• Äldre 28 Dec 02:46
    305 visningar
    2 svar
    2
    305

    Jobba vaken natt

    Efter nyår börjar jag nytt jobb, och jag kommer jobba vaken natt. Ca 3 vakna nätter i veckan samt några ?strö? kvällspass här och där.

    Jag har inte mycket erfarenhet av nattjobb och vill ha alla tips jag kan få!

    Hur gör man med sömnen? Maten?

    Vill veta allt jag bör tänka på!

    Tack mvh

  • Svar på tråden Jobba vaken natt
  • Äldre 28 Dec 02:59
    #1

    Jag jobbar endast natt! Jag jobbar 3 nätter, ledig 1, jobbar 3 nätter till och är sen ledig i 7 nätter innan det börjar om igen.

    Jag jobbar 21.30-7.30, äter frukost då jag kommer hem och sover (tyvärr inte mer än) 6-7 timmar efter ett pass. Vaknar vid 16.00-17.00. Ibland försöker jag sova en timme innan passet börjar igen om jag är för trött. Äter middag strax innan jag börjar igen och äter inget under hela passet, utan dricker endast vatten. Detta fungerar galant för mig! Är jag hungrig efter jag vaknat så äter jag något litet såklart.

    På mina lediga veckor vänder jag tillbaka dygnet om jag känner för det eller om jag har något planerat på dagen, annars försöker jag hålla ungefär samma dygnsrytm.

    Har jobbat vaken natt i 1,5 år nu men börjar känna mig nöjd och söker dagtid istället.

  • Äldre 28 Dec 06:21
    #2

    Jag åt frukost när jag kom hem på morgonen, sov ca 8 timmar och åt ordentligt nån timme efter jag vaknat. Under nätterna försökte jag hålla mig till lättare mellanmål som frukt, soppa, ägg. Undvik dryck några timmar innan du ska gå hem så slipper du gå upp på toa under dagen.
    Sov bara några timmar när du ska gå av så du kommer upp runt lunch och är trött till kvällen igen och kan vända tillbaka dygnsrytmen. När du ska gå på första natten behöver du sova några timmar innan du åker till jobbet så gå upp tidigt på morgonen så du är trött till em.
    Öronproppar är ovärderligt när man jobbar natt.

Svar på tråden Jobba vaken natt