• Anonym (Klant "pappan" (TS))

    Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.

    Tjenare, tänkte bara dela med mig av mina tankar kring ett samtal jag hade med bonusdottern igår.

    Bonusdottern är muslim och jag så icketroende man kan bli. I den mån det är möjligt så avstår jag gärna från denna typ av samtalsämne, då jag anser det inte min ensak att propsa någon att tro si eller så.

    Däremot nu runt jul så samtalas det mycket om religion från bonusdotterns del och hon känner sig osäker runt mig då hennes biologiska far har kallat mig saker som kafir, (ursäkta stavning och eventuellt översättning, men grovt översatt så tror jag att det betyder något nedlåtande i form av icketroende) och jag är inte helt hundra vad det innebär i hans ögon, men han har även berättat för mig och barnens mamma att det bara finns ett slut för oss vid tidens ände. När jag själv inte lägger någon som helst värde i religioner så tycker jag bara han är töntigt löjlig som säger sådana saker.

    Anyway.

    Bonusdottern frågade idag med en halvspydig ton om jag var kristen. I och med tonen hon använde så svarade jag lite opedagogiskt med ett suck att "nej, det är jag verkligen inte, jag kan nog lite för mycket om hur välden fungerar och hur mycket hat och rädsla som föds genom religionernas okunskap för att ens ge religioner som kristendom och islam någon som helst uppmärksamhet."

    Jag är fullt medveten om att det inte var särskilt smidigt sagt till en 10-åring med stark tro, men jaja.. The bomb was dropped.

    Bonusdottern gick såklart i taket och tog illa vid. Jag mer eller mindre dumförklarade hela hennes släkt i en mening. Så nu är vi inte kompisar längre..

    Går det att rädda situationen här tror ni? Jag låg ju redan på minus innan men det har funkat okej. Nu ser det svart ut.

    Kom gärna med tips för jag vette tusan hur man räddar upp en sådan groda xD

    Hon firar iallafall jul med oss för att späda på paradoxen. Å andra sidan är hon bortskämd så det har nog mest att göra med att hon får saker. :P

  • Svar på tråden Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.
  • Anonym (...)

    Tycker inte alls att det var en groda, i och med att du inkluderade din egen religion i idiotförklaringen. Det är bara bra att hon konfronteras med den sanningen, eftersom många svenskar faktiskt har din inställning till religion generellt. Om du sedan kan väga upp ditt brott att vara icke-troende, med att trots detta visa dig vara en snäll, rättvis och jämställd och kärleksfull man, så tror jag att dottern med tiden får en mer nyanserad bild av vilka människor som är ?goda? och ?onda?. Bra gjort tycker jag, fjäska inte för hennes världsbild utan stå för vem du är.

  • EmberEyes

    Som 10-åring (nu utgår jag från en normal-fungerande tös utan begåvningsproblematik) kan ha ganska djupa diskussioner och förståelse för religion, politik, filosofi, etik, moral osv. Du har inte på något sätt "fördärvat" henne med ditt uttalande, däremot kanske det hade varit bra om du faktiskt bjöd in till diskussioner med henne om dessa sakerna. Jag menar inte att du ska mästra för henne om hur fel det är med halal eller julotta eller vad det nu kan vara, utan prata om varför vissa regler och traditioner finns ur ett historiskt perspektiv och sedan relatera det till dagens moderna samhälle. Utmana hennes intellekt!

  • Anonym (ds)

    Nu är hon kanske lite för gammal för den älskade profeten men...

  • Anonym (Poi)
    Anonym (Klant "pappan" (TS)) skrev 2018-12-23 00:42:04 följande:

    Tjenare, tänkte bara dela med mig av mina tankar kring ett samtal jag hade med bonusdottern igår.

    Bonusdottern är muslim och jag så icketroende man kan bli. I den mån det är möjligt så avstår jag gärna från denna typ av samtalsämne, då jag anser det inte min ensak att propsa någon att tro si eller så.

    Däremot nu runt jul så samtalas det mycket om religion från bonusdotterns del och hon känner sig osäker runt mig då hennes biologiska far har kallat mig saker som kafir, (ursäkta stavning och eventuellt översättning, men grovt översatt så tror jag att det betyder något nedlåtande i form av icketroende) och jag är inte helt hundra vad det innebär i hans ögon, men han har även berättat för mig och barnens mamma att det bara finns ett slut för oss vid tidens ände. När jag själv inte lägger någon som helst värde i religioner så tycker jag bara han är töntigt löjlig som säger sådana saker.

    Anyway.

    Bonusdottern frågade idag med en halvspydig ton om jag var kristen. I och med tonen hon använde så svarade jag lite opedagogiskt med ett suck att "nej, det är jag verkligen inte, jag kan nog lite för mycket om hur välden fungerar och hur mycket hat och rädsla som föds genom religionernas okunskap för att ens ge religioner som kristendom och islam någon som helst uppmärksamhet."

    Jag är fullt medveten om att det inte var särskilt smidigt sagt till en 10-åring med stark tro, men jaja.. The bomb was dropped.

