• Äldre 19 Dec 12:36
    549 visningar
    10 svar
    10
    549

    Det är med julen och höggravid

    Hej!

    I helgen är det tänkt att jag och min man och barn ska åka iväg till släktingar och fira jul. En resa på 20 min enkel tur. Jag vill inte, är gravid i vecka 36 med foglossning och trötthet. Men då upplevs jag som tråkig....av de andra.

    Ville mest skriva av mig ifall någon känner igen sig på andras förväntningar på ens eget mående.

  • Svar på tråden Det är med julen och höggravid
  • Äldre 19 Dec 12:47
    #1
    +1

    Jag tycker inte att att man ska bry dig om vad andra tycker, men att inte kunna resa 20 minuter någonstans fast man är höggravid. (Givetvis kan man ha besvär så man inte får det för läkare). Men i ditt fall med lite vanliga graviditetsbesvär. Tror snarare att du helt enkelt inte vill, för tänk vad skönt att ta en liten kort resa och inte behöva fixa något själv. Perfekt när man är trött.

  • Äldre 19 Dec 12:54
    #2

    20 min är inte superlångt.... Finns ingenstans på platsen där du firar där du kan gå undan och ligga ner eller bara vila i nån halvtimme om det blir för intensivt?

  • Äldre 19 Dec 13:07
    #3

    Menat du möjligen 20 mil?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 19 Dec 13:19
    #4

    Bit ihop, för barnens skull. I v. 36 åkte jag 36 mil till Sälen. Tjock som en tunna, foglossning och rejält med vätska i benen :) Resan tog mer än 4 timmar. Visst var det ingen höjdare men jag gjorde det för familjens skull. Stolsvärmen på max hela vägen var räddningen. Lindrade smärtan i ryggen en del. Väl på plats kan du gå undan och vila. God jul :)

  • Äldre 19 Dec 14:38
    #5

    Det är lika bra att släktingarna får veta redan nu att framöver kommer barnets och dina behov att prioriteras framför släktingarnas önskemål.

  • Äldre 19 Dec 14:52
    #6

    Ja 20 mil!


    Bunny on speed skrev 2018-12-19 13:07:41 följande:

    Menat du möjligen 20 mil?


  • Äldre 19 Dec 15:41
    #7
    +1

    Tycker du ska strunta i hur du uppfattas. Du är höggravid och folk har nog egentligen mer förståelse än du tror och har de inte det så är det ju deras problem. Du lever ju inte för deras skull.

    Däremot tänker jag att du kanske ändå vill att barnen ska få fira med släkten och att det faktiskt är väldigt skönt att nån annan fixar så det kanske mer handlar om att du måste ta ansvar för ditt mående. Säg från början att du inte kommer vara så social för att du är trött och har ont och att du kommer gå undan en hel del - och så gör du det

    Klargör för alla hur du mår och kanske tom säg att de får gärna hjälpa dig genom att påminna dig om att du ska vila osv.

    Kommunicera och ta ansvar för ditt mående så kommer det nog bli jättemysigt

  • nernu
    Äldre 20 Dec 11:38
    #8

    Har också haft jobbig foglossning. Men ett par timmar i bilen klarar du väl om ni anpassar det lite så du kan ta en paus. Jag hade inte ställt in hela julen för hela min familj bara för att det blir lite obekvämt. Hade det varit ett vanligt besök en vanlig helg hade säkert alla förstått men det krävs ändå en del för att man ska ställa in julen. Du får gå undan och vila och ta det lugnt under helgen.

  • Äldre 22 Dec 01:17
    #9

    Alla är och känner säkert olika, det viktiga är att du lyssnar på dig själv! Du ska snart ta emot ett nytt litet liv.
    Jag är i v 38, åker max en kvart hemifrån (om det inte är till förlossningen) Skrattande
    Jag har sagt ifrån att vi firar jul hemma och räknar med att folk förstår det. Vi käkar jullunch hos några kompisar i närheten, det räcker. Jag vill vara i balans, lugn och utvilad när bebisen kommer, vilket ju kan vara när som helst nu.
    Gör det du känner känns bäst! Lycka till och ha en God Jul! Hjärta

  • Äldre 22 Dec 07:32
    #10

    Skit vad andra tycker och gör som ni vill. Jag hade tuffa foglossningar och 20 mil i bil hade jag aldrig klarat.

Svar på tråden Det är med julen och höggravid