• Anastasia200

    Hur har det gått för era tillväxthämmande barn?

    Jag undrar hur det gått för era barn som fötts tillväxthämmande trots fullgången graviditet?

    Har någon vuxit ikapp något (när gjorde hon/han det isåfall?) eller har det fortsatt följa ?sin lilla kurva??

    Min son blev 3 år i oktober och är knappt 90 cm och väger strax över 12 kg. Vilket är -2 om man tittar på bvc kurvan. Han är helt frisk och följer utvecklingen bra, men han är mindre än sina jämnåriga.

    (Han föddes -30% tillväxthämmad, de hittade ingen solklar förklaring mer än en liten ?notch? på flödena. Jag levde sunt under graviditeten, åt bra och givetvis ingen alkohol eller rökning)

    Han har alltid ätit och sovit dåligt, men trots det maaassa energi, så han förbränner nog en del så det har inte lagts på något hull om man säger så????

    Men numer sover han oftast väldigt bra och äter BETYDLIGT bättre så hoppas lite att han kanske tar ikapp lite på kurvorna..?

  • Svar på tråden Hur har det gått för era tillväxthämmande barn?
  • cosinus

    Min 10-åring tror jag var typ -33 % när han föddes.

    Han började ta ikapp på kurvorna men tappade sen igen massor från typ 7-8 månaders ålder och var långt under viktkurvorna ett tag (tänkt -4 om det funnits en sån kurva). Längden hamnade på -2 ungefär.

    För ganska precis ett år sen upptäckte vi en allergi och sen dess har han växt mycket bättre. Ff bland de minsta i sin åldersgrupp men kurvorna ser bättre ut nu. Vikten är nog bara typ -2,5 nu och längden har börjat röra sig sakta åt rätt håll.

  • Anastasia200

    Tack för ditt svar cosinus!

    Skönt att ni hittat en allergi så ni vet vad man bör utesluta och att det verkar ha gett resultat????

    Har ni gått på extra tillväxtkontroller med honom? Vet att läkarna pratade om att de ska titta på min son när han är 4-5 år, även på endokrin, för att titta närmre på tillväxthormon (om det produceras normalt) och då även kanske allergier??

  • cosinus
    Anastasia200 skrev 2019-01-08 20:45:57 följande:

    Tack för ditt svar cosinus!

    Skönt att ni hittat en allergi så ni vet vad man bör utesluta och att det verkar ha gett resultat????

    Har ni gått på extra tillväxtkontroller med honom? Vet att läkarna pratade om att de ska titta på min son när han är 4-5 år, även på endokrin, för att titta närmre på tillväxthormon (om det produceras normalt) och då även kanske allergier??


    Jo han har haft tätare koller än syskonen och följs även nu lite oftare. När han var 1.5 år kollades något med tillväxthormon och det har även tagit senare. Kanske när han var 8?
  • Lillflickan

    Sonen var liten när han föddes. 40 cm och 1600g född i v32. När han var tre var han 89cm och vägde 12kg, så ungefär som ts. Han har varit liten hela tiden. Jag har kunnat gissa exakt hur stor han skulle bli i olika åldrar så har följt samma kurva. Nu är han fem och var på femårskontrollen 103cm och vägde 15,5. Han är alltid minst bland jämnåriga. Har kläder för barn ett år yngre eller ännu mindre. Ingen har sagt något om att kolla detta.

  • cosinus
    Lillflickan skrev 2019-01-09 00:17:58 följande:

    Sonen var liten när han föddes. 40 cm och 1600g född i v32. När han var tre var han 89cm och vägde 12kg, så ungefär som ts. Han har varit liten hela tiden. Jag har kunnat gissa exakt hur stor han skulle bli i olika åldrar så har följt samma kurva. Nu är han fem och var på femårskontrollen 103cm och vägde 15,5. Han är alltid minst bland jämnåriga. Har kläder för barn ett år yngre eller ännu mindre. Ingen har sagt något om att kolla detta.


    Barn får ju vara små utan att det är konstigt. Min äldsta tjej har också alltid varit liten och eg inte så rackarns mycket större än han som gått på extrakoller. Men hon har inte varit fullt lika tunn. Hon var 104 cm och 14.8 kg på sin femårskontroll och fick inga anmärknigar alls medans då lillebror var 102 cm och något kg lättare och det är framförallt vikten som hela tiden varit riktigt på gränsen för honom och mycket riktigt så när han fick upp vikten så började längden bättre på sig också. 

    Min yngsta tjej har också alltid varit kort men hon har inte varit tunn så där har ingen haft några synpunkter alls.

    Kläder blir ju i perioder problem. Min son hade strl 98/104 i kalsonger till han fyllde 10 och det är liksom svårt med coola tryck då. Likaså när bytet från avdelning kommer 2 år för sent för barnen så tycker de inte att det är så kul. Tjejerna har nästan varit ännu mer frustrerade även om de inte behövt vänta lika länge men sonen gick över helt till att bara köra sport-tema med adidasbyxor och träningströjor när han inte kunde ha kläderna på storbarnsavdelningen och de på småbarns var för tråkiga enligt honom.
  • Anastasia200

    Ja det behöver inte vara konstigt alls, jag hoppas bara att han inte blir retad i skolan eller att han själv upplever att det är jobbigt att alltid vara minst. Han är så fantastisk liten grabb på många andra sätt (säger jag som mamm helt opartiskt hehe;)) så hoppas inte hans omgivning lägger någon vikt i hur lång han är :)

    De gjorde något test på honom också vid 2 år för att se om han saknade tillväxthormon men det gjorde han inte sa de då. Och jag kommer inte vilja ge det bara för att bli lång om han inte skulle ha brist på tillväxthormon. Han är så vitt vi vet helt frisk, så känns fel att utsätta honom för massa biverkningar och eventuellt livslånga sjukdomar, såsom diabetes bara för att man tyckte han skulle växa mer.

    Gällande kläder har han inte så mycket åsikter än, men jag syr in alla hans byxor som inte är justerbara i midjan. Han fick massa kallingar i julklapp av farmor i stl 98/104 (han har 98 i kläder) som jag sydde in i midjan ????

Svar på tråden Hur har det gått för era tillväxthämmande barn?