• Äldre 23 Dec 20:36
    709 visningar
    4 svar
    4
    709

    Kan folsyra starta mens?

    Jag har inte haft min mens på flera år pga övervikt och har nyligen börjat äta folsyra dagligen och har gjort det i ca 3 veckor nu. Och jag har på senaste börjat känna "mens" smärtor i magen och fått lite mörkare flytningar.

    Så min fråga är kan folsyra sätta igång min mens igen eller är smärtan vara orelaterad?

  • Svar på tråden Kan folsyra starta mens?
  • Anonym (..)
    Äldre 23 Dec 21:12
    #1

    nej den kan inte sätta igång mensen. Folsyra finns i dom flesta grönsaker så då hade grönsaker också kunnat sätta igång mensen. Det krävs hormoner för att få igång mensen annars så kommer mensen igång spontant snart om du har tur. Det bästa är om du går ner i vikt och blir normalviktig för mensen kan sluta både om man blir överviktig och underviktig så allra troligast kommer mensen igång när du nått normalvikt. lycka till

  • Äldre 23 Dec 21:58
    #2

    Folsyra är ju en av "råvarorna" som kroppen behöver för att producera blod. Om du tex får anemi (lågt hemoglobin) som orsakats av folatbrist (alltså blodbrist, och orsaken är att du saknar råvaran folat), så skulle ju eventuellt mensen kunna utebli pga av anemin. Men det är så långsökt så jag tror knappt på det själv. Och av någon konstig anledning så brukar folk med anemi blöda nästan mer. Men mensen kan utebli om du har anemi. Men det är en mycket ovanlig orsak till utebliven mens. Och rent teoretiskt så skulle ju då en anemi, orsakad av folatbrist, korrigeras i och med att du tillför folat...och då leda till att mensen kommer igång.

    Men det kräver ju att du har anemi, och det kommer ju inte utan symptom om vi säger så.. Och det kräver att orsaken är folatbrist ( järnbrist är den vanligaste orsaken). Och så kräver det att anemin är grov, och att du tillhör den lilla gruppen där mensen upphört pga av anemin.

    Men du kan ju kolla dina värden. Har du hat lågt hb och samtidigt ett MCV i högre kant, då kan det vara anemi pga folatbrist.

    Mer troligt är att det beror på vikten. Men det är inte 100% omöjligt att folatbrist kan ge utebliven mens.

  • Anonym (D)
    Äldre 23 Dec 23:56
    #3

    Nej det kan det inte.

  • Äldre 24 Dec 07:37
    #4

    Tack för svaren :) då måste jag investigera vart den kom ifrån :p är klart glad att den är här men är nyfiken på vad som startade igång den...

Svar på tråden Kan folsyra starta mens?