• Äldre 28 Dec 20:53
    197 visningar
    6 svar
    6
    197

    Föräldraledighet

    Ska få vår första lilla ängel och undrar lite föräldraledighet.

    Hur gör man med 10.dagars ledighet kombinerat med föräldraledighet. Ska jag lägga in föräldraledighet 10 dagar efter förlossning och använda tillfälliga föräldrapenning först?

    Tack

  • Svar på tråden Föräldraledighet
  • Anonym (Yaris­)
    Äldre 28 Dec 21:03
    #1

    Tillfällig föräldrapenning tar pappa/partner ut så att hen kan vara hemma i 2v. Eller om man vill spara dem så går det också bra. Tror de måste tas ut inom 60 dagar från födseln.

    Mamman kan ta föräldrapenning före förlossningen om hon vill vara ledig. Och sen väljer man hur många dagar man vill och behöver ta ut.

  • Äldre 28 Dec 21:35
    #2

    Tack för svar.

    Blir bara förvirrad,får jag dubbel föräldrapenning om jag är föräldraledig från start av barnets födelse, samtidigt solm jag tar ut de 10 dagarna från start av födelsen?

    Eller hur gör jag för att utnyttja både och?

  • Anonym (K)
    Äldre 28 Dec 22:31
    #3
    Wishwell skrev 2018-12-28 21:35:10 följande:

    Tack för svar.

    Blir bara förvirrad,får jag dubbel föräldrapenning om jag är föräldraledig från start av barnets födelse, samtidigt solm jag tar ut de 10 dagarna från start av födelsen?

    Eller hur gör jag för att utnyttja både och?


    Alltså, om du är mamman har du inga 10 dagar i början. Det är bara pappan/partnern som får de. Du söker vanlig föräldrapenning. Men det behöver du inte göra om du inte vill. Du kan vara hemma med barnet i 1 år utan att ta ut föräldrapenning men ändå behålla din sgi. Pappan söker 10 dagar med tillfällig föräldrapenning och de är utöver de vanliga föräldradagarna. Ni behöver alltså inte ta några dubbeldagar då.
  • Anonym (Liv)
    Äldre 29 Dec 11:52
    #4

    Du personligen kan inte ta ut föräldrapenning (FP) och de 10 dagarna med tillfällig föräldrapenning (TFP). Däremot kan du ta ut FP och din partner samtidigt de 10 dagarna med TFP

  • Äldre 29 Dec 19:50
    #5

    Jag är pappan och har ju rätt till 10 dagar. Sedan vill jag vara föräldraledig I anslutning till TFP.

    Hur ska jag lägga in ansökan om föräldrapenning då?

  • Anonym (Liv)
    Äldre 29 Dec 20:01
    #6
    Wishwell skrev 2018-12-29 19:50:26 följande:

    Jag är pappan och har ju rätt till 10 dagar. Sedan vill jag vara föräldraledig I anslutning till TFP.

    Hur ska jag lägga in ansökan om föräldrapenning då?


    Då ansöker du om FP från och med det datum du önskar efter att du tagit ut dina 10 dagar med TFP. Om den andra föräldern också vill ha FP samtidigt som du får ni ansöka om dubbeldagar, det vill säga ni förbrukar två FP-dagar per dag.
Svar på tråden Föräldraledighet