• Emliilii

    Hur lång tid tog de för er att plussa?

    Hej!

    (Långt inlägg & inga moralpoliser)

    Jag är så frustrerad! Så ledsen. För 2,5 år sen fick jag ett plus. Jag och min sambo hade de dåligt ställt i förhållande (vi bodde isär), ekonomiskt och boendet va litet. Vi bestämde oss för att göra abort. Vi fick hjälp på Södersjukhuset i Stockholm.

    Jag fick träffa psykolog osv. Jag fick även göra ultraljud där jag valde att inte kolla men läkarna konstatera att jag va i v 11 och bokade abort en vecka senare.Läkarna bestämde sig för en medicinsk abort, då de tyckte riskerna var minst risker. Dagen innan aborten fick jag en tablett, nu i v12. Sen var de dags. Aborten var fruktansvärt komplicerad som slutade med akut bokning av kirurgisk abort. Jag förlorade otroligt mycket blod, svimma osv. Jag blev kvar på sjukhuset och 20 min innan op gick den medicinska aborten igenom.

    Efter aborten blev jag skickad till psykolog då jag inte åt, sov och hade tankar på självmord. Inga efterkontroller gjordes. (Moralpoliser undanbes då jag mår dåligt över detta)

    Nu har jag och min sambo det bra. Vi har det bra i förhållandet, boendet är nu större samt bra ekonomi. Nu försöker vi bli gravid men inget plus än. Tankarna går tillbaka på aborten och jag mår fruktansvärt! Är orolig att de ska ha blivit komplikationer invändigt efter aborten.

    Så min fråga är, hur långt efter ni börja föröka fick ni plus? ??

  • Svar på tråden Hur lång tid tog de för er att plussa?
  • IceKitten

    Jag förstår att det är jobbigt. För mig tog det 2 månader att bli gravid. Han är 3 månader nu och sover bredvid mig.

    7 månader är dock snittet (alltså blir de flesta gravida mellan 1 och 14 månader) så stressa inte. Massvis med personer gör aborter och väldigt få av dessa har några problem att bli gravida igen.

    Allting ändras när man blir gravid och när bebisen väl är här... Försök njuta av varje stadie istället för att stressa till nästa. Livet ni har just nu kommer aldrig tillbaka igen.

  • Anotherone

    Jag har aldrig gjort en abort och vet inte exakt hur det påverkar eller inte påverkar möjligheten att bli gravid. Du har ju lyckats bli det en gång så förmodligen ska du kunna bli det igen.

    Jag har två barn som båda blev till på första försöket.

  • Anonym (K)

    Första graviditeten: första försöket.

    Andra graviditeten: tredje försöket, mf i v 7

    Tredje graviditeten: andra försöket efter mf.

    Fjärde graviditeten: oplanerad så inget aktivt försök, mf v 7.

    Femte graviditeten: åttonde försöket.

    Jag har för mig att medel brukar ligga på 7 försök men det är normalt att det tar 1 år. Efter det kan man söka hjälp. Lycka till!

  • kladdkaka82

    1:a grav: Oplanerad (19år gammal)

    2:a grav: Planerad 1:a försöket (22år gammal)

    3:e grav: Olpanerad (Abort 23år gammal)

    4:e grav: Planerad efter abort, 3:e försöket (23år gammal.

    Är nu 36år och lever med en ny man. Denna månad är vårat 6:e försök.

    Jag tror inte du ska stressa upp dig. Lättare sagt än gjort, JAG VET!

    Men eran tid kommer. Lycka till

  • Fröken W

    Har inte gjort någon abort men första graviditeten gick på första aktiva försöket.

    Andra graviditeten första försöket, missfall i vecka 5-6

    Hoppas på en ny graviditet så snart som möjligt.

    Lycka till!

  • Anonym (Tjej26)

    Har gjort 2 aborter tidigare och blev sen gravid på första försöket, mitt barn är snart 6 månader. Sista aborten fick jag lite komplikationer, dock inte så illa som du beskriver. En abort påverkar ju vanligtvis inte chanserna att bli gravid och det är ju helt normalt att det tar lite tid att bli gravid i vilket fall som helst. Förstår dock din oro, jag var själv rädd att jag inte skulle få fler chanser att få barn, mådde mycket dåligt efter sista aborten. Men man får försöka tänka att man tog det bästa beslutet utifrån de förutsättningar som fanns då, ingen kan ju förutspå hur det kommer bli sen . Utifrån det du skriver låter det ändå som att det var rätt beslut att vänta med barn i den situationen du befann dig i då. Skulle det vara så att du inte har blivit gravid när ni har försökt i ett år så kan du ju göra en utredning, idag finns ju väldigt bra hjälp att få om det skulle vara något som gör det svårare för dig/ er att bli gravida.

  • mammsenS

    1 graviditeten: 1 försöket

    2 graviditeten : 1 försöket

    3 graviditeten : 2 försöket

    4 graviditeten :1 försöket

    5 graviditeten: oplanerat blev gravid 1 vecka innan äl ( enligt app) men sluta i ma vecka 7 med massa komplikationer.

    Försöker nu att få barn efter skrapning med massa komplikationer och är inne på 3 försöket

    Lycka till <3

  • Emmissss

    Är inne på 4e försöket nu, 27 & 33 år gamla.. Förväntade mig inte att det skulle gå direkt, men man blir ändå stressad när man hör folk runt ikring en som blev i stort sett direkt.. :( Hur länge har ni försökt?

  • Anonym (N)

    Första graviditeten: 20 månader, 22-23 år gammal

    Andra graviditeten: Första försöket efter spiralutplock, 26 år gammal.

  • Anonym (Snart, kanske...)

    Ser att många som svarar här har det gått snabbt för, så för att väga upp något i alla fall: graviditet nr 1 tog 7 försök på sig, vi försöker nu för ett syskon och är på försök 9.

  • Jagerika

    Har försökt i 12 månader och aldrig fått plus, vi är båda 26 så jag förstår din frustration! Känns som alla blir gravid med en gång eller när dom inte ens försöker :/

Svar på tråden Hur lång tid tog de för er att plussa?