• Marre22

    Sparande under FL?

    Jag sitter och planerar min föräldraledighet och undrar hur ni andra gjorde med sparande under föräldraledigheten?

    Känns dumt att ta dagar för att lägga undan på konto, men å andra sidan så har vi så vi klarar oss utan att en part skulle ta FP. Dvs barnens förskolestart handlar inte om hur mycket/lite FP vi tar. Likaså längre semestrar, planeringsdagar och deltid. (Tjänar över tak så deltid efter förskolestart ger ändå SGI-skydd)

    Jag skulle kunna strunta att ta ut FP, men då brinner dagarna inne, alt att jag får göra som med äldsta barnet nu - ta ut på helger och del av fredag/måndag för att de inte ska brinna inne.

    Är det helt knäppt att ta ut låt säga 6 dagar/månad och sätta in på sparkontot - dvs fortsätta spara under FL så som nu?

  • Svar på tråden Sparande under FL?
  • Anonym (Mamma)

    Det beror lite på barnets ålder och hur gärna du vill behålla din SGI. Självklart ska du se till att ta ut alla dagar du kan! Man får ju bara spara ett visst antal dagar efter att barnet är 4 år så planera som det passar er att ta ut för ev. ledigheter tillsammans osv. Oavsett, det är alltid bra att spara sina pengar om man har möjlighet.

    Jag har mitt första barn och under första året tog jag inte ut en enda dag. Min man tog ut sina lagstadgade dagar (han kanske har några sådana kvar) och resten gav han till mig. Jag har tagit ut fram till årsskiftet, dvs dags att ansöka inför 2019 nu. Då beror det på hur länge dagarna räcker utan att nalla av de jag vill spara inför de närmaste åren (hur mkt ledigt behöver man ta ut runt jul osv) och ändå maxa tills efter 4 år. Min SGI är inte såå himla viktig, den jobbar man ju upp på ett halvår ändå, om man har jobb, så det beror på hur du/andra har det.

    Fundera lite på det en stund.

  • Anotherone

    Det du kanske behöver tänka på är att dagarna ger dig bibehållen rätt till ledighet framöver.

    Må vara att du inte faller ekonomiskt av att inte ta ut dem. Men efter att barnet blivit 18 mån hänger rätten till föräldraledigheten på att du har dagar kvar och kan ta ut fp i samma omfattning. Om du tex skulle vilja ta en sportlovsvecka ledigt.

  • legomum

    Skulle säga att allt det är lite beroende på hur länge du planerar att vara hemma.

    Ska du vara hemma 12 /24 mån eller hur länge?

    Behöver ni inte ta ut dagar första året så spar dem. Men planera hur många dagar du måste ta ut innan barnet blir 4 för efter då kan du bara spara 96(?) dagar, resten försvinner.

    Sedan kan du ju fundera på hur mycket du egentligen har behov av att sgi är på 100% man måste inte skydda den så titta på din försäkring och se över övrig ekonomi.

    Anser att det glorifieras så väldigt att skydda sgi för har man sett över sina alternativ och vägt för- och nackdelar mot varandra och hur de passar i ens egna liv kan man kanske fatta ett annat beslut än vad normen säger.

  • legomum

    Angående sparande så gör sambon det åt oss båda. Beroende på vad för summa som kommer in varje månad så läggs det olika på sparandet.

    Jag har ingen inkomst då jag är hemma för 5e året med barnen.

  • Anotherone
    legomum skrev 2018-12-27 10:09:02 följande:

    Sedan kan du ju fundera på hur mycket du egentligen har behov av att sgi är på 100% man måste inte skydda den så titta på din försäkring och se över övrig ekonomi.

    Anser att det glorifieras så väldigt att skydda sgi för har man sett över sina alternativ och vägt för- och nackdelar mot varandra och hur de passar i ens egna liv kan man kanske fatta ett annat beslut än vad normen säger.


    Håller helt med. Så länge man är medveten om vad det får för inverkan så är det inget akut måste att skydda sin SGI. De år jag jobbat deltid (omkring 90%) så har jag inte skyddat min SGI. Och således fått den omräknad på det jag faktiskt jobbat. Men vet man att man får SGI baserad på 90% då istället för 100% så är det inga konstigheter.

    För mig har det varit mer värt att kunna ta helt ledigt x antal veckor per år på sommaren och exempelvis påsklovet, än att skydda min deltid med fp-dagar och göra av med dem på det sättet.
  • tvillingmammaVastmanland

    Bättre att spara dagar än pengar tycker jag.

    Med sparade dagar kan man ta långa sommarledigheter och julledigheter.

Svar på tråden Sparande under FL?