• Kannermigensam

    Min man vill inte ha sex pga barnpressen

    I 2,5 år har vi försökt så jag förstår att han tappat lusten. Vi ska snart få ivf men jag vill försöka in i det sista, hoppas på ett mirakel så att vi slipper ivf. Men vill ju ha sex för att jag är kåt också. Blir dissad 9 av 10 gånger och det är alltid jag som initierar till sex. Detta är skitjobbigt. Jag är så sexuellt frustrerad. Även om vi skulle lyckas bli gravida så kan vi ju inte sluta ha sex!? Detta ger mig många hemska tankar som jag gärna slapp. Någon som upplevt lika och hur hanterade ni det? Hjälp..

  • Svar på tråden Min man vill inte ha sex pga barnpressen
  • Pentra

    Jag förstår din barnlängtan och frustration. Men, skall du verkligen skaffa barn med någon, som inte sexet funkar med ens innan ni bildat familj? Sex behövs ju i ens tillvaro av så många olika anledningar. Sexet riskerar ju dessutom att inte bli direkt bättre de första småbarnsåren, pga den nya familjesituationen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Kannermigensam
    Pentra skrev 2018-12-23 07:01:57 följande:

    Jag förstår din barnlängtan och frustration. Men, skall du verkligen skaffa barn med någon, som inte sexet funkar med ens innan ni bildat familj? Sex behövs ju i ens tillvaro av så många olika anledningar. Sexet riskerar ju dessutom att inte bli direkt bättre de första småbarnsåren, pga den nya familjesituationen. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Tack för svar. Vi har snart varit tillsammans i 7 år och är gifta. Jag vet ju varför han tappat lusten. Barnlösheten har tärt oss båda men det uttrycker sig på olika sätt. Vill liksom hitta sätt att hantera det här. Och höra hur andra i lika situation har hanterat problemet. Menar du att vi ska avstå den att skaffa barn eller göra slut eller nåt annat?
  • Aamon

    Tycker det låter som ni behöver ha ett samtal om hur ni vill ha det sexuellt och familjemässigt. Förstår han hur mycket ni skulle slippa om det kan lösa sig utan IVF? Vill han verkligen ha barn lika mycket som du?

    Man behöver vara med om ofrivillig barnlöshet för att förstå den ångest som går in i att ständigt behöva ha sex varannan dag i flera år utan att vara kåt alla gånger. Lusten försvinner, orken försvinner och glädjen dör... prestationsångesten ska vi inte tala om. Vi bestämde att varannan gång var man ansvarig för att initiera och få det mysigt. Vissa gånger blev ju självklart mysigare än andra.

    Vi fick ett tips om att ha sex varje dag istället för varannan och slapp därigenom IVF. Gick på första försöket då efter flera års försök tidigare med varannan dag.

  • Anonym (A)

    Det är stor risk att sexet inte kommer funka efter du blir gravid och ni får barn heller. Kan du inte acceptera det? I så fall ska du lämna redan nu och absolut inte skaffa barn ihop med honom. Du får utgår från att det är så här det kommer se ut och välja om du kan leva med det eller inte.

  • SvenOlsson

    Jag kan känna igen mig i det du skriver TS, jag upplevde samma sak när jag och min dåvarande fru försökte skaffa barn. Det schemalagda sexet, att pressa sig själv till det fast man saknar lust den dagen, det kan verkligen ta kål på lusten helt och hållet och det kan bli en djup svacka. För mig och min dåvarande tog vi oss aldrig ur den.

    Däremot lyckades vi till slut få barn tillsammans på naturlig väg, så kämpandet lyckades på så sätt

  • Maya74

    Känner absolut igen er situation - fast hos oss var det vi båda som till slut kände att kåtheten försvarr då pressen låg på oss att "producera". Jag tror att I den här situationen är det "värre" för männen - jag som kvinna behöver ju inte vara kåt eller upphetsad för att kunna genomföra ett samlag, finns glidmedel och hjälpmedel som gör att penetrering kan ske utan skador. Han däremot behöver producera ett stand trots att hans kropp inte vill...

