• Anonym (Anonym bara)

    Hjälp mig att tolka chefen...

    Hej:)

    Jag inser efter en dag googlandes på frågor likt denna att jag inte är ensam om fenomenet, men jag känner att jag behöver lite hjälp med att tolka min chefs signaler.


    Jag arbetar sedan ett tag tillbaka extra på ett företag där vi har ansvariga och chefer i flera olika led, den som är en av mina högre chefer har jag inte haft någon som helst relation till. Vi har inte pratat med varandra, vi har inte ens hälsat på varandra i korridoren. När jag började närma mig att ha jobbat mina sex månaders provanställning var jag otroligt rädd för att få sparken, då andra som började samtidigt som mig fick gå av alla möjliga märkliga anledningar. Jag tog upp detta med en kollega som är nära chefen som sa "Du har INGENTING att oroa dig för, *chefens namn* tycker verkligen om dig!". Vid det tillfället hade vi aldrig pratat med varandra och jag undrar fortfarande vad det var han tyckte om, då jag arbetar med kunder och chefen sitter på kontor på ett annat våningsplan. Och ja, min kollega hade rätt. Jag blev kvar.


    Vi har dock alltid haft sms-kontakt gällande jobbrelaterade grejer jag och min chef. Han skickar otroligt mycket smileys, och om någon skulle se våra sms-konversationer så skulle den definitivt tro att vi kände varandra. För det är känslan även jag får, att jag smsar med någon jag känner. Och när jag fyllde år skickade han blombud från företaget, trots att det inte ingår i företagets policy att göra det. Men direkt vi ser varandra irl så är det som om vi är helt okända för varandra. Och en dag skickade han plötsligt en vänförfrågan på facebook, vilket jag kände var märkligt eftersom vi aldrig hade talat med varandra. Men efter det, för några månader sedan, tog jag mod till mig att säga hej då vi möttes i korridoren, då fick jag det största leendet och en blink med ena ögat tillbaka. En annan kollega gick precis bakom och sade direkt ?vad var det där om?? till mig när vi passerat chefen. Därefter har det där ögat blinkat flera gånger till mot mig då vi mötts. 

    Jag har av andra kollegor fått höra att vederbörande är väldigt anonym och aldrig berättar saker om sig själv. Men för ett par veckor sedan hade jag utvecklingssamtal med denne chef, och det slutade med att han berättade massor om sig själv ? alltså verkligen öppnade upp sig. Senare hade jag beslutat mig för att säga upp mig, och när jag för då andra gången någonsin satte mig ned med chefen (denna gång för att meddela detta) sa han att han verkligen inte vill att jag ska sluta, han vill ha mig där. Och då ska jag meddela att jag verkligen inte är någon stjärna på jobbet, snarare tvärt om så ställer jag ofta till det med min okunskap.
    Under mötet så lade han bort sin annars ganska "diviga"/dryga attribut, satt tyst, lyssnade, kollade mig i ögonen, sa att jag alltid kunde komma till honom om det var något - vad som helst - osv. och så bad han mig stanna. Jag beslutade mig efter en tids betänketid för att ge det en chans till, och han blev uppriktigt jätteglad av det beslutet. 

    Här om dagen hade han namnsdag, flera skrev grattis till honom på facebook men han varken svarade eller gillade deras inlägg (tilläggas bör väl att han är väldigt aktiv på fejan). Jag som börjat tycka att han känns väääldigt spännande, skickade då ett sms och grattade, och fick snabbt ett tack till svar med en glad/generad smiley. Vill inte verka för på, så jag skrev inget mer.


    Jag förstår att han kanske bara är en trevlig chef, men det är så himla många (typ de flesta) på mitt jobb som tycker att han är raka motsatsen till trevlig. Men mot mig är han verkligen gullig. Folk som jobbat länge och sagt upp sig har han bara ryckt på axlarna åt, medan han verkligen bad mig stanna. Hans blinkningar och varma leende? Vad betyder det? Varför ville han ha mig på facebook? - jag har inte ens min närmsta chef, eller alla kollegor där... Hans sms-stil? Blombudet? 


