• BeriBet

    Olycka hyresrätt- ersättningsskyldig?

    Hej!

    Vi flyttstädade vår hyresrätt och när vi skulle diska/torka av ugnsluckorna tog vi ut dem och jag tvättade av den. När jag skulle vända den så exploderade den i 1000 bitar. Nu vill ägaren att vi ska ersätta den.

    Är vi skyldiga att ersätta den även om det var en olycka eller kan vi bestrida det?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Olycka hyresrätt- ersättningsskyldig?
  • Anonym (Fager)

    Nu vet jag inte vad en sån kostar men är den hyfsat dyr borde du kunna få hjälp via din hemförsäkring. Iallafall om du har Allrisk inbakat.

  • EmberEyes

    Generellt ska du ersätta allt du har sönder, ja. Hemförsäkringen brukar gå in och betalar (du får såklart stå för självrisken).

    Kontakta hyresgästföreningen, de har schabloner för vad det kostar att ersätta t. ex. en 3 år gammal ugn jämfört med en 8 år gammal ugn, och om ugnen/luckan är tillräckligt gammal (tror det är 18 år, men jag kan ha tok-fel) så kan de anse att  vitvaran redan är gammal nog att den ska ersättas i vilket fall som helst och att värden ska göra detta kostnadsfritt.

  • mammatill6
    BeriBet skrev 2018-12-25 11:55:51 följande:

    Hej!

    Vi flyttstädade vår hyresrätt och när vi skulle diska/torka av ugnsluckorna tog vi ut dem och jag tvättade av den. När jag skulle vända den så exploderade den i 1000 bitar. Nu vill ägaren att vi ska ersätta den.

    Är vi skyldiga att ersätta den även om det var en olycka eller kan vi bestrida det?

    Tacksam för svar!


    Kklart ni ska ersätta. Även om det är en olycka så är det ju ni som gjort det. Vem ska betala för era olyckor menar du? 
  • antonanton

    Det spelar ju ingen roll om det var en olycka eller avsiktligt. Har man haft sönder något ersätter man det.

    Kontakta ditt försäkringsbolag och hör om de täcker det!

Svar på tråden Olycka hyresrätt- ersättningsskyldig?