• Ljbs

    Konkurrerande verksamhet

    Min arbetsgivare har fått reda på att min man arbetar hos ett konkurrerande bolag till oss.

    Kan detta påverka att jag blir av med jobbet. Vi har skrivit på sekretess.

  • Svar på tråden Konkurrerande verksamhet
  • Mortiscia

    Sekretess har du ju oavsett hur många jobb du är har så det kvittar. Däremot kan det stå i ditt kontrakt att du inte får arbeta hos konkurrerande företag, kolla upp det.

  • Mortiscia
    Ljbs skrev 2018-12-21 15:09:31 följande:

    Min arbetsgivare har fått reda på att min man arbetar hos ett konkurrerande bolag till oss.

    Kan detta påverka att jag blir av med jobbet. Vi har skrivit på sekretess.


    Men du, nu läste jag för snabbt!

    Svar NEJ, du får inte sparken pga vad din man jobbar med! Du har sekretess gentemot din man oavsett vad han jobbar med.
  • Kodia

    Regeln om "konkurrerande verksamhet" handlar om att DU inte får arbeta hos en konkurrerande verksamhet. (T. ex. på kvällar eller din semester)

  • Ljbs

    Anledningen till att jag frågar är för att min chef sagt att jag samt mina kollegor är förbjudna att tala med fd kollegor som nu arbetar inom konkurrerande verksamhet.

    Alltså förbjudna att tala med dom överhuvudtaget, därför undrar jag vad han kan ta till med med tanke på mon sambo.

    Förstår väl själv att han egentligen inte kan sparka mig men som fen chef han är kan han jävlas med mig på andra vis för att bli av med mig. Mycket fyrkantig man.

  • ThomasW

    Säg till honom att om han kräver att du skall skilja dig så vill du ha det skriftligt.

  • Mortiscia
    Ljbs skrev 2018-12-21 17:19:18 följande:

    Anledningen till att jag frågar är för att min chef sagt att jag samt mina kollegor är förbjudna att tala med fd kollegor som nu arbetar inom konkurrerande verksamhet.

    Alltså förbjudna att tala med dom överhuvudtaget, därför undrar jag vad han kan ta till med med tanke på mon sambo.

    Förstår väl själv att han egentligen inte kan sparka mig men som fen chef han är kan han jävlas med mig på andra vis för att bli av med mig. Mycket fyrkantig man.


    Det finns ingen som helst lagstöd för detta! Din chef kan INTE förbjuda dig att prata med f.d. kollegor. Bara om sådant som gäller arbete, självklart, men man har ingen rätt att kräva att man ska avsluta sina vänskapsrelationer för att de arbetar hos konkurrenter.

    Om din chef börjar krångla ska du börja dokumentera allt han säger och gärna spela in samtal om möjligt, det är fullt lagligt så länge den ena parten (dvs du själv t ex) är medveten om det. Sedan pratar du med facket, man får inte vuxenmobba sina anställda.
  • Ljbs
    Mortiscia skrev 2018-12-21 17:57:58 följande:

    Det finns ingen som helst lagstöd för detta! Din chef kan INTE förbjuda dig att prata med f.d. kollegor. Bara om sådant som gäller arbete, självklart, men man har ingen rätt att kräva att man ska avsluta sina vänskapsrelationer för att de arbetar hos konkurrenter.

    Om din chef börjar krångla ska du börja dokumentera allt han säger och gärna spela in samtal om möjligt, det är fullt lagligt så länge den ena parten (dvs du själv t ex) är medveten om det. Sedan pratar du med facket, man får inte vuxenmobba sina anställda.


    Då tänker jag rätt. Mycket obehaglig situation.
Svar på tråden Konkurrerande verksamhet