    Vi hade hittat på ett eget schema att vi hade sex 3 ganger/dag under dagarna innan, under och efter ägglossning. Till slut talade vi med vår gynekolog som förklarade att chanserna INTE ökar för att man har sex ofta - utan tvärt om, Hans rekommenderade sex en gang 2 dagar innan ägglossning och 1 gang under ägglossning. Detta för att spermierna behöver tid på sig att bildas..
    När vi väl fick detta klart för oss blev det mindre press och det löste sig för oss (inte att vi blev gravida, men att vi kunde fortsätta på egen hand innan IVF).

    Jag skulle (précis som du verkar ha gjort) inte koppla det här till att det är något "fel" på ett pars sexliv för att man känner så här. Uppenbarligen har ni ju talat om det tillsammans och din partner har känt sig trygg med att förklara varför han känner som han gör - det är ju ett väldigt fint tecken på att man känner trygghet och vill hitta en gemensam lösning att man delar med sig.

    Själva processen med att bli gravid när det inte går lätt är fruktansvärt tärande för både mannen och kvinnan och jag tycker inte alls att det är konstigt att man får perioder när lusten känns som bortblåst..

    Med risk för att bli "för" privat så satsa på att komma så nära utlösning som möjligt utan penetrering - jag tanker att ni har en väldig fördel av att du fortfarande är kåt - och därmed kan vara den som just nu orkar att dra det tyngre lasset som det innebär att bli nekad.

    Glöm inte hellre bort det med närhet, ibland glömmer vi bort det mitt I alla produktionstankar - att bara ligga och hångla utan press på utlösning dagarna innan man ska ha sex kanske kan hjälpa kroppen på traven när det väl är dags (blueballs).

  • Anonym (B)

    Hej!

    Vi bara säga att det är fult normalt, tror de flesta par som är inne i flera års försök kan hålla med.

    Vi försökte i två år och min man tappa helt behovet av att ha sex på slutet. Tvånget att komma blev för mycket och jag njöt inte ens av sexet längre ( ärligt hur sexigt är det att ligga med någon som bara vill att man ska komma snabbt ?)

    När vi sen starta ivf processen så kom sex lusten tillbaka hos oss båda. Nu hade vi sex för att det var skönt och inte för att vi måste.

    Kan tilllägga att under graviditeten var jag superkåt och fick tjata efter sex och nu efter bebis så är det min man som tjatar :)

    Lycka till <3

  • Guapa

    Ja jag förstår precis. Perioden då vi försökte få barn var fruktansvärt jobbig och sexet blev till prestation snarare än njutning vilket gjorde att min man tappade lusten helt. Det slutade med att vi fick spruta in sperma på annat sätt vid ägglossning och tillslut funkade det. Nu har vi två barn och sexet är bättre än någonsin, kravlöst och bara underbart. Att din man inte har någon lust pga prestationsångest betyder inte att ni inte kommer ha fantastiskt sex i framtiden.

  • Anonym (Osympatisk)
    Pentra skrev 2018-12-23 07:01:57 följande:

    Jag förstår din barnlängtan och frustration. Men, skall du verkligen skaffa barn med någon, som inte sexet funkar med ens innan ni bildat familj? Sex behövs ju i ens tillvaro av så många olika anledningar. Sexet riskerar ju dessutom att inte bli direkt bättre de första småbarnsåren, pga den nya familjesituationen. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Snark! Inte konstigt att lusten kommer och går, det borde en vuxen man som du begripa. Man lämnar inte någon man älskar för man hamnat i en svacka!!
  • Anonym (Svårt)

    När vi till slut fick veta varför vi inte blev med barn och gick och väntade på ivf så hade vi istället sex bara för att det var skönt. Vi hade inte bara penetrerande sex och han kom även utanför mig. Det var till viss del frustrerande för mig ibland, men samtidigt så tror jag det hjälpte sexlivet att inte låta det bli verkstad. Nu gick det aldrig så långt för oss med lusten som det verkar ha gjort för din man så var kandke "enklare" för oss, men det är värt ett försök kandke? Berätta för honom att du gärna vill ha sex med honom och att ni kan lämna bebisverkstan utanför. Det kan bli tufft för dig för jag vet att man aldrig riktigt slutar tänka eller hoppas. Men det kan ju ge tillbaka gnistan hos honom. Ofrivillig barnlöshet tär enormt på både enskild person och på par. Lycka till!

