• erikaABC

    Vad tycker du om föräldrar som inte ger sina barn julklappar?

    Vad tycker du om föräldrar som inte ger sina barn julklappar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om föräldrar som inte ger sina barn julklappar?
  • Fru Ve

    Kan inte rösta. Att inte ge småbarn julklapp som tomten kommer med, det är dåligt. Någon liten sak glädjer barnen så enormt. Stora barn typ tonåringar där man kanske avstår julklappar för att istället resa bort eller är överens om att man hellre ger till välgörenhet, då är det ju helt ok.

  • Bananböjaren

    Hur andra väljer att uppfostra sina barn är såklart inget jag har nått att göra med.

  • EmberEyes
    Fru Ve skrev 2018-12-25 11:52:24 följande:

    Kan inte rösta. Att inte ge småbarn julklapp som tomten kommer med, det är dåligt. Någon liten sak glädjer barnen så enormt. Stora barn typ tonåringar där man kanske avstår julklappar för att istället resa bort eller är överens om att man hellre ger till välgörenhet, då är det ju helt ok.


    Håller med i princip, men samtidigt förstår jag inte att man inte kan kosta på sig att slå in ett lypsyl eller en reflex eller något annat litet, bara för att det ska finnas ett paket. Nej, presenter gör inte julen, men något litet värmer fortfarande mer i hjärtat än ingenting alls.
    Bananböjaren skrev 2018-12-25 11:54:22 följande:

    Hur andra väljer att uppfostra sina barn är såklart inget jag har nått att göra med.


    Sant, men jag kan fortfarande ha en åsikt.

  • Anonym (Lena)

    Mina barn är vuxna.
    Den ena är tillfälligt arbetslös, han fick en full tank till bilen igår.
    Den andra är höginkomsttagare, han fick en kram.

  • Anonym (mmm)
    erikaABC skrev 2018-12-25 11:32:39 följande:

    Vad tycker du om föräldrar som inte ger sina barn julklappar?


    Det behövs väl lite mer info här tycker jag. 

    Tänker du på folk som faktiskt firar jul men sen inte köper julklappar till barnen eller menar du folk som inte firar alls? 
  • Anonym (Tomten)

    Vilken ålder avses?

    Nyfödda behöver inte få julklappar. De kommer inte ihåg eller är speciellt med på julafton. Barn från 1- 12 år uppskattar nog någon julklapp. Tonåringar får man fråga, sak eller pengar/presentkort. När barnen är vuxna och har egen inkomst ska det inte vara krav på att få julklapp, tycker jag. Då måste föräldrar och barn komma överens om, om de ska ge varandra julklappar.

    Jag tycker det är lite hysteriskt med julklappshysterin som är idag. Jag hoppas att tänket som är på tapeten nu håller i sig. Hållbarhet och återvinning. Att vi köper några få hållbara saker och återvinner det som är förbrukat eller inte behövs längre.

  • Anonym (Beror på)

    Vi gav inte julklapp till vår dotter varken första eller andra julen (tre månader, respektive 15 månader). I år, när hon är 2 år, fick hon däremot också av oss för nu har hon förståelse för vem hon fått saker av. Första två åren fick hon dock mycket paket av resten av släkten, så det gick ingen nöd på henne. I år fick hon bara två paket av oss, men desto fler av de andra.

    Äldre barn tycker jag absolut ska få present, även om det är något litet och inte särskilt dyrt.

  • Ess

    Jag bryr mig inte så mycket över andras val. Har man inte traditionen att ge klappar, så låter man naturligtvis bli.

  • mammalovis

    Jag tycker att det beror på premisserna. Handlar det om en familj som har svårt att ha pengar till hyra och mat förstår jag fullständigt att man prioriterar bort julklappar.

    Handlar det om en familj som inte firar jul, så är det väl inget konstigt. I så fall har jag mer svårt för religioner där de aldrig firar och barnen aldrig får presenter, det känns för mig främmande.

    Handlar det om bebisar eller vuxna barn är väl inte julklappar eller byte av pengar en självklarhet. Det är ju inte alla i ett par (t ex föräldrar med gemensam ekonomi) som ger varandra något heller.

    Handlar det om barn under tonåren som är vana vid att få julklappar där det helt plötsligt upphör kan jag förstå om barnen blir ledsna.

  • Anonym (Svea)

    Delvis beror det på situationen, men generellt har jag mycket svårt för föräldrar som ska göra statements gentemot sina barn.

Svar på tråden Vad tycker du om föräldrar som inte ger sina barn julklappar?