• Anonym (Joey)

    Avslag på "särskild postadress". Hur fixa?

    Hej!
    Jag har anlitat en digital brevlåda eftersom jag behöver lite myndighetspost (huvudsakligen transportstyrelsen och trafikverket). Så jag rapporterade den till skatteverket, men fick avslag för att jag inte har en folkbokföringsadress.
    Jag sover emellanåt hos olika bekanta bland annat. Ingen vill att jag ska uppge deras adresser till skatteverket, jag har också en billig hobbylokal som jag spenderar mycket tid i som jag heller inte får skriva mig på. I nuläget har jag ingen lust att hyra en dyr lägenhet som jag ändå inte kommer att använda.
    Jag har titta på detta med "på församlingen skrivna": www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.10/330541.html
    Hur kan man få detta beviljat av skatteverket? I min situtation vad säger man?

    Svårt att få post i Sverige 2018 då man borde kunna sköta detta digitalt...
  • Svar på tråden Avslag på "särskild postadress". Hur fixa?
  • Sandraberg
    Anonym (Joey) skrev 2018-12-19 10:00:40 följande:
    Hej!
    Jag har anlitat en digital brevlåda eftersom jag behöver lite myndighetspost (huvudsakligen transportstyrelsen och trafikverket). Så jag rapporterade den till skatteverket, men fick avslag för att jag inte har en folkbokföringsadress.
    Jag sover emellanåt hos olika bekanta bland annat. Ingen vill att jag ska uppge deras adresser till skatteverket, jag har också en billig hobbylokal som jag spenderar mycket tid i som jag heller inte får skriva mig på. I nuläget har jag ingen lust att hyra en dyr lägenhet som jag ändå inte kommer att använda.
    Jag har titta på detta med "på församlingen skrivna": www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.10/330541.html
    Hur kan man få detta beviljat av skatteverket? I min situtation vad säger man?

    Svårt att få post i Sverige 2018 då man borde kunna sköta detta digitalt...
    Du ska vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila.
    I föreningslokalen får du troligtvis inte sova.
  • Anonym (drz)

    Du tar en random adress och skriver dej där. När det är registrerat anmäler du en särskild postadress samtidigt som du anonymt anmäler en felaktig registrerad adress (den första random).

    Efter en utredning har du 'utan känd hemvist' eller vad det nu heter idag plus en särskilt postadress.

    Det ska gå att göra detta den riktiga vägen genom skatteverket, men tyvärr är det som att prata med en vägg.

  • Anonym (box)

    Kan man inte ha en postbox där man skriver sig? 

  • Anonym (A)
    Anonym (drz) skrev 2018-12-19 11:34:13 följande:
    Du tar en random adress och skriver dej där. När det är registrerat anmäler du en särskild postadress samtidigt som du anonymt anmäler en felaktig registrerad adress (den första random).
    Efter en utredning har du 'utan känd hemvist' eller vad det nu heter idag plus en särskilt postadress.
    Det ska gå att göra detta den riktiga vägen genom skatteverket, men tyvärr är det som att prata med en vägg.
    Håller med
  • Anonym (lkjoå)
    Anonym (box) skrev 2018-12-19 12:30:18 följande:

    Kan man inte ha en postbox där man skriver sig? 


    Inte numera. 
  • Anonym (Joey)
    neverpreggo skrev 2018-12-19 18:12:10 följande:

    Varför skulle du inte använda en lägenhet?


    Studiebidrag 3000 kr + städskrubb för 5000 kr går inte ihop tyvärr. Jag spenderar ändå dagarna i hobbylokalen där man faktiskt kan göra något vettigt.
  • Anonym (Joey)
    Anonym (drz) skrev 2018-12-19 11:34:13 följande:

    Du tar en random adress och skriver dej där. När det är registrerat anmäler du en särskild postadress samtidigt som du anonymt anmäler en felaktig registrerad adress (den första random).

    Efter en utredning har du 'utan känd hemvist' eller vad det nu heter idag plus en särskilt postadress.

    Det ska gå att göra detta den riktiga vägen genom skatteverket, men tyvärr är det som att prata med en vägg.


    Då måste jag nog sätta upp en postlåda också för eventuellt bekräftelse brev? Jag pluggar heltid och hinner inte leta. Det är alltså omöjligt med min situation att få äran att ta emot post!? Detta land är oslagbart i sadism och sjukligheten. 

