• Äldre 29 Dec 10:43
    287 visningar
    21 svar
    21
    287

    Gravid med 4e barnet i storfamilj, min man vägrar. Vad ska jag göra?

    Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid med mitt 4:e barn och vårt 2:a gemensamma. Jag har tre sedan tidigare i åldrarna 10, 8 och 4 år. Vi är en storfamilj så jag har även två bonusbarn som jag älskar och räknar som mina egna på 9 och 6 år. De äldsta barnen bor alla fyra hos oss 50 % av sin tid, dvs vi delar lika med deras pappa och mamma. Vi är en storfamilj vilket är både underbart härligt och totalt utmattande mellan varven. Vi hade ingen önskan om ett till gemensamt barn även om jag kanske hade en dröm om att få ett helsyskon till den yngsta en dag. Nu har vi trots att jag ätit p-piller blivit gravida igen och detta efter att ha gjort två aborter innan. De sista aborten ledde till komplikationer för mig, där jag nästan höll på att stryka med pga blodförlust. Det var en medicinsk abort som gick på tok och där dom skulle gå in och göra en s.k skrapning men misslyckades och perforerade livmodern med blod i buken som följd. Jag har haft min beskärda del av jobbigheter med detta m a o och då pratar vi ändå ?bara? om det kroppsliga. Efter min sista abort lovade jag mig själv att aldrig göra om det, det har inte gått en vecka utan att jag tänkt på det barn vi valde att ?plocka? bort. Nu kommer vi till det jobbiga i det här fallet, min man ?vägrar? att behålla och mer eller mindre tvingar mig till en 3e abort då han inte vill kännas vid ett till barn. Han hotar med att vi måste gå isär. Vi älskar varandra och tanken är att vi ska gifta oss i sommar, vi har kämpat hårt för att få till ett bra liv för oss och barnen och det har funnits stunder då vi inte trott att vi ska orka. Men vi har kommit ut på andra sidan, stärkta av alla prövningar. Jag älskar min man och jag förstår inte varför vi inte skulle kunna klara ut detta tillsammans, vi har fem underbara ungar som vi älskar högt. Jag vill behålla barnet och ser möjligheter men min man vägrar och jag känner mig känslomässigt utpressad av honom. Snälla kan någon råda mig, jag vet varken ut eller in och jag är inte så känslomässigt stark just nu så snälla bara trevliga kommentarer (därmed inte sagt att jag måste få medhåll).

    Mvh Mamma i Storfamilj

  • Svar på tråden Gravid med 4e barnet i storfamilj, min man vägrar. Vad ska jag göra?
  • Äldre 29 Dec 10:58
    #1
    +1

    Om jag ser på det rent krasst. Hur löser ni vardagens slit med illamående och komplikationer av graviditeten? Och hur överlever relationen med ett kolikbarn/besvärligt barn?

    Du är mamma, du vet vad som varit tungt tidigare, exakt hur fixar ni det med en motvillig pappa?

    Två aborter tidigare borde väl gjort er båda två extra försiktig och extra noga med skydd. Känns oansvarigt att båda två slarvar i detta läge.

  • Äldre 29 Dec 11:12
    #2

    Jag tror du missade raden där jag skrev att vi har skyddat oss. Naturligtvis vet jag att det har varit oansvarigt tidigare ggr då vi inte skyddat oss...

  • Äldre 29 Dec 11:21
    #3
    +1
    Bonusfamilj5 skrev 2018-12-29 11:12:14 följande:

    Jag tror du missade raden där jag skrev att vi har skyddat oss. Naturligtvis vet jag att det har varit oansvarigt tidigare ggr då vi inte skyddat oss...


    Jag såg att ni skyddat er men det ligger ju i bådas ansvar/intresse att inte hamna i samma situation igen med tanke på aborten som gick snett. Dvs extra noga med skydd och kanske dubbla skydd. Nu är det som det är men min spontana reaktion är så här. En viktig fråga för er längre fram. Sterilisering eller dubbla skydd.
  • Äldre 29 Dec 12:25
    #4
    +1

    Alltså, vill du inte göra abort så gör inte det men då får du nog vara beredd på att vara ensamstående med 4 barn. Eller så kanske din man ändrar sig och kommer tycka det ska bli kul med ett barn till.