    Bonusdottern gick såklart i taket och tog illa vid. Jag mer eller mindre dumförklarade hela hennes släkt i en mening. Så nu är vi inte kompisar längre..

    Går det att rädda situationen här tror ni? Jag låg ju redan på minus innan men det har funkat okej. Nu ser det svart ut.

    Kom gärna med tips för jag vette tusan hur man räddar upp en sådan groda xD

    Hon firar iallafall jul med oss för att späda på paradoxen. Å andra sidan är hon bortskämd så det har nog mest att göra med att hon får saker. :P


    Kan du prata om problemet med din sambo? Kan hon i så fall ta ett snack med dottern och förklara att du respekterar att dottern har en tro (om du nu gör det) men att du själv inte är troende och att ni båda förtjänar respekt för era livsval.

    Om din sambo är muslim kan hon kanske berätta att hon älskar dig oavsett du tror eller inte och om hon inte är det (tänker på att ni ju firar jul) kan hon ju påminna dottern om att de två ju älskar varandra trots att de inte delar tro.
  • annabellelee

    Jag tycker inte det var en "groda". Du tar för lätt på det, verkar nästan lite skämtsam i tråden. Barn i den åldern är nästan tonåringar och kan vara väldigt känsliga, och du uttalade dig ganska grovt och respektlöst om hennes tro och hennes fars familj i förlängningen. Det positiva är att hon är stor nog att kunna resonera och förstå lite mer komplicerade resonemang.

    Men du måste ta henne åt sidan och be om förlåtelse för att du uttalade dig lite för fort och generaliserande. Förklara att tro ÄR komplicerat och att många troende är goda människor som verkligen vill hitta gud och tror för att de vill bli bättre människor och skapa en bättre värld, men att tro också har missbrukats av en del för att få makt, för att skada andra, och att vissa med tro inte tål att andra tror på något annat. Etc, etc...

    Du vet bäst vad du vill ha fram. Poängen är, 1.be om ursäkt, 2.uttryck dig försiktigt och var respektfull och 3.ge en nyanserad bild. Inte för din skull, för jag förstår om du tycker religion är ett elände, utan för HENNES. Hon är ett barn, hon avgudar sina föräldrar och därför måste du uttrycka dig försiktigt, för att hon inte ska börja hata dig för att du är taskig mot hennes pappa. Samtidigt kan du, om du förklarar det hela nyanserat, kanske öppna hennes ögon för att det inte är så enkelt som hennes pappa säger.

    Bra att du inser att du måste hantera det, och inte bara tycker det är rätt åt henne! Sköter du det hela rätt nu kan du hjälpa henne inse något och mogna!

  • Anonym (Bitte)

    Jag tycker det var ett bra svar ! Så ser ju tyvärr världen ut. Man kan inte bara prata om de "positiva" sakerna med religion. Men bjud in och prata MER om ämnet med henne, så kanske hon en dag förstår någorlunda varför du inte tror.

  • Anonym (K)
    annabellelee skrev 2018-12-23 07:19:05 följande:
    Förklara att tro ÄR komplicerat och att många troende är goda människor som verkligen vill hitta gud och tror för att de vill bli bättre människor och skapa en bättre värld, men att tro också har missbrukats av en del för att få makt, för att skada andra, och att vissa med tro inte tål att andra tror på något annat. Etc, etc...

    Detta tror jag är precis vad hon (och alla andra tioåringar) behöver få höra.
  • Ramma

    Spelar ingen roll ändå? Är hon Muslim bör hon veta att umgänge med kuffar speciellt under såna här helgen är totalt förbjuden inom Islam 

    Tycker det är sorgligt att du låter din man utöva barnmisshandel och förtryck mot henne

  • Ramma

    En Muslim som firar jul? Nämen snälla nån ni kan inte bryta mot allt i koranen och sen sitta och säga vi är muslimer så funkar det inte ,hon är inte muslim både hon och hennes far kommer få smaka på elden

    Nu tycker jag personligen verkligen inte om Islam och den här inte hemma i Sverige jag är inte troende men blivit tvingad att studera koranen 

    Koranen ger klara riktlinjer hur du bör leva hur du bör agera mot kuffar och andra troende ,Står klart och tydligt att du inte får välja bort massa saker antigens följer du det som står eller inte och hamnar i helvete det finns inget mellanting

    Ni svenskar är så söta ni pratar om Islam muslimer hur dom är, men ni har oftast inte läst en sida ur koranen någonsin hur kan ni då veta nåt?

  • Anonym (Mia)

    ]Ramma skrev 2018-12-23.....

    Tycker det är sorgligt att du låter din man utöva barnmisshandel och förtryck mot henne[/quote]

    Nu läste du ta slarvigt. Ts är bonuspappa, han är ihop med flickans mamma. Det är tjejens biologiska pappa som är muslim. Och ingen av dessa vuxna utövar barnmisshandel eller förtryck mot flickan såvitt vi kan läsa ur tråden.

Svar på tråden Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.