    Det går inte att ha särskild postadress i samband med UKH, denna beteckning har jag i nuläget.
  • Anonym (drz)
    Anonym (Joey) skrev 2018-12-19 21:48:06 följande:

    Då måste jag nog sätta upp en postlåda också för eventuellt bekräftelse brev? Jag pluggar heltid och hinner inte leta. Det är alltså omöjligt med min situation att få äran att ta emot post!? Detta land är oslagbart i sadism och sjukligheten. 

    Det går inte att ha särskild postadress i samband med UKH, denna beteckning har jag i nuläget.


    Tror grejen är att du måste ha den särskilda innan ukh, jag hade det fast det är iof några år sen så kan ha ändrats.

    Ring o prova lite olika handledare på Skatteverket, kanske finns nån vettig. Annars kan den jobbiga varienten fungera med om du orkar, typ ringa 3-4 gånger om dagen.

    Att man inte har en adress är tyvärr oacceptabelt enligt dom, tror det tog 1,5 år innan jag fick ukh i papperna och då var den förra adressen jämnad med marken.
  • Anonym (prata med kyrkan?)

    En släkting till mig blev på församlingen skriven genom kontakt med diakonen i svenska kyrkan. I praktiken var han bostadslös men i själva verket flyttade han runt hos bekanta och hade gjort så under ett par år. Han hade också en affärslokal men mig veterligen sov han aldrig i den.

  • neverpreggo
    Anonym (Joey) skrev 2018-12-19 21:44:41 följande:
    Studiebidrag 3000 kr + städskrubb för 5000 kr går inte ihop tyvärr. Jag spenderar ändå dagarna i hobbylokalen där man faktiskt kan göra något vettigt.
    Undrar mer var du spenderar nätterna? Är dina vänner verkligen ok med att du sover där hela tiden?
  • Anonym (Joey)
    neverpreggo skrev 2018-12-19 23:10:29 följande:
    Undrar mer var du spenderar nätterna? Är dina vänner verkligen ok med att du sover där hela tiden?
    Ärligt talat har det blivit en del sova i hobbylokalen och denna sommar var den en del tältande också som jag för övrigt gillar. Det har varit ok för vännerna så länge jag inte vill skriva mig hos dem då vissa har bidrag osv.
  • Anonym (Joey)
    Anonym (drz) skrev 2018-12-19 22:33:02 följande:
    Tror grejen är att du måste ha den särskilda innan ukh, jag hade det fast det är iof några år sen så kan ha ändrats.

    Ring o prova lite olika handledare på Skatteverket, kanske finns nån vettig. Annars kan den jobbiga varienten fungera med om du orkar, typ ringa 3-4 gånger om dagen.

    Att man inte har en adress är tyvärr oacceptabelt enligt dom, tror det tog 1,5 år innan jag fick ukh i papperna och då var den förra adressen jämnad med marken.
    Menar du att man kan byta handledare då man blivit tilldelad en? Hur hittar man kontaktuppgifter till olika handledare som har hand om folkbokföring?

    PM:a gärna tips på hur man hittar adresser om du har lust/tid.

    Konstigt för mig då platsen jag bodde på inte blev jämnad med marken, ändå skrevs jag bort max 1 år efter att jag flyttat ut.
  • Anonym (Joey)
    Jag undrar om någon vet om min historia är okej eller måste den ändras för att man ska ha en chans att bli beviljad?

    Vad är det för sorts frågor man får när man kontaktar handläggare och hur svarar man? osv.
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (Joey) skrev 2018-12-20 12:45:13 följande:
    Jag undrar om någon vet om min historia är okej eller måste den ändras för att man ska ha en chans att bli beviljad?

    Vad är det för sorts frågor man får när man kontaktar handläggare och hur svarar man? osv.
    Precis som nämnts tidigare i tråden så är det som att prata med en vägg.

    Tänk själv att faktiskt få lön för att göra det du tycker är roligt? I detta fall plåga redan plågade personer.
  • Anonym (Joey)
    Anonym (prata med kyrkan?) skrev 2018-12-19 22:41:52 följande:

    En släkting till mig blev på församlingen skriven genom kontakt med diakonen i svenska kyrkan. I praktiken var han bostadslös men i själva verket flyttade han runt hos bekanta och hade gjort så under ett par år. Han hade också en affärslokal men mig veterligen sov han aldrig i den.


    SNÄLLA skulle du kunna utveckla hur han gjorde. Skulle du eller han vara intresserad av att tjäna en slant för att assistera mig i detta? Jag har brist på både tid och mental kraft.
Svar på tråden Avslag på "särskild postadress". Hur fixa?