• Tösen01

    Sex vid ägglossning

    Hej! Jag och min man försöker skaffa barn, vi hsr precis börjat, har haft en "riktig" mens efter ppiller stopp. Då jag inte haft koll på min cykel började jag testa med clearblue advance ägglossningstester. Det var lite svårt då jag inte riktigt visste när min äl kunde tänkas komma. Hade cirkel i tre dagar, sedan 5 fem dagar blinkande smile och igår fick jag en fast smile. Därför äger nog ägglossningen rum idag. Vi har haft sex i tre dagar i rad, sista gången sent igår kväll. Idag tänkte vi också ha, men min man är tvungen att jobba hela dagen och natten. Så det blir inget idag. Har ångest över det, då jag förstår att det är viktigast med sex samma dag som äl sker. Därför undrar jag om det är kört denna gång? Räcker det verkligen med sex bara dagen före äl? Vet inte hur jag ska få till det annars...

  • Svar på tråden Sex vid ägglossning
  • EpicNurse

    Spermier lever i ca 5 dagar i livmodern/äggledarna. Sex FÖRE ägglossning är viktigare än sex samma dag som förmodad ägglossning. Du behöver inte vara orolig alls. Ni har redan så gott som maximerat chanserna.


    ~ Sjuksköterska inom kvinnosjukvård och gynekologi ~
  • Tösen01
    EpicNurse skrev 2018-12-28 13:26:17 följande:

    Spermier lever i ca 5 dagar i livmodern/äggledarna. Sex FÖRE ägglossning är viktigare än sex samma dag som förmodad ägglossning. Du behöver inte vara orolig alls. Ni har redan så gott som maximerat chanserna.


    Åh är det sant? Börjar nästan gråta av lättnad. Jag vet självfallet att jag inte blir gravid bara för det, men då kan jag känna att vi gjort allt som vi kan denna gång? Tusen tack för ditt svar.
  • Anonym (K)

    Jag har blivit gravid av ett oskyddat samlag fyra dagar innan äl så du behöver verkligen inte oroa dig för att ni har missat äl!

  • Värphönan

    Det tar upp till ett dygn för simmarna att hinna fram till ägget och ägget är väl inte befruntningabart mer än 12-24h. Dvs att ha sex samma dag som ägglossning är inget att stressa med ????

Svar på tråden Sex vid ägglossning