• LilyMelkun

    Min dotter är gravid

    Min dotter är gravid och 17 år. Har misatänkt det en vecka och igår kväll sent, ringer hennes pojkvän mig och sa att hon ville att jag skulle veta det, men att jag inte fick prata med henne om det.

    Hur närmar jag mig henne på bästa sätt?

    Behöver råd.

    Vad behöver min dotter hjälp med? Hur kan jag erbjuda hjälp utan att hon känner att detta blir så jobbigt så hon sluter sig ännu mer. Detta är oerhört svårt för henne

    Vet inte ens om abort är hennes självklara val.

    Något som varit i en liknande situation.

  • Svar på tråden Min dotter är gravid
  • Anonym (N)

    Hon är säkert livrädd för att möta dig och tror att du ska vara arg. Möter du henne är det bästa du kan göra som svar på din fråga att krama om henne och visa ditt stöd. Säga att allt kommer bli bra och att ni löser detta tillsammans eller något i den stilen.

    Och sen ta upp diskussionen hur tankarna går. Du behöver samtidigt vara den vuxne med alla realistiska tankar kring hur livet kommer bli om hon väljer att behålla. Du kan vara rätt hård men tvinga inte.

    (Tips, låt henne kolla på några avsnitt av 16 & pregnant, går på MTV i princip varje dag)

  • EmberEyes

    Kan du öppna konversationen med en vit lögn? "Jag läste på ett forum om en ung tjej som var gravid och mamman/familjen vände henne ryggen. Det gjorde ont i hjärtat på mig att läsa om denna ensamma tonåring. Jag hoppas att du vet att jag alltid är här för dig, och att du aldrig känner att mitt stöd skulle saknas, oavsett vad som händer i ditt liv."

  • Anonym (...)

    Jag tror att det som hade funkat bäst på min dotter (15 år) hade varit att skicka ett sms att jag finns om hon vill prata och att jag inte ska skälla eller dömma

  • Anonym (Trådstartaren)

    Lite sent svar från mig.

    Jag höll mig i bakgrunden och skrev meddelande via telefon, det var ett bra sätt att ha lagom distans och ändå öppna upp och prata.

    När min dotter förstod att jag inte skulle göra saken värre, så började vi prata på riktigt.

    Tack för era svar!

    Det blev en abort men det var inget lätt beslut.

Svar på tråden Min dotter är gravid