• Äldre 23 Dec 23:54
    697 visningar
    6 svar
    6
    697

    Sjukskrivning pga sammandragningar

    Hej! Jag lider av kraftiga sammandragningar, är nu gravid i vecka 26 och har haft sedan vecka 18 men de har bara blivit fler och kraftigare men gör oftast inte ont. Jag var på förlossningen förra veckan och blev då ?sjukskriven? i en vecka men skulle komma tillbaka nu denna veckan om det inte gått över (vilket det inte gjort). Tror ni att man kan bli sjukskriven fram till bf pga detta? Min livmodertapp var 3mm så den var ju Ok men ändå på gränsen till för kort. Jag känner själv att sammandragningarna blivit bättre nu när jag vilat och inte stressat. Men har inte ett fysiskt jobb så är själv väldigt osäker på om jag ens kan bli sjukskriven pga detta..

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga sammandragningar
  • Äldre 25 Dec 11:36
    #1

    Det kan vara svårt att bli sjukskriven fram till BF om du inte har ett jobb som är fysiskt ansträngande samt att din tapp inte är kortare än 2.5 cm.

    Läkarna kan tycka att det är en bra ide men det är tyvärr f.kassan som tar beslutet. 14 veckor är en lång tid att vara sjuksrkriven utan en indikation på att det faktist är fysiskt nödvändigt.

    Min kompis var gravid med tvillingar och hade onda sammandragningar men hon blev inte sjukskriven. Hon jobbar på röntgen på sjukhus.

    Men jag tycker du ska vara uppmärksam på dina sammandragningar och är du orolig så åk in för att kolla hur tappen är. Är det så att den krymper så tycker jag läkarna ska stå på sig och försöka göra det bästa för dig och din graviditet.

    Du kan ju självklart prata med din läkare eller bm om en sjukskrivning men dom är väldigt hårda tyvärr.

    Hoppas dina sammandragningar blir bättre så du kan må bra under graviditeten!!

  • Sofiam­y
    Äldre 25 Dec 12:54
    #2

    sjukskriven kan du ju alltid bli men den stora frågan är ju om F-kassan kommer godkänna sjukskrivningen så du får några pengar. Det känns alltid svårt för man vet inte, ibland känns det som ett lotteri beroende på vilken handläggare man får.

  • Äldre 26 Dec 00:43
    #3
    -1

    Åh man kan ju tycka att läkarna ska veta bäst.. hoppas verkligen att jag blir sjukskriven för mår så mycket bättre när jag är hemma då sammandragningarna blir betydligt lättare att hantera.. :/

  • Äldre 26 Dec 00:54
    #4
    hannerr skrev 2018-12-26 00:43:26 följande:

    Åh man kan ju tycka att läkarna ska veta bäst.. hoppas verkligen att jag blir sjukskriven för mår så mycket bättre när jag är hemma då sammandragningarna blir betydligt lättare att hantera.. :/


    Jag blev sjukskriven i v 21 fram till bf pga sammandragningar. Dock sjukskriven 4 veckor i taget så jag var ju tvungen att gå till läkaren med jämna mellanrum och få nytt intyg. Inga problem med FK.
  • Äldre 26 Dec 01:07
    #5

    Jag var sjukskriven för sammandragningar i 2 månader, en månad i tager.

    Från första april till sista maj, med restriktioner om att jag inte gick röra mig mer än nödvändigt.

    Jobbade i butik, relativt lugnt arbete. Men jag fick regelbundna sammandragningar av att jag rörde mig. Var in på förlossningen 3 ggr pga detta. Tappen var däremot helt opåverkad.

    Läkaren på förlossningen sista gången jag var in att det enligt CTG såg ut som att bebisen skulle komma samma dag.

    Jag fick med mig tabletter för att minska sammandragningarna efter första besöket på förlossningen, men med order "dom är inte till för att du ska äta dom för att kunna fortsätta arbeta".

    Läkaren som senare sjukskrev mig(på hälsocentralen) sa att FK är jobbiga att ha att göra med när det gäller "graviditetskrämpor" men att dom inte kan neka en sjukskrivning där det står "risk för förtidsbörd"(vilket det stod i mitt) då det i princip är samma sak sak som "fara för annans liv"

    2 dagar efter att min barnmorska så att det var okej att jag började röra på mig, för att nu va de okej om bebisen skulle komma, så kom han 2 veckor före utsatt tid.

    Har gått över tiden med mina 2 första barn, så det var nog tur att jag blev sjukskriven.

  • Äldre 26 Dec 08:55
    #6

    Gud vad skönt att höra lite bra historier! Jag ska tillbaka till läkaren imorgon, får se vad hon säger då men jag antar att hon kommer säga att jag ska vara hemma ett tag till. När jag var inne sist hade jag sammandragningar varannan minut men efter mycket vila kommer de 3-5 gånger i timmen istället och de dagar jag nu under jul varit iväg och stressat har sammandragningarna blivit värre. Sjukt tråkigt att ligga hemma men är verkligen orolig att lillen ska komma ut innan vecka 37.

Svar på tråden Sjukskrivning pga sammandragningar