• Anonym (TS)
    Äldre 20 Dec 10:32
    1576 visningar
    11 svar
    11
    1576

    Herpes

    Jag har herpes i underlivet. Haft det några år, innan dess inga genitala besvär enbart vanlig munherpes.

    Just nu så har jag utbrott, med rodnad och ömhet och svullnad. Brukar oftast komma på samma ställe. Blir vift nedstämd när detta blommar ut. Äter p piller och tänker på att ? leva rätt?, men lider av oron för utbrott.

    Har tagit tablett som jag jag fått av läkare.

    Någon mer som har könsherpes? Om ja, har det blivit bättre med tiden?

    Hur ofta utbrott?

    Jag är noga med hygienen och använder bra underkläder och luftar alltid underlivet genom att sova utsänt rosor ( har nattlinne).

    Känner mig ledsen och ensam.

    Det gör ont. Bränner, obehag

  • Svar på tråden Herpes
  • Anonym (Hakun­amatat­a)
    Äldre 21 Dec 10:54
    #1

    Du är inte ensam och med tiden så blir kroppens antikroppar bättre på att ta hand om viruset.

  • Anonym (Inte ensam)
    Äldre 21 Dec 11:42
    #2

    Du är så långt ifrån ensam med detta besvär. Ungefär var 5;e har det , med eller utan symtom.

    Med tiden kommer de bli lättare, förhoppningsvis färre utbrott och förhoppningsvis mildare.

    Jag själv har haft utbrott utan att märka det alls. Anledningen till det är att jag födde ett barn som blev smittat - och det däremot är något du ska se upp med om du blir gravid. Risken att det överförs till barnet vid förlossning är dock jätteliten, men absolut ett måste att tänka på. Kram

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 21:04
    #3

    Hej påväg er, tack för era svar. Beklagar att ditt barn fock det, men så lurigt när du inte märkte det. Det är so obehagligt med detta jädra virus. Innan jag fick mima besvär i underlivet hade jah aldrig besvär där nere, bara svamp vid något tillfälle som tonåring. Är 30+ idag. Hade mitt primärutbrott ( vad jag vet för 3 år sedan). Tycker att jag att det ganska många gånger under 2018. Känns som det ökat... det oroar mig. Hur yttrar sig era besvär? Har ni typ2? Jag har alltid haft munherpes och de har ju nästan alla, men underlivet tar knäcken på mig. Har inte barn, men om jag/ vi skulle skaffa så överväger jag kejsarsnitt.

    Ändå skönt att höra att man inte är ensam.

    Jag önskar det uppfanns ett botemedel som kunde försätta virus i konstant dvala.

    Kram

  • Anonym (lil herpie­)
    Äldre 9 Jan 20:38
    #4

    Fick herpes för ett år sedan. De första 3 gågerna hamnade jag på gyn-akuten av smärtor. Fick ta citodon och allt möjligt. Mitt första utbrott var ett av de värsta dom sätt sade dom. De första månaderna var värst. Käkade Alicyclovir. Fick först en starkare som jag inte tålde och hamnade på akuten. Sen blev det bättre och under hösten hade jag inte ett enda utbrott. Fick ett nu i januari för jag fick influensa och mitt imunförsvar blev så försvagat. Men det var bara någon blåsa och gick över på ett par dagar.
    Jag skulle rekomendera Alicyclovir 200mg 5ggr dag.
    Är helt symtomfri annars och har varken påverkat mitt sexliv eller sexlust.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 15:57
    #5

    Stackare, det måste varit överjävligt, usch. Vet du om du har typ1 eller typ2 virus? Mkn kompis har typ1 virus ( munherpesvirus) i underlivet och fick ett vidrigt utbrott i underlivet första fången, hon har dock endast fått det 3 gånger. Jag har typ 2 och det är så jobbigt. Blir helt svullen där utbrottet kommer. Äter du valaciklovir dagligen? Jag brukar alltid ha tabletter i tex handväskan och i badrumsskåpet om olyckan är framme.

    Min dröm är att det skall komma ett botemedel ????till oss drabbade, så man slipper oroa sig för utbrott och smitta andra.

    Kram!!

  • Anonym (Hade det värst. Nu bra)
    Äldre 13 Jan 18:45
    #6

    Fick sjukdomen i början av 2015 och hade veckovisa utbrott ända fram till två år efter första utbrottet. En läkare i familjen skriver ut 500mg aciklovir som jag tar ut. Äter en tablett dagligen och har inte haft nåt utbrott sen jag medicinerades. Vet dock inte hur länge man kan ta detta. Har tagit i 2,5 år och har ingen tanke på att sluta med tanke på hur besvärligt alternativet är.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 21:42
    #7

    Skönt du inte har fått mer utbrott. Har du funderat på att göra uppehåll i behandlingen?

