• gbgumm­an
    Äldre 24 Dec 07:56
    1144 visningar
    8 svar
    8
    1144

    Vad är lilla julafton

    Känns som alla firar det och alla verkar göra det av olika anledningar och olika dagar. Vad är det för dig? Själv har jag aldrig firat den högtiden!

  • Svar på tråden Vad är lilla julafton
  • Anonym (Jag)
    Äldre 24 Dec 08:00
    #1

    Det är väl när man firar jul i förskott med några som man inte träffar under julafton? Ex skilda föräldrar som kör en liten julafton innan med sina barn.

  • Anonym (G)
    Äldre 24 Dec 08:03
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-24 08:00:48 följande:

    Det är väl när man firar jul i förskott med några som man inte träffar under julafton? Ex skilda föräldrar som kör en liten julafton innan med sina barn.


    Det har den innebörden för mig oxå.
  • Äldre 24 Dec 08:13
    #3

    Jag har alltid hört att det ska vara den 23:e men det kan tydligen variera. sv.m.wikipedia.org/wiki/Lilla_julafton

  • gbgumm­an
    Äldre 24 Dec 08:18
    #4

    Jag har träffat de som bara myser lite extra några dagar innan och klär julgran och kallar det lilla julafton med något lite paket.

  • Äldre 24 Dec 08:18
    #5

    Lilla julafton hör jag inte så ofta. Däremot lillejulafton som är just 23/12. Vi har som tradition att den dagen fixa julskinkan som vi sen äter lite av på kvällen. Brukar även baka lite och eventuellt fixa knäck eller kola om vi orkar. 

  • gbgumm­an
    Äldre 24 Dec 08:35
    #6
    SilverEmma skrev 2018-12-24 08:18:59 följande:

    Lilla julafton hör jag inte så ofta. Däremot lillejulafton som är just 23/12. Vi har som tradition att den dagen fixa julskinkan som vi sen äter lite av på kvällen. Brukar även baka lite och eventuellt fixa knäck eller kola om vi orkar. 


    Då kan man säga att vi också firar det. Den 23 klär vi granen provsmakar skinkan som varit i ugnen några timmar osv.
  • Äldre 24 Dec 08:42
    #8
    Limajo skrev 2018-12-24 08:39:42 följande:

    Det kan nog betyda flera saker beroende på vad man har för traditioner. På Åland och i de svensktalande delarna av Finland (tror jag) firas lilla jul första helgen i december (tror jag igen). Då brukar det pyntas och bakas och även ges lite julklappar om jag fattat det rätt. Någon som är bättre insatt kan säkert berätta mer men det härmär vad jag uppfattat från mina åländska vänner.


    Jess, stämmer. Vi finlandssvenskar firar lillajul lördagen före första advent. Då får barnen nån liten julklapp och man börjar julpynta lite smått. Inte ovanligt med en lite lillajulgran heller. Men hur man firar varierar väl antagligen beroende på var man bir och sånt.
Svar på tråden Vad är lilla julafton