• Fröken Rabarber

    Träning som gravid

    Hejhej, jag är tidigt gravid(v. 5) och funderar på hur jag ska upprätthålla rörelse och träning under graviditeten. Vill förbereda kroppen så bra som möjligt inför förlossningen.

    Nån som har tips eller vill följas åt? Hade varit kul att peppa varandra gällande träning som funkar som gravid och stärker kroppen. :)

  • Svar på tråden Träning som gravid
  • LaFontaine

    Det beror på hur träningsvan du är. Jag fortsatte i princip som vanligt fram till halvtid med löpning och styrketräning. Efter det slutade jag springa eftersom det kändes som jag skulle kissa på mig hela tiden, min gick över till crosstrainer, cykel eller trappmaskin. Styrkeövningar modifierade jag hela tiden allt eftersom magmusklerna delade sig, men vissa övningar körde jag på som vanligt hela graviditeten.

  • Fröken Rabarber
    LaFontaine skrev 2018-12-26 21:11:35 följande:

    Det beror på hur träningsvan du är. Jag fortsatte i princip som vanligt fram till halvtid med löpning och styrketräning. Efter det slutade jag springa eftersom det kändes som jag skulle kissa på mig hela tiden, min gick över till crosstrainer, cykel eller trappmaskin. Styrkeövningar modifierade jag hela tiden allt eftersom magmusklerna delade sig, men vissa övningar körde jag på som vanligt hela graviditeten.


    Skulle hävda att jag är en medelmåttig glad motionär. Tänk friskis och svettig pass, gymmet(föredrar funktionell träning med kroppen och fria vikter) m.m. Har i perioder sprungit, men är inte vidare bra på det. Vilken typ av träning har du kört på i gymmet?
  • LaFontaine
    Fröken Rabarber skrev 2018-12-26 21:55:58 följande:
    Skulle hävda att jag är en medelmåttig glad motionär. Tänk friskis och svettig pass, gymmet(föredrar funktionell träning med kroppen och fria vikter) m.m. Har i perioder sprungit, men är inte vidare bra på det. Vilken typ av träning har du kört på i gymmet?
    På gymmet körde jag styrketräning för hela kroppen. Mestadels fria vikter. När jag slutade springa körde jag också crosstrainer/trappmaskin där.
  • annabellelee

    Jag har varit gravid två gånger. Den senaste graviditeten var lite tyngre, men jag sprang och styrketränade som vanligt fram till halva ungefär. Sedan slutade jag springa och promenerade och körde cykel/spinning för konditionen. Dessutom styrketräningspass med lättare vikter och fler repetitioner. Jag anpassade övningarna, tex inga magövningar, utan istället mer rygg. Sista tre veckorna körde jag bara promenader och simning.

    Jag har mått väldigt bra båda graviditeterna utan ryggproblem osv, men vad som varit orsak och verkan är svårt att säga.

  • Olivis

    Hej! Jag skulle också vilja ha tips och råd kring hur man ska tänka med träningen. Jag har just nu inte tränat på ca 4 månader. Men innan det hade jag ganska bra träningsschema och så.

    Jag är också i v5 (4+1) och har precis plussat. :)

  • Anotherone
    LaFontaine skrev 2018-12-26 21:11:35 följande:

    Det beror på hur träningsvan du är. Jag fortsatte i princip som vanligt fram till halvtid med löpning och styrketräning. Efter det slutade jag springa eftersom det kändes som jag skulle kissa på mig hela tiden, min gick över till crosstrainer, cykel eller trappmaskin. Styrkeövningar modifierade jag hela tiden allt eftersom magmusklerna delade sig, men vissa övningar körde jag på som vanligt hela graviditeten.