  • Kannermigensam
    Anonym (A) skrev 2018-12-23 11:37:33 följande:

    Det är stor risk att sexet inte kommer funka efter du blir gravid och ni får barn heller. Kan du inte acceptera det? I så fall ska du lämna redan nu och absolut inte skaffa barn ihop med honom. Du får utgår från att det är så här det kommer se ut och välja om du kan leva med det eller inte.


    Jag tänker inte göra slut efter 7 års förhållande 2,5 års bebisberkstad för att han tappat sexlusten under ett års tid. Vill bara få råd kring hur jag hjälper honom att hitta tillbaka till den. Vi båda vill ha barn lika mycket om inte han vill ha det mer. Jag vet ju att hans spärr har att göra med prestationsångesten kring att göra mig gravid.
  • Kannermigensam
    Maya74 skrev 2018-12-23 15:08:26 följande:

    Känner absolut igen er situation - fast hos oss var det vi båda som till slut kände att kåtheten försvarr då pressen låg på oss att "producera". Jag tror att I den här situationen är det "värre" för männen - jag som kvinna behöver ju inte vara kåt eller upphetsad för att kunna genomföra ett samlag, finns glidmedel och hjälpmedel som gör att penetrering kan ske utan skador. Han däremot behöver producera ett stand trots att hans kropp inte vill...

    Vi hade hittat på ett eget schema att vi hade sex 3 ganger/dag under dagarna innan, under och efter ägglossning. Till slut talade vi med vår gynekolog som förklarade att chanserna INTE ökar för att man har sex ofta - utan tvärt om, Hans rekommenderade sex en gang 2 dagar innan ägglossning och 1 gang under ägglossning. Detta för att spermierna behöver tid på sig att bildas..

    När vi väl fick detta klart för oss blev det mindre press och det löste sig för oss (inte att vi blev gravida, men att vi kunde fortsätta på egen hand innan IVF).

    Jag skulle (précis som du verkar ha gjort) inte koppla det här till att det är något "fel" på ett pars sexliv för att man känner så här. Uppenbarligen har ni ju talat om det tillsammans och din partner har känt sig trygg med att förklara varför han känner som han gör - det är ju ett väldigt fint tecken på att man känner trygghet och vill hitta en gemensam lösning att man delar med sig.

    Själva processen med att bli gravid när det inte går lätt är fruktansvärt tärande för både mannen och kvinnan och jag tycker inte alls att det är konstigt att man får perioder när lusten känns som bortblåst..

    Med risk för att bli "för" privat så satsa på att komma så nära utlösning som möjligt utan penetrering - jag tanker att ni har en väldig fördel av att du fortfarande är kåt - och därmed kan vara den som just nu orkar att dra det tyngre lasset som det innebär att bli nekad.

    Glöm inte hellre bort det med närhet, ibland glömmer vi bort det mitt I alla produktionstankar - att bara ligga och hångla utan press på utlösning dagarna innan man ska ha sex kanske kan hjälpa kroppen på traven när det väl är dags (blueballs).


    Tack för dina fina ord. Ja jag håller med dig om att mannen förmodligen känner mer press vid själva sexet pga att han måste få stånd och utlösning och att jah sen ska bli gravid av det. Och uppenbarligen funkar inte det så jag förstår att han inte tycker att det är roligt längre.. ja närheten prioriteras ju tyvärr bort men ack så viktig den är.

    tack för dina tips, ska absolut ta till mig dom! ????????
  • Kannermigensam

    S


    Anonym (B) skrev 2018-12-23 20:19:34 följande:

    Hej!

    Vi bara säga att det är fult normalt, tror de flesta par som är inne i flera års försök kan hålla med.

    Vi försökte i två år och min man tappa helt behovet av att ha sex på slutet. Tvånget att komma blev för mycket och jag njöt inte ens av sexet längre ( ärligt hur sexigt är det att ligga med någon som bara vill att man ska komma snabbt ?)

