• mysmamma84

    Rökning

    Är i vecka 30 nu och har verkligen försökt sluta röka men de går inte, men ska verkligen försöka nu igen, någon som vet hur stor nytta det gör? Hur länge tar de för bebisen att bli fri allt skit? Kommer tillförseln i navelsträngen öka snabbt eller är den helt förstört för den stackaren i magen?

    Orkar inte med moraltanterna, skulle kunna berätta hela graviteten varför jag ej kunnat sluta men de orkar jag inte. Ska ni moraltanter skriva hur sämst jag är så kan ni heller lägga er energi på något annat

  • Svar på tråden Rökning
  • Anonym (Bm)

    Jag hade nog ställt de frågorna till barnmorskan då dom säkert vet mer.

    Här kan du få vilka svar som helst, även om det är väl menat från vissa så kanske faktan dom sitter på inte stämmer

    Mvh

  • Iarwain

    Skadan för dessa 30 veckorna är redan skedd, däremot kanske du kan bespara barnet riskerna för de återstående veckorna.

    Men som föregående skriver, prata med din barnmorska istället.

  • Tussan94

    Hej!

    Nyttan som kan bli om du kan sluta nu är väl att barnet inte kommer ha nikotinabstinens när den kommer ut.

    Läs på hur lång tid det tar för nikotinet att gå ur kroppen.

    Är likadant om man tar vissa läkemedel i sen graviditet, barnet blir beroende i magen och vill ha när den kommer ut.

    Lycka till med att sluta, jag tror på dig <3

  • Anonym (Bla..)

    Dom kan mäta blodflödet i navelsträngen på ultraljud. Be om ett sådant och säg att det är för att du är orolig o kanske äntligen lyckas sluta om något är på tok. Pga superjobbig situation var jag i samma sits o va superorolig..ändå lyckades jag inte sluta. Går inte att förklara. Var så arg på mig själv o hade råångest. Men bebisarna va välmående lugna lyckliga friska o inget tecken på abstinens. Finns ju risk att dom blir mindre vid födseln. Tror att slutar du röka eller drar ner mkt så är varje vecka och dag betydelsefull på något sätt. Alla har nog inte samma tur som jag hade. Men mitt råd är att kolla med ultraljud o ringa sluta röka linjen eller liknande..

  • Anonym (Du klarar det)

    Effekten kommer direkt och den positiva effekten blir större och större för varje dag utan. Varje cigarett stryper ju syretillförseln så varje cigarett du inte tar är bra. Jag har slutat röka i ca v 18, v 14 och nu sista gången i v 8 (3 graviditeter totalt). Jag har tittat på massa youtube-filmer om vad som händer i kroppen när man röker, läst om riskerna med moderkaksavlossning, plötslig spädbarnsdöd, att ens barn kan få svårt att få egna barn mm. Jag har matat mig själv med information om riskerna med rökning för att kunna motivera mig. Ätit godis, lakrits, som substitut. Inte heller det bästa men det har varit lättare att sluta som gravid än icke-gravid, abstinensen har försvunnit fortare när jag varit gravid. Jag antar att du kunnat trappa ned till typ 3 cigg om dagen, om inte börja med det, nedtrappning alltså. Kom igen, du klarar det! Jag klottrade vid något tillfälle något på min hand med bläck så jag skulle påminna mig själv att jag ville ha en levande bebis och inte en död, det var ev ett kors. Du kan nog verkligen minska risken för tex moderkaksavlossning om du slutar nu så det finns alltid fördelar med att sluta, oavsett vilken vecka man är. Lycka till!

  • Anonym (Fina mamma)

    Det är bara bra att slänga ciggen nu och inte köpa mera.Bebisen mår bättre då och din oro minskar.Så.

Svar på tråden Rökning