• Wopihejsan

    Oro över orosanmälan

    Hej!

    Är en femtonåring som för ett par dagar sen tog ett skitdåligt beslut och blev alkoholförgiftad. Jag och några vänner var ute efter skolavslutningen, bestämde oss för att vi ville fira, och köpte 3 flaskor vodka av en langare. Pga att jag inte har någon speciell erfarenhet av tidigare alkoholkonsumtion drack jag för mycket, däckade utomhus i minusgrader, och behövde åka ambulans in till akuten.

    Läkarna var då självklart tvungna att göra en orosanmälan. Jag och mina föräldrar har pratat om detta, de förstår att det var en engångsföreteelse och att det inte är någonting jag tänker göra om (kommer nog hålla alkohol på armlängds avstånd ett bra tag!). Jag är i vilket fall väldigt oroad över den här orosanmälan. Vad kommer hända på mötet, tror ni att se kommer föra detta vidare och vad kommer det få för konsekvenser? Har varit i kontakt med bup tidigare pga självskadebeteende, kan det göra hela saken värre? Tycker, kanske ganska förståeligt, att detta är extremt pinsamt att prata om, hade nog helst aldrig tagit upp det igen om jag fick välja. Därför är jag inte särskilt taggad på att se på min (extremt) stora tabbe under mikroskop med mins föräldrar!

    Är självklart medveten om att detta var ett extremt korkat beslut, det är självfallet inget jag tänker göra om, och jag har inga problem med alkohol eller droger

    Aja, någon sommar varit i en liknande situation tidigare, och vad har ni för erfarenheter isåfall?

  • Svar på tråden Oro över orosanmälan
  • Anonym (Lilly)

    Jag tror att det blir ett samtal med en socialsekreterare men att det troligtvis stannar vid det,ifall du och dina föräldrar inte önskar fortsatt stöd. (Det är ju vad socialtjänsten ska utreda. Om du/ni är i behov av stöd, och i så fall på vilket sätt). För ett enstaka tillfälle tror jag inte man lägger mer resurser än så. Det hade vi inte gjort på den tiden jag arbetade som socialsekreterare i alla fall.

Svar på tråden Oro över orosanmälan