    När vi sen starta ivf processen så kom sex lusten tillbaka hos oss båda. Nu hade vi sex för att det var skönt och inte för att vi måste.

    Kan tilllägga att under graviditeten var jag superkåt och fick tjata efter sex och nu efter bebis så är det min man som tjatar :)

    Lycka till <3


    Åh tack, det ger mig hopp att läsa detta. Vi får kämpa på och ha tålamod. ????????
  • Kannermigensam

    D


    Guapa skrev 2018-12-23 21:23:48 följande:

    Ja jag förstår precis. Perioden då vi försökte få barn var fruktansvärt jobbig och sexet blev till prestation snarare än njutning vilket gjorde att min man tappade lusten helt. Det slutade med att vi fick spruta in sperma på annat sätt vid ägglossning och tillslut funkade det. Nu har vi två barn och sexet är bättre än någonsin, kravlöst och bara underbart. Att din man inte har någon lust pga prestationsångest betyder inte att ni inte kommer ha fantastiskt sex i framtiden.


    Tack, precis vad jag behövde läsa ????????!! Måste vara kämpa oss igenom denna jobbiga period för den lär väl ta slut nån gång.
  • Kannermigensam
    Anonym (Svårt) skrev 2018-12-24 09:41:38 följande:

    När vi till slut fick veta varför vi inte blev med barn och gick och väntade på ivf så hade vi istället sex bara för att det var skönt. Vi hade inte bara penetrerande sex och han kom även utanför mig. Det var till viss del frustrerande för mig ibland, men samtidigt så tror jag det hjälpte sexlivet att inte låta det bli verkstad. Nu gick det aldrig så långt för oss med lusten som det verkar ha gjort för din man så var kandke "enklare" för oss, men det är värt ett försök kandke? Berätta för honom att du gärna vill ha sex med honom och att ni kan lämna bebisverkstan utanför. Det kan bli tufft för dig för jag vet att man aldrig riktigt slutar tänka eller hoppas. Men det kan ju ge tillbaka gnistan hos honom. Ofrivillig barnlöshet tär enormt på både enskild person och på par. Lycka till!


    Det har hänt att han kommit utanför, vilket kanske varit ett statement att han behövde det, då har jag blivit skitledsen för det kanske var just då jag hade ett guldägg liksom. Men det är ju sånt jag måste sluta med antar jag. Vi har ju ivf nu som en livlina. Detta tär som fan! Ja men du har rätt, ibland får man offra lite för att vinna tillbaka lusten antar jag ????
  • Anonym (Svårt)
    Kannermigensam skrev 2018-12-25 13:11:02 följande:

    Det har hänt att han kommit utanför, vilket kanske varit ett statement att han behövde det, då har jag blivit skitledsen för det kanske var just då jag hade ett guldägg liksom. Men det är ju sånt jag måste sluta med antar jag. Vi har ju ivf nu som en livlina. Detta tär som fan! Ja men du har rätt, ibland får man offra lite för att vinna tillbaka lusten antar jag ????


    Ja det är ju en svår balansgång det där, men tänker att man får ge och ta lite i det svåra och samtidigt är jag glad över att sexlivet för oss ändå funkat så bra för det är ju en njutning för en själv också... Hoppas verkligen ni löser både svackan och barnfrågan. Vi är faktiskt snart i mål med graviditeten och det är värt varenda sekund av kamp! Så kämpa på :)
  • Anonym (Snart så)

    Jag blev så fokuserad på att ligga under min fertilitets vecka så jag tappade lusten att ligga resten av månaden. Någonstans i mitt huvud så blev det mer som en fabrik. Jag ville ligga hela tiden när det kan bli något, när det inte kunde bli något så ville jag inte. Vilket inte heller var så bra. Jag var även orolig att min man skulle påverkas då jag inte vet så rolig att vara med, då jag blev helt fixerad. Nu när jag släppt det, så är allt underbart igen.

Svar på tråden Min man vill inte ha sex pga barnpressen