    Ungefär så gjorde jag med, men jag lade av lite tidigare med löpträningen. Det kändes helt enkelt inte bra.
    Men styrketräning i gym samt pass som jag tycker är roliga typ Body Pump fortsatte jag med. Liksom spinning. Spinning funkade jättebra eftersom man själv reglerar hur man cyklar (om man inte orkar stå så sitter man osv) samt att man kan reglera motståndet.
    I gymmet blev det mycket rygg, axlar, ben, rumpa. Särskilt överkropp och axlar la jag fokus på mot slutet eftersom jag tycker att man snabbt blir väldigt ansträngd där. Man tror inte att det ska vara så tungt att sitta och exempelvis amma en liten bebis som inte väger så mycket. Men allt det statiska bärandet och hållandet sliter. Ett annat bra tips är att ha en bra amningskudde när man ammar eller matar med flaska, och se till att man pallar upp och hela tiden har stöd. För det blir sjukt tungt efter en stund.
    Lycka till! Sista gymbesöket i min senaste graviditet var jag i v 41+3
  • Oktobertjej

    Jag är också gravid i vecka 5 och tänker som du, jag vill vara så stark som möjligt i kroppen både under graviditeten och förlossningen, och så klart efteråt. Men tänker också på barnet, det borde väl må bäst av att ligga i en kropp som tränar, jämfört med en som inte gör det? Eller? Vad finns det för risker med träning? Någon träning man bör undvika?

    Jag tänker på kosten också. Vill helst äta så cleant som möjligt, för barnets skull, men spelar det egentligen någon roll? Mår ett barn vars mamma äter mycket grönsaker, frukt och nötkött bättre än en vars mamma äter på McDonalds?

    Vore kul om vi kunde följas åt! När har du BF? (Jag vet egentligen inte, räknar bara utifrån förra mensens första dag och isf har jag BF 1/9).

  • Fröken Rabarber
    Oktobertjej skrev 2018-12-27 18:14:51 följande:

    Jag är också gravid i vecka 5 och tänker som du, jag vill vara så stark som möjligt i kroppen både under graviditeten och förlossningen, och så klart efteråt. Men tänker också på barnet, det borde väl må bäst av att ligga i en kropp som tränar, jämfört med en som inte gör det? Eller? Vad finns det för risker med träning? Någon träning man bör undvika?

    Jag tänker på kosten också. Vill helst äta så cleant som möjligt, för barnets skull, men spelar det egentligen någon roll? Mår ett barn vars mamma äter mycket grönsaker, frukt och nötkött bättre än en vars mamma äter på McDonalds?

    Vore kul om vi kunde följas åt! När har du BF? (Jag vet egentligen inte, räknar bara utifrån förra mensens första dag och isf har jag BF 1/9).


    Jag vet inte riktigt när mitt bf blir, hoppas få se det lilla livet om ett par veckor och då få ett datum. Utifrån befruktningen så borde det bli 30/8.

    Även jag vill äta så rent som möjligt, redan hunnit bli frustrerad över det jag inte kan äta. ;) jag har för mig jag hört om studier att barn blir mindre beroende av socker om mamman lyckas undvika socker under graviditeten. Så ska försöka hålla sockret på en låg nivå, men samtidigt lyssna in kroppens behov.

    Jag är lite nervös för hoppig motion, så kollar just nu in styrketräning och tabatapass. :) känner mig inte helt bekväm med att springa utan att jag riktigt kan motivera varför. Är kanske nervös för att dra på mig foglossning? Jag har i alla fall anmält mig till en kurs om bålstyrka, och planerar att gå gravid yoga framåt sommaren. :)
  • Fröken Rabarber
    Olivis skrev 2018-12-27 00:27:31 följande:

    Hej! Jag skulle också vilja ha tips och råd kring hur man ska tänka med träningen. Jag har just nu inte tränat på ca 4 månader. Men innan det hade jag ganska bra träningsschema och så.

    Jag är också i v5 (4+1) och har precis plussat. :)


    Stort grattis till pluset! :) har träningen bara glidit eller någon särskild anledning till uppehållet? Jag har inte tränat alls mycket senaste månaden, mest på grund av svullna äggstockar och trötthet som jag fick av min IVF. Före det var det väl en 2-3 gånger i veckan så det hoppas jag komma tillbaka till. :) vilken typ av träning tycker du om?
Svar på tråden Träning som gravid