    Jag blir inte klok på det här. Samtidigt har jag börjat få fjärilar i magen av honom? trots att han egentligen inte alls är min typ. Vad betyder hans signaler? Har jag börjat övertolka bara för att jag själv känner något jag inte kan sätta fingret på, för honom? För även om jag är en sjukt glad människa så blinkar jag inte till folk på det sättet om jag inte menar något speciellt, jag skickar inte blombud, skickar inte smileys på det sättet osv. om jag inte är lite flirtig?


     


     

  • Svar på tråden Hjälp mig att tolka chefen...
  • Anonym (Kvinna37)

    1) Han verkar helt klart förtjust i dig.

    2) Det är rart men extremt oproffesionellt, tyvärr.

    3) Det finns säkert inget som hindrar en relation, det vet t ex HR mer om. På en del arbetsplatser är det dålig policy, de flesta verkar inte bry sig, men det är just att man inte hör till samma nivå som kan bli lite märkligt, särskilt om han sätter din lön osv.

    4) Om du är intresserad, go for it. Livet är kort.

  • Anonym (Anonym bara)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-12-26 19:59:07 följande:

    1) Han verkar helt klart förtjust i dig.

    2) Det är rart men extremt oproffesionellt, tyvärr.

    3) Det finns säkert inget som hindrar en relation, det vet t ex HR mer om. På en del arbetsplatser är det dålig policy, de flesta verkar inte bry sig, men det är just att man inte hör till samma nivå som kan bli lite märkligt, särskilt om han sätter din lön osv.

    4) Om du är intresserad, go for it. Livet är kort.


    Du tror det? Jag är så rädd att jag övertolkar saker, samtidigt som folk verkligen hajar till på jobbet när de hört om blombud etc. Blombudet frågade jag faktiskt en annan chef om vem jag skulle tacka, och han kollade konstigt på mig och sa "vi skickar inga blombud...", sedan letade han reda på vem jag skulle tacka. 

    Nu blir jag extra spänd på att jobba nästa gång, synd att jag bara jobbar några pass i veckan... 

  • Anonym (Anonym bara)

    Det skiljer sju år... så inte hela världen:) 

  • tankfull
    Anonym (Anonym bara) skrev 2018-12-26 21:01:50 följande:

    Det skiljer sju år... så inte hela världen:) 


    Får känslan att han kanske vill ha något vackert att titta på?
  • Anonym (Anonym bara)
    tankfull skrev 2018-12-26 21:03:38 följande:
    Får känslan att han kanske vill ha något vackert att titta på?
    Det kan man ju aldrig veta, men jag har svårt att tro att det är så i det här fallet:p
  • Anonym (Åsa)

    Jag har inga svar på dina funderingar men jag tycker det låter spännande! Som en film! :) Frågan är hur filmen slutar.

  • Anonym (Anonym bara)
    Anonym (Åsa) skrev 2018-12-26 21:15:30 följande:

    Jag har inga svar på dina funderingar men jag tycker det låter spännande! Som en film! :) Frågan är hur filmen slutar.


    Spännande är exakt min känsla också, men frågan är om det är just det som gör mig varm inombords när jag tänker på honom eller något annat, djupare. Och om hans signaler ens betyder något överhuvudtaget, eller om jag övertolkar/analyserar...

  • Anonym (Anna)

    Oproffsigt agerat av en chef gentemot en anställd. Det finns en anledning till varför relationer mellan chef/anställd inte tillåts på många företag.

  • tankfull
    Anonym (Anonym bara) skrev 2018-12-26 21:07:32 följande:
    Det kan man ju aldrig veta, men jag har svårt att tro att det är så i det här fallet:p
    Varför har du svårt att tro det när det är så mycket av chefens beteenden som började innan ni ens hade pratat? Det tyder på att det är ganska utseendebaserat från första början?
Svar på tråden Hjälp mig att tolka chefen...