• Anonym tipsare

    Kreditkort - faktura

    Hej!

    Jag har ett kreditkort som mitt ?vanliga? kort för att samla in bonus på alla mina vardagsköp. Jag sätter alltid in pengar i förtid för att inte nyttja krediten. Nu lyckades det visst bli så förra månaden att jag på just den dag som fakturan skapades låg jag 2000 kr back. Inga problem och jag har registrerat i internetbanken att fakturan ska betalas då. Nu hände dock en oväntad grej! Vi blev magsjuka och var tvungna att avboka en betald semesterresa. Vi kommer få tillbaka på reseförsäkringen (men det kommer ju först någon gång i januari). Det var en lite längre resa och allt boende mm är redan betalat, så vi köpte nya flygbiljetter á 30.000 kr. Detta motsvarar alltså vad vi kommer få tillbaka på försäkringen. Olyckligtvis betalade vi av vårt billån på 50.000 precis innan detta hände, så sparkontot är hyfsat tomt.

    Summa summarum - jag ligger för tillfället back 25.000 på kreditkortet och fakturan på 2000 ska betalas den 28e. Räcker det att jag betalar de 2000 eller börjar räntan ticka på de resterande 23.000? Eller kommer det beloppet på nästa månads faktura?

    Vi är alltså inte helt oansvariga vad gäller ekonomi utan vi har faktiskt ett par 100.000, men dessa är låsta i aktier och fonder på ISK-konton och vi vill naturligtvis helst inte behöva sälja i dessa tider.

  • Svar på tråden Kreditkort - faktura
  • sysop

    TS, det borde stå att läsa i villkoren men det är kanske inget som man har lätt tillgängligt så mitt svar blir generellt och kanske inte stämmer i ditt fall.

    Normalt så blir det ingen ränta eller så om fakturabeloppet betalas senast på förfallodatum och är det 2000kr som är beloppet så betala det och vänta på de resterande 23000kr till nästa faktura kommer.

  • Anonym tipsare
    sysop skrev 2018-12-23 18:31:11 följande:

    TS, det borde stå att läsa i villkoren men det är kanske inget som man har lätt tillgängligt så mitt svar blir generellt och kanske inte stämmer i ditt fall.

    Normalt så blir det ingen ränta eller så om fakturabeloppet betalas senast på förfallodatum och är det 2000kr som är beloppet så betala det och vänta på de resterande 23000kr till nästa faktura kommer.


    Såhär står det bl.a (se nedan). Jag tolkar det som att det räcker att jag bara betalar beloppet på fakturan (2000) nu? Vill ju gärna ha med så mycket fickpengar som möjligt på resan

    I fråga om köp med kortet gäller att om hela det utestående beloppet som aviseras i månads- fakturan betalas senast på förfallodagen utgår ingen ränta på den del av kreditbeloppet som avser köp. För kontohavare som väljer att erhålla fakturan via post(pappersfaktura) tillkommer dock en fakturaavgift om 15 kr per faktura. Om hela det aviserade beloppet inte betalas på förfallodagen ränteberäknas den obetalda delen av beloppet, som avser köp med kortet från och med förfallodagen.
  • sysop
    Anonym tipsare skrev 2018-12-23 23:37:57 följande:
    Såhär står det bl.a (se nedan). Jag tolkar det som att det räcker att jag bara betalar beloppet på fakturan (2000) nu? Vill ju gärna ha med så mycket fickpengar som möjligt på resan

    I fråga om köp med kortet gäller att om hela det utestående beloppet som aviseras i månads- fakturan betalas senast på förfallodagen utgår ingen ränta på den del av kreditbeloppet som avser köp. För kontohavare som väljer att erhålla fakturan via post(pappersfaktura) tillkommer dock en fakturaavgift om 15 kr per faktura. Om hela det aviserade beloppet inte betalas på förfallodagen ränteberäknas den obetalda delen av beloppet, som avser köp med kortet från och med förfallodagen.
    Då är det tämligen klart,
    Betala beloppet på fakturan som om jag förstått dig rätt var på 2000kr den kostnaden som kan tillkomma är en faktureringsavgift på 15kr om du får faktura via posten.

