• Jacobsmamma

    Somna själv

    Som rubriken lyder... Hur gjorde ni? Vår son är 2 år nu o han vill alltid hålla hand o ha en nära när man ska natta honom så man får alltid sitta i hans rum antingen liggandes i hans säng eller bredvid, o när han somnat går man ut vilket kan ta upp till en timme ibland... O man själv blir jätte trött av de... Hur gjorde ni när vi ville att barnen skulle somna utan att ni behövde sitta med?

  • Svar på tråden Somna själv
  • Drottningen1970

    Jag hade gärna velat att barnet kunde somna själv redan från födseln men så funkar det ju inte. Jag sövde, vaggade etc så länge som barnet behövde det. Och det var nog upp i treårsåldern. Det är ju barnets behov som är viktigast inte vad som är bekvämast för mig. Ja man blir trött av barn. Bara att gilla läget.

  • Jacobsmamma

    Jo precis, man vill ju inte lämna honom själv när han så gärna vill ha närheten för o somna, han somnar alltid i sin säng men vaknar oftast på natten o får komma in till oss

  • LittleSunshine84

    Samma hos oss med vår tvååring. Vill ha mkt närhet. Vi ligger brevid tills han somnar. Han är välkommen upp till oss hela natten.

  • Fru Ve

    Med första barnet gjorde vi en typ av 5-minutersmetod. Det var jobbigt men fungerade. Dock inget jag i efterhand skulle rekommendera då jag nuförtiden tänker annorlunda än jag gjorde då. Med mellanbarnet körde vi en muta, han fick se Pippi Långstrump på vår tv i sängen tills han somnade, om vi inte behövde ligga bredvid. Fungerade också jättebra och ingen gråt, så hellre det. Med trean som blir 2 år till våren nattar vi i bärselen. Det går så enkelt och snabbt, max 10 minuter sen somnar han och man kan lägga ner honom. Så där tänker jag inte göra på annat sätt så länge det fungerar. Han blir väl för tung till slut men då är han så stor att vi nog kan resonera om saken.

Svar på tråden Somna själv