• Äldre 26 Dec 05:16
    245 visningar
    2 svar
    2
    245

    Gravid med ovisst ex

    Hej på er,
    Jag är separerad med mitt ex i ett nioårigt förhållande, var rätt så precis ett år sen som vi flyttade ifrån varandra. Till en början var vi särbo men det övergick till i somras att vi har ett sexuellt förhållande. Vi har ett barn som strax fyller 6 år ihop och hon är det finaste vi har, så flera ggr i veckan ses vi och äter kvällsmat tillsammans som en familj. Vi har ett väldigt gott samarbete och hjälps åt.
    För en tid sedan tog min kopparspiral slut och jag valde då att inte sätta in någon ny pga vi har sex kanske bara i snitt ett par gånger i månaden och jag hade så mycket mensvärk och mens av den. Till det hör att jag inte kan äta hormonpreparat.  Jag berättade för mitt ex att den var borta och vi har vart noga med att använda kondom de dagar som vi varit "osäkra".

    För ett par veckor sen fick vi till en snabbis mitt på dagen när hon var på förskolan. Det var hett och pensionerat, för det är vårt sex, det är så himla bra. Allt gick så snabbt så hade inte en tanke på att kolla min äl utan vi var så sugna så vi körde bara på. Han sa inget om kondomen och jag hade tankarna helt på annat. Nu misstänker jag att jag kan blivit gravid och är väldigt ledsen och förvirrad. Har negativ sticka än så länge men ingen mens och mensen kanske bara är några dagar sen men det är den aldrig annars. Har molande värk i magen men ingen mens och rapar och är gasig i magen.

    Vi firade julen ihop och kvällen innan julafton pratade jag lite med honom vad vi egentligen var för något. Vi kom fram till att vi var KK men de kom också fram att han inte letade efter någon ny, vilket jag heller inte gör. Men att vi ändå typ är tillsammans men ändå inte för han vill inte ha krav på sig som ett förhållande ger med familjeliv typ utan hans jobb är tyvärr viktigare. Vi kom nog fram till att vi gillar varandra fortfarande väldigt mycket men att jag vill mer än vad han vill just nu.

    Han är världens bästa pappa till vår dotter och han är en snäll person som alltid varit snäll mot mig och ställt upp. Han har verkligen älskat mig.

    Nu till min oro;
    Jag är jätte orolig för att säga till honom att jag är gravid, för jag vet inte hur han kommer ta det. Jag sa till honom när vi pratade om nya förhållanden att jag vill ha ett barn till och inte känner mig färdig. Då sa han att han aldrig mer kommer skaffa barn med någon ny men att han kanske kan tänka sig ett barn till någon gång? Jag skrattade åt honom, sen pratade vi inte mer om barnfrågan. Han vill inte flytta ihop igen och jag är väldigt orolig för att han isf inte vill behålla barnet, vad gör jag då? Abort, det vill jag inte men jag vill knappast gå emot hans vilja heller egentligen. Jag tycker fortfarande ofantligt mycket om honom och vill inte göra honom illa.

    En sak är säker att när jag vet att jag är gravid så ska jag prata med honom men om han säger att han inte vill ha det kommer jag bli ledsen, för jag vet vilken underbar pappa han är och jag vet att tiden kan gå fort och vem säger att man får en tredje chans?

    Hur skulle ni gjort? Vill inte bli osams med honom och vill helst inte göra abort.

    Snälla, schysta svar nu, orkar inget annat. Kan tycka att det är lika mycket ansvar på honom här att säga till om kondom som det är mitt, även om bara jag kan ha sportslig koll på när jag "troligast" blir gravid.

  • Svar på tråden Gravid med ovisst ex
  • Äldre 26 Dec 13:29
    #1

    Plussade du sent med förra barnet också? Hur gammal är du?

    Det är ju inte alls säkert att du är gravid så vänta och se. De absolut allra flesta plussar när mensen är några dagar sen. Mkt ovanligt att inte göra det. Jag tänker att du kanske blir jättebesviken annars om du inte är det om du börjat planera och så...

    Men annars är det nog ingen fara, tror han tar det bra när han fått vänja sig. Dock låter det som att han vill fortsätta vara särbo oavsett. Hade det känts okej för dig?

  • Äldre 26 Dec 16:47
    #2

    Hej,

    Tack för ditt svar. Har börjat gå å hoppas att jag verkligen inte är gravid. Att vara särbo skulle inte vara något problem för mig men känner nu att det kanske inte är värt att sätta ett barn till världen på detta sätt. Jag tror inte jag plussade sent på någon av mina graviditeter. Hade ett missfall först i v 9 sen kom vår dotter till. Är 32 år.

    Känns verkligen inte som en bra dag idag. Är trött och ledsen. Jag får väl helt enkelt vänta å se om de blir något plus , även om väntan är olidligt jobbig.

Svar på tråden Gravid med ovisst ex