hon ta det då. Och då är det "ja, jo det kanske kan stämma". Men sen i skarpt läge så blir hon alltid otroligt arg om hon måste vara hemma. Och det är efter att jag tvingat henne överväga tanken. Vi kan vakna på morgonen och grabben har hög feber. Hon börjar göra sig redo för jobbet utan någon som helst tanke på vab. Det har blivit en vana att jag tar det men ibland när jag frågar om hon kan göra det istället blir det så jobbig stämning så det är knappt värt att ta upp det.
    Det låter trist för er alla. Om hon är borta så mycket till vardags borde hon ju ta chansen när hon kan att vara lite extra med barnen.

    Jag har rätt stora barn nu så vabbar inte så ofta. Men en fördel med att vabba är ju att man är hemma på em också när det friska barnet kommer från skolan och då får lite extra tid med båda barnen. Kan fixa mellis, prata om dagen och sånt.

     
  • Äldre 19 Dec 08:48
    #10

    Sambon vabbar oftast (är hans barn, min bonus). Beror inte på att det inte är mitt barn utan är för att är jag borta så är det ingen som gör mitt jobb utan det läggs på hög tills jag är tillbaka <3. På hans jobb är det inte så.

    Är man nöjd med att en tar all vabb ser jag inget problem med det, men ts du verkar ju inte vara så nöjd med uppdelningen. Är du missnöjd för att du inte vill ta all vabb själv eller är det mer en besvikelse på att din sambo inte verkar vilja vabba med barnen? Hon kanske kan ta/ eller tar mer ansvar över någon annan del som rör barnen?

    Men om du vill ha en ändring säg att du vill prata om upplägget vid vabb och boka in ett ?möte? nån kväll. Då har båda tid att fundera på förslag till upplägg och diskussionen sker mer planerad och inte i affekt när ?bägaren rinner över?.

Svar på tråden Hur löser ni det med VAB?