• anas998

    Skiljas, vill bo kvar i huset

    Jag och min man ska skilja oss, vi bor i stort hus och har 2 små barn.

    Jag vill bo kvar i huset och rent ekonomiskt vet jag att jag klarar det på min lön. Jag kommer jobba 80% och få in ca 20 efter skatt. Enl budget som vi har nu minus min mans kostnader så kommer jag ha 5000kr över varje månad. Vi har lån på ca 2milj och det verkar svårt för mig att ta över lånet?

    Min mamma hjälper mig och kan gå in som medlåntagare men det verkar också svårt. Hur har ni andra löst det? Eller måste man bo i lgh om man inte har en partner?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Skiljas, vill bo kvar i huset
  • Anonym (Lisa)

    Beror ju helt på nuvarande marknadsprinpå huset och om du kan lösa ut honom för det. För huset har ju antagligen ökat i värde

  • AndreaBD

    Har du en personlig bankman? Gå och hör med den personen. Det gjorde jag och hon fixade allt. Men det låter svårt med 2 miljoner. Vi hade bara 750000 i lån. Och jag fick ju då låna - jag tror det var 350.000 till för att betala ut exet. Som sagt, det är ju svårare med större summor. Men hör med bankmannen som kan hjälpa dig räkna ut ekonomin överhuvudtaget. Då kanske du kan få veta också ifall du köper en lägenhet, hur mycket den får kosta, m.m.

  • Anonym (Op)

    Det räcker inte med att räkna på ert nuläge minus din mans kostnader.

    Du måste lösa ut din man ur huset. Hur stor den summan är beror på vad huset köptes för och hur mycket det är värt nu, minus lån. Detta regleras i den bodelning ni ska göra. Man gör så att säga en "fiktiv försäljning" för att räkna ut beloppet. Men några 100-tusen ytterligare i lån kommer det bli.

    Lånekostnaden beror också på hur hög belåningsgrad du får, lånen kontra husets värde. Husets värde nämner du inte i trådstarten, det är centralt för att räkna på vad det kostar att bo där, du kan hamna på nivån att du måste amortera mer, men det beror på husets värde.

    Prata med banken om din mor kan gå in som medlåntagare. Hon ska då också äga en del av huset, annars blir det fel. Men att han medlåntagare nu för tiden är inget konstigt.

    Du måste räkna ut hur mycket du ska betala din man för att lösa ut honom. Banken kan hjälpa med det. Sen ta diskussionen om att ta över lånen och ev. utöka dem och ta med din mor som medlåntagare.

    Hoppas det löser sig till det bästa.

    ps: Jag bor i ett hus värt ca 5 miljoner. Min dotter bor i en lägenhet värd det dubbla. Att bo i lägenhet betyder inte automatikiskt att det är billigt ds:

  • Anonym (Olika saker)

    Ja, det är ju en sak att kunna dra runt boendekostnader. En annan sak är att kunna köpa ut mannen.

    I vår bekantskapskrets har vi en kvinna som köpte ut sin man och tog sedan över lånet tillsammans med sin pappa. En annan kvinna fick huset av din man eftersom det var han som ville skiljas och han ville henne bara väl ändå. Den tredje genomgick försäljning på öppna marknaden och flyttade därefter till en lägenhet.

    Det är stor skillnad på hur man kan göra. Oftast vill minst den ena partnern bli helt fri och skuldfri om det går vilket oftast innebär flytt till hyresrätt.

    Hur vill mannen göra?

  • Anonym (Olika saker)
    Anonym (Olika saker) skrev 2018-12-20 11:28:18 följande:

    av din man


    ...av _sin_ man....
  • anas998

    Förlåt, var lite otydlig. Men allt verkar lösa sig. Min mamma kan stå med som medlåntagare utan att äga något av huset och tillsammans får vi låna mer så jag kan köpa ut min man. Dessutom så kommer jag att ha 7000kr över varje månad (ist för 5000kr) så det kommer lösa sig med allt.

    När jag menade bo i lgh så menade jag hyres, var otydlig där också :)

  • Anonym (12345)

    Hur kommer ni lösa med att lösa ut din man, för ni har väl lagt in en kontantinsats betalat av lån etc.
    Vem la tex kontantinsatsen när ni köpte huset?

  • anas998
    Anonym (12345) skrev 2018-12-22 18:13:48 följande:

    Hur kommer ni lösa med att lösa ut din man, för ni har väl lagt in en kontantinsats betalat av lån etc.

    Vem la tex kontantinsatsen när ni köpte huset?


    Med min mamma som medlåntagare kan vi låna högre belopp än vi har lån på huset just nu så jag kan köpa ut honom. Vi har bara bott här i 4år så troligtvis inte jättestor vinst då bostadspriserna stått hyfsat still. Vi gick in med lika mkt pengar i kontantinsats och så, så han ska få sin del av vinsten minus alla möbler osv. Men det hjälper juristen mig med :)
  • Anonym (Anita)

    Vi valde att sälja huset. Ingen av oss ville fortsätta leva bland minnena utan börja om på nytt. Vi köpte båda varsitt mindre hus. Det vi fick över från husförsäljningen räckte till kontantinsatsen på husen (och lite till).

    Det är inte svar på din fråga men jag skulle aldrig vilja bo kvar. Jag har dessutom dejtat män som bott kvar i huset där de bott med sina ex. De gick bort för mig.

  • Anonym (12345)
    anas998 skrev 2018-12-25 23:04:23 följande:
    Med min mamma som medlåntagare kan vi låna högre belopp än vi har lån på huset just nu så jag kan köpa ut honom. Vi har bara bott här i 4år så troligtvis inte jättestor vinst då bostadspriserna stått hyfsat still. Vi gick in med lika mkt pengar i kontantinsats och så, så han ska få sin del av vinsten minus alla möbler osv. Men det hjälper juristen mig med :)
    Ni kommer inte få låna mer än vad huset är värt.
    Du ska lösa ut din man så det är inte säkert att du får låna mer pengar bara för att din mamma går in som medlåntagare.
  • anas998
    Anonym (Anita) skrev 2018-12-25 23:10:50 följande:

    Vi valde att sälja huset. Ingen av oss ville fortsätta leva bland minnena utan börja om på nytt. Vi köpte båda varsitt mindre hus. Det vi fick över från husförsäljningen räckte till kontantinsatsen på husen (och lite till).

    Det är inte svar på din fråga men jag skulle aldrig vilja bo kvar. Jag har dessutom dejtat män som bott kvar i huset där de bott med sina ex. De gick bort för mig.


    Om jag skulle träffa någon så får vi ta ställning till det då. Men just nu är det bäst för mig att bo kvar, min mamma bor 5min bort och hon kommer hjälpa mig en del med barnen eftersom deras pappa inte kommer ha barnen (hans val, inte mitt).

    Det kommer lösa sig :)
  • anas998
    Anonym (12345) skrev 2018-12-27 12:02:12 följande:

    Ni kommer inte få låna mer än vad huset är värt.

    Du ska lösa ut din man så det är inte säkert att du får låna mer pengar bara för att din mamma går in som medlåntagare.


    Nej givetvis kan vi inte låna över värdet men vi har amorterat i nästan 5år och husets värde har gått upp lite iaf så beroende på hur mkt sim krävs för att köpa ut honom så kan vi låna det som behövs utöver vad vi kan betala honom rakt av.
Svar på tråden Skiljas, vill bo kvar i huset