• Äldre 29 Dec 10:05
    940 visningar
    30 svar
    30
    940

    Inget traktamente från jobbet för att utlandsresan ej var beordrad?

    Jag var utomlands med jobbet i höstas på en konferens. När jag lämnar in papper för traktamente säger arbetsgivaren att jag inte får något, för att konferansen var frivillig, jag hade kunnat stanna hemma och jobba som vanligt istället. Därför får jag heller inget traktamente. (Men resor, hotell, och konferansavgift har jobbet betalat).

    Någon som vet något juridiskt som påtalar att man slipper betala ut traktamente för att resan inte är beordrad? Jag hittar inget i dom dokument som vår HR har på sin hemsida iallafall. Däremot att man faktiskt är berättigad traktamente vid utlandsvistelse.

    Jag jobbar inom landstinget på ett sjukhus.

    Jag ska höra med facket också såklart, men tänkte höra här sålänge under julledigheterna.

  • Svar på tråden Inget traktamente från jobbet för att utlandsresan ej var beordrad?
  • Äldre 29 Dec 11:53
    #1

    Kan inte det juridiska men det låter väldigt märkligt.

    Visst betalade arbetsgivaren både resa och konferens? Hade arbetsgivaren inte ansett att konferensen var till gagn för din tjänst hade de inte betalat den så deras bortförklaring låter långsökt.

    Men en mer juridiskt kunnig bör kolla på detta.

  • modsey
    Äldre 29 Dec 11:58
    #2
    Woopsie skrev 2018-12-29 10:05:34 följande:

    Jag var utomlands med jobbet i höstas på en konferens. När jag lämnar in papper för traktamente säger arbetsgivaren att jag inte får något, för att konferansen var frivillig, jag hade kunnat stanna hemma och jobba som vanligt istället. Därför får jag heller inget traktamente. (Men resor, hotell, och konferansavgift har jobbet betalat).

    Någon som vet något juridiskt som påtalar att man slipper betala ut traktamente för att resan inte är beordrad? Jag hittar inget i dom dokument som vår HR har på sin hemsida iallafall. Däremot att man faktiskt är berättigad traktamente vid utlandsvistelse.

    Jag jobbar inom landstinget på ett sjukhus.

    Jag ska höra med facket också såklart, men tänkte höra här sålänge under julledigheterna.


    Låter inte hekt rätt. Vad säger er HR avdelning om det? Jobbar också i Landstinget och vet att det förekommer att enskilda chefer kör sitt eget då de inte faktiskt alltid kan reglerna. Var kongressen något du behövde eller utvecklades av i din tjänst bör du ha rätt till traktamente. Samtidigt så kan jag också tycka att det kanske är ok att hoppa över den pengen om du fått mat på kongressen några av dagarna?
  • Äldre 29 Dec 12:07
    #3

    Fast traktamentet är ju för ökade kostnader för mat och logi. Om du har fått allt betalt ska du väl inte ha traktamente?

  • Äldre 29 Dec 12:27
    #4
    mammatill6 skrev 2018-12-29 12:07:05 följande:

    Fast traktamentet är ju för ökade kostnader för mat och logi. Om du har fått allt betalt ska du väl inte ha traktamente?


    Jo man har rätt till traktamente även om alla måltider är betalda pga att man beräknas ha ökade "småutgifter". Logi är inte inräknat i traktamente.

    På skatteverket kan man läsa följande:
    Minskning av traktamentet ska göras med 15 % av normalbeloppet om arbetsgivaren betalar för frukost och med 35 % av normalbeloppet för lunch respek- tive middag. Om arbetsgivaren har bekostat alla måltider ska traktamentet minskas med 85 % av det normalbelopp som gäller för landet.
  • Äldre 29 Dec 12:32
    #5
    Woopsie skrev 2018-12-29 10:05:34 följande:

    Jag var utomlands med jobbet i höstas på en konferens. När jag lämnar in papper för traktamente säger arbetsgivaren att jag inte får något, för att konferansen var frivillig, jag hade kunnat stanna hemma och jobba som vanligt istället. Därför får jag heller inget traktamente. (Men resor, hotell, och konferansavgift har jobbet betalat).

    Någon som vet något juridiskt som påtalar att man slipper betala ut traktamente för att resan inte är beordrad? Jag hittar inget i dom dokument som vår HR har på sin hemsida iallafall. Däremot att man faktiskt är berättigad traktamente vid utlandsvistelse.

    Jag jobbar inom landstinget på ett sjukhus.

    Jag ska höra med facket också såklart, men tänkte höra här sålänge under julledigheterna.


    Hade du betalt under konferensen eller gjordes den på fritiden? Om du hade betalt så var det en jobbresa och då har du rätt till traktamente. 
  • Äldre 29 Dec 12:32
    #6

    Men då ska även maten man får beskattas.

  • Äldre 29 Dec 12:33
    #7
    mammatill6 skrev 2018-12-29 12:07:05 följande:

    Fast traktamentet är ju för ökade kostnader för mat och logi. Om du har fått allt betalt ska du väl inte ha traktamente?


    Nu står det ju inte att TS har fått allt betalt utan bara resa, hotel och konferensen. Traktamentet skall inte rent generellt täcka login då den oftast löses av arbetsgivaren. Merkostnader för mat och kringkostnader skall däremot traktamentet täcka. 


    TS jag tycker det låter konstigt. När jag åkt utomlands på kurser som varit frivilliga så har jag alltid fått traktamentet utbetalt. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 29 Dec 12:36
    #8

    Frukost ingick i hotellkostnaden. Lunch och middag fick vi stå för själva. Och det får man ju äta ute alla måltiderna när man bor på hotell. 5 dagars resa var det, och hemresan tog hela lördagen (utanför arbetstid) om det har betydelse. Ja det var en utbildande kongress som är till gagn för mina arbetsuppgifter. Men man anmäler intresse för att få åka. Det är inget obligatoriskt.

  • Äldre 29 Dec 12:38
    #9

    [quote=79319222][quote-nick]Woopsie skrev 2018-12-29 12:36:07 följande:[/quote-nick]Frukost ingick i hotellkostnaden. Lunch och middag fick vi stå för själva. Och det får man ju äta ute alla måltiderna när man bor på hotell. 5 dagars resa var det, och hemresan tog hela lördagen (utanför arbetstid) om det har betydelse. Ja det var en utbildande kongress som är till gagn för mina arbetsuppgifter. Men man anmäler intresse för att få åka. Det är inget obligatoriskt.[/Då förstår jag , läste lite tokigt.

  • Äldre 29 Dec 12:38
    #9

    [quote=79319121][quote-nick]modsey skrev 2018-12-29 11:58:56 följande:[/quote-nick]Låter inte hekt rätt. Vad säger er HR avdelning om det? Jobbar också i Landstinget och vet att det förekommer att enskilda chefer kör sitt eget då de inte faktiskt alltid kan reglerna. Var kongressen något du behövde eller utvecklades av i din tjänst bör du ha rätt till traktamente. Samtidigt så kan jag också tycka att det kanske är ok att hoppa över den pengen om du fått mat på kongressen några av dagarna?[/

    Jag har inte pratat med HR än, bara läst på deras hemsida om vad som gäller. Jag får ringa och höra efter nyår!

Svar på tråden Inget traktamente från jobbet för att utlandsresan ej var beordrad?