• ostpaj

    8400 på bara MAT i Thailand?!

    Hej!

    Finns säkert tusentals diskussioner, trådar, tips och sidor med tips och råd om Thailand och här kommer då en till.

    Jag försöker göra en buffert över en kommande resa till Thailand och har då hamnat på dessa olika forum angående budget för mat (endast mat!) och hur mycket det borde gå på. Som jag har förstått så går det att leva på 5kr om dagen eller 5000 om man nu vill det.

    Ett tips lät "räkna med ca 100kr om dagen i mat per person. Det bör räcka."

    Jag är en vuxen med 2 barn som vill åka.

    Så detta skulle alltså då resultera i 300/dag, 7 dagar blir 2100kr och för fyra veckor 8400 för en månad i BARA MAT?!

    Stämmer detta?

    Som en jämförelse så handlar jag för 3000kr i månaden på Willys åt oss tre. Där hamnar också saker som kaffe, Kattmat och kattsand.

    Någon som kan hjälpa mig med buffert?

  • Svar på tråden 8400 på bara MAT i Thailand?!
  • Anonym (...)

    Låter rimligt, kanske tom lågt räknat eftersom extra glass, dricka etc tillkommer. Du äter ju ute, går inte att jämföra med att handla på Willys. Jämför vad det skulle kosta att äta alla måltider på restaurang i Sverige istället. 100 kr per person och dag är väldigt billigt.

  • ostpaj
    Anonym (...) skrev 2018-12-25 15:31:54 följande:

    Låter rimligt, kanske tom lågt räknat eftersom extra glass, dricka etc tillkommer. Du äter ju ute, går inte att jämföra med att handla på Willys. Jämför vad det skulle kosta att äta alla måltider på restaurang i Sverige istället. 100 kr per person och dag är väldigt billigt.


    Okej. Ja, nu kanske inte Sverige och Thailand har samma priser på mat?

    Läste någonstans att streetfood kostar runt 20kr. Tvivlar att jag sätter mig på finare restauranger själv med två barn... ????

    Tyckte bara det lät så mycket helt plötsligt.
  • Ms H

    Det beror på vad och hur du vill äta, samt om du räknar in dryck eller inte.

  • Anonym ($)

    8400kr för mat ute i en månad för tre personer är ju OTROLIGT billigt!

  • ostpaj
    Ms H skrev 2018-12-25 15:39:52 följande:

    Det beror på vad och hur du vill äta, samt om du räknar in dryck eller inte.


    Hm.. Vad jag vill äta; jag äter veganskt. Barnen äter vegetariskt. Jag dricker sällan alkohol och verkligen inte när jag ska ansvara för två barn själv på andra sidan jorden. När jag tänker vår resa är den anpassad efter dem (då 3 och 6). Tänker att det kommer bli mest en sol och bad semester. Knappt shopping heller.

    I mitt huvud tänkte jag att vi kommer billigt undan, men så är jag en Thailand rookie också. Som det ser ut nu blir flyget det billigaste på den här resan efter alla tips och råd! :'D
  • ostpaj
    Anonym ($) skrev 2018-12-25 15:57:37 följande:

    8400kr för mat ute i en månad för tre personer är ju OTROLIGT billigt!


    Jaha. Okej. Bara jag som haft en skev uppfattning då. Kanske ska tänka om på en annan, billigare resa då. =/
  • Anonym (Rimligt)
    ostpaj skrev 2018-12-25 15:38:33 följande:

    Okej. Ja, nu kanske inte Sverige och Thailand har samma priser på mat?

    Läste någonstans att streetfood kostar runt 20kr. Tvivlar att jag sätter mig på finare restauranger själv med två barn... ????

    Tyckte bara det lät så mycket helt plötsligt.


    Precis, en portion går på runt 20 kr, dvs 40-60 kr för er 3 beroende på om barnen kan dela på en portion, för en måltid ute. Till det ska ju räknas frukost, ytterligare en måltid och kanske någon frukt/dricka. 100 kr per dag som utgångspunkt är absolut inte orimligt alls. Såklart GÅR det att komma undan billigare. Wokat ris med lite grönsaker i säljs nästan överallt för lite drygt en femma, men det är ingen kulinarisk upplevelse.
  • ostpaj
    Anonym (Rimligt) skrev 2018-12-25 16:05:59 följande:

    Precis, en portion går på runt 20 kr, dvs 40-60 kr för er 3 beroende på om barnen kan dela på en portion, för en måltid ute. Till det ska ju räknas frukost, ytterligare en måltid och kanske någon frukt/dricka. 100 kr per dag som utgångspunkt är absolut inte orimligt alls. Såklart GÅR det att komma undan billigare. Wokat ris med lite grönsaker i säljs nästan överallt för lite drygt en femma, men det är ingen kulinarisk upplevelse.


    Åh, tack för ditt utförliga svar! Det hjälper. Jag tänkte att äsch, det är billigt. Men jag ska stå för tre personer och betala allting själv. Många bäckar små och helt plötsligt blev det mycket. Jaja, bara att börja spara direkt efter årsskiftet!
  • Anonym (Lisa)

    Frågan är ju om du har tänkt dig att stå i ett gathörn och äta måltider med två småbarn, mitt i trafik osv? Det finns ju enkla restauranger men i ett turistområde så får du ju ändå räkna med att det kostar att äta på restaurang. Jag som rest en hel del i Asien som backpacker men även på charter, skulle ju inte äta (eller bo) på samma ställen med mina barn som jag kunde tänka mig som backpacker. Då behövdes ju bara en säng och helst en hyfsad takfläkt och lås på dörren. Med barnen skulle jag ju bo på riktigt hotell (i ett säkert område) och då kan ju frukostbuffé ofta ingå.

  • Anonym (Lisa)

    100 kr per person och dag tycker jag låter alldeles för lite om du inte bor så att du lagar din egen mat. För tre måltider och två mellanmål typ?

Svar på tråden 8400 på bara MAT i Thailand?!