    Har du typ2?

    Jag äter p-piller och har märkt att utbrott kan komma 2 vecka efter att jag haft blödning. Påfrestande att ständigt leva med den jävla oron och när jag får det hsr jag typ luftiga brallor, ont med tex tajta jeans.

    Hoppas på botemedel som sagt :)

    Kram!

  • Anonym (Hade det värst. Nu bra)
    Äldre 14 Jan 18:55
    #8

    Trist situation med återkommande utbrott som du beskriver. Det är väldigt påfrestande och för min del så pass att jag hellre tar piller dagligen än utbrott med jämna mellanrum.

    Jag har typ 2, den värsta varianten. All litteratur pekar på att utbrotten minskar med tiden men symptomen varier mycket från person till person. Jag tror det är få som får utbrotten så ofta som jag fick.

    Tablettern i sig är inte giftiga, men har man nedsatt njurfunktion är det inte en hållbar behandling.

    Är dina besvär så pass påfrestande att det går ut över vardagen bör du kika på altnativet att köra långvarig behandling. Men, en positivt effekt av allt detta är att jag sällan blir sjuk. Minns inte senast jag var förkyld. Om det nu beror på viruset låter jag vara osagt, men jag har läst att så kan mycket väl vara fallet.

    Styrkekramar!

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:30
    #9

    Jag har också typ 2, den som egentligen är könsherpes, och vet det eftersom läkaren tog ett test pchxskiclsde iväg. Jag blev helt förkrossad när svaret kom. Fick mitt primärutbrott hösten 2015 och är idag nästan 35 år. Har aldrig tidigare haft problem med mitt underliv och hade alla gånger haft andra bekymmer än detta virus. Har också läst och hört att det ska bli bättre med tiden, men på mig tycker jag det ökat, märkligt nog. Jag vet med mig att jag slarvat lite med sömnen och har ofta en konstant oro vilket kanske bidrar till ökade utbrott.

    Men jag äter inte mat med mycket av aminosyran Arginin små tex choklad, nötter. Dricker sällan alkohol och röker inte. Vad vi vet så har jag inte smittat min sambo då han ej haft några symtom. Visserligen inte sex speciellt ofta då jag känner mig äcklig som bär på detta virus även att jag vet att det är ganska vanligt.

    Jag har alltid valaciklovir 500 mg hemma och med mig.

    Munsår hsr jag haft hela livet men att man skulle drabbad av detta var en käftsmäll, fy fan.

    Skönt att skriva lite med andra som ockaå har det.

    Vet du om botemedel är på G?

    Kramar tillbaka!

  • Anonym (Hade det värst. Nu bra)
    Äldre 14 Jan 21:38
    #10

    Också 35 och fick viruset 2015 så en del gemensamt. Dock har jag aldrig haft munsår/munherpes.

    Det är ju väldigt trist att smitta sin partner och ännu en anledning för mig att köra långtidsbehandling. Idag är utbrotten inget jag tänker på. Snarare är mitt bekymmer att komma ihåg om jag tagit pillern eller inte.

    Beror din oro på sjukdomen eller är det annat som gnager? Som sagt, få din läkare att skriva ut långtidsbehandling så slipper du allt detta och kan istället få andrum.

    Jag tror tyvärr inte att det finns något botemedel i sikte. Det är ett finurligt virus som har bosatt sig djupt i ryggmärgen och med tanke på att det inte utgör någon hälsofara är det förmodligen ingen prioritet.

    Man får helt enkelt leva med den tillsvidare.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 22:23
    #11

    Där ser man angående likheter hehe.

    Du har säkert rätt. Jag ska prata med läkare och se vad de säger. Har kanske haft 5-6 utbrott 2018.

    Det är min oro för att det ska poppa upp. Har liksom mani på att kolla med spegel morgon och kväll. Vet att det låter sjukt vilket det också är. Brukar börja med att det känns som skav, och att det är rött och blir svullet. Bröst komma på den inre blygdläppen på mig. Jag har alltid varit supernoga med hygien, smörjer med olivolja efter dusch normalt sett, brukar sova utan trosor. Tycker jag gör rätt men det är väl individuellt hur ofta man får skiten...

    kramar

Svar på tråden Herpes