    Jag ser inget i det som du skriver som indikerar att du skulle behöva betala de återstående 23000kr i samband med denna faktura utan det beloppet kommer på nästa faktura.

    God Jul och trevlig resa
  • gbgumman

    Beror väl på. Våra kort har 30 dagars räntefritt. Vi betalar aldrig i förväg utan när räkningen kommer

  • Deacon

    Sysop har troligen rätt. 2 tkr nu och 23 tkr plus ev. konsumtion fram till kommande fakturabryt nästa månad.

  • Anonym tipsare
    Deacon skrev 2018-12-24 09:05:20 följande:

    Sysop har troligen rätt. 2 tkr nu och 23 tkr plus ev. konsumtion fram till kommande fakturabryt nästa månad.


    Någon mer konsumtion på kortet blir det då rakt inte

    Tack!
  • Anonym (Ränta)

    Jag skulle tro att det blir ränta på de 23 tusen som blir lvar. På fakturan som borde vara på 25 tusen brukar det stå att lägsta beloppet att betala är i ditt fall 2 tusen kr. Det är minsta beloppet att betala och betalad bara de två tusen och inte hela beloppet på 25 tusen blir lir det ränta på resterande belopp. Vilket kort är det ni använder?

  • sysop
    Anonym tipsare skrev 2018-12-24 16:15:55 följande:
    Någon mer konsumtion på kortet blir det då rakt inte

    Tack!
    Känns kortet varmt när man håller i det bör man vänta lite innan man använder det igen, ingen vill ju var orsaken till en överhettad finansmarknad så att säga. Skrattande
  • Anonym tipsare
    Anonym (Ränta) skrev 2018-12-24 16:20:37 följande:

    Jag skulle tro att det blir ränta på de 23 tusen som blir lvar. På fakturan som borde vara på 25 tusen brukar det stå att lägsta beloppet att betala är i ditt fall 2 tusen kr. Det är minsta beloppet att betala och betalad bara de två tusen och inte hela beloppet på 25 tusen blir lir det ränta på resterande belopp. Vilket kort är det ni använder?


    Nej, totalt fakturabelopp är någonting med 2000 och lägsta belopp att betala var typ en hundring. Denna faktura med förfallodatum 28 december mottog jag INNAN jag använde kortet för att betala resan. Har Shell Mastercard.
  • Anonym tipsare
    sysop skrev 2018-12-24 16:27:45 följande:

    Känns kortet varmt när man håller i det bör man vänta lite innan man använder det igen, ingen vill ju var orsaken till en överhettad finansmarknad så att säga. 


    Har haft kortet i nästan 2 år och detta är första gången jag får en faktura. Känns läskigt! Vi har egentligen en stabil ekonomi, men hade inte räknat med att punga ut 80.000 samma vecka OCH ha fickpengar över till resan. Dessutom samtidigt som jag är mammaledig och vill plocka ut minimalt med föräldradagar... Men det löser sig, mest fundersam hur mycket vi ska betala tillbaka denna månad.
  • sysop
    Anonym tipsare skrev 2018-12-24 20:42:41 följande:
    Har haft kortet i nästan 2 år och detta är första gången jag får en faktura. Känns läskigt! Vi har egentligen en stabil ekonomi, men hade inte räknat med att punga ut 80.000 samma vecka OCH ha fickpengar över till resan. Dessutom samtidigt som jag är mammaledig och vill plocka ut minimalt med föräldradagar... Men det löser sig, mest fundersam hur mycket vi ska betala tillbaka denna månad.
    Det låter som att Ni har full koll, jag önskar Er en riktigt trevlig resa vart hän det än bär i världen så blir det tillsammans med de du älskar Solig
Svar på tråden Kreditkort - faktura