    MEN, om du väljer att göra abort måste ni ju verkligen se till att hitta ett skydd som funkar. Att bli gravid 3 ggr trots skydd är ju inte bra. Och då känner jag iaf att det borde vara mannen som tar steget att steriliserasig eftersom det är han som inte vill ha fler barn.

  • Äldre 29 Dec 13:04
    #5

    Klart du ska behålla barnet om det är vad du vill! Han borde ha tagit ansvar för sin sperma innan den befruktade några ägg, men det valde han bort. Däremot kan du inte kräva att han engagerar sig mer i barnet än att han betalar för det.
    Både han och du borde ha sett över era skydd efter att det gick så fel förra gången, både han och du borde ju veta vid det här laget att inget skydd existerar som är 100% säkert.

  • Äldre 29 Dec 13:45
    #6

    Ibland måste man välja mellan två dåliga val. Inget val känns som det bättre valet. Frågan är snarare vilket val som gör vardagen mest uthärdlig?

    Jag tror ni måste tänka här och nu hur det påverkar er just precis nu. Funkar en graviditet i en redan pressad vardag? Hur fungerar det om du får komplikationer? Om han inte vill ta ansvar får du räkna med att inte få någon hjälp i hemmet. Orkar du det?

    Fixar du livet här och nu om han packar och flyttar imorgon? Klarar du av att vara ensam mamma både ekonomiskt och praktiskt? Fixar du kolikbarn själv?

    En abort får du diskutera noga med sjukvården och se till att det som hände sist inte upprepas. Kanske begära att få komma till ett annat sjukhus och större gynklinik med mer erfarenhet?

  • Äldre 29 Dec 14:59
    #7

    Ingen abort är riskfri. Tänk om din kropp inte klarar en abort till och du dör. Är det värt att riskera sitt liv för att göra en abort igen?

    Skulle aldrig gift mig med en man som tvingar till abort. Då tänker han bara på sig själv. Din mans kärlek är begränsad om det blir fler barn så lämnar han dig. Det är väl inget att ha?

    De flesta människor klarar av mer än de tror. Du får inte mer bördor än du klarar av.

  • Äldre 29 Dec 18:29
    #8

    Jag tycker det låter sorgligt för dig att du får stå med beslutet och att han får det till att han inte kommer stanna om du inte väljer det beslut han vill. Känner han till alla faktorer som har gjort att du nu inte känner att du orkar gå igenom en abort igen?

    Du kan ju bara välja vilket beslut du kan tänka dig leva med tyvärr. Försök att föreställa dig att du tar båda besluten, och hur ditt liv kommer se ut om ett år. Om du behåller barnet, kommer du få det stöd du behöver från barnets pappa, även ifall ni inte fortsätter vara tillsammans? Om du väljer en abort, kommer du känna dig tvingad av mannen? Kommer det påverka er relation och ditt mående negativt under lång tid?

    Hoppas verkligen du har en partner som ser sitt ansvar i situationen.

  • Äldre 31 Dec 04:14
    #9
    Bonusfamilj5 skrev 2018-12-29 10:43:42 följande:

    Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid med mitt 4:e barn och vårt 2:a gemensamma. Jag har tre sedan tidigare i åldrarna 10, 8 och 4 år. Vi är en storfamilj så jag har även två bonusbarn som jag älskar och räknar som mina egna på 9 och 6 år. De äldsta barnen bor alla fyra hos oss 50 % av sin tid, dvs vi delar lika med deras pappa och mamma. Vi är en storfamilj vilket är både underbart härligt och totalt utmattande mellan varven. Vi hade ingen önskan om ett till gemensamt barn även om jag kanske hade en dröm om att få ett helsyskon till den yngsta en dag. Nu har vi trots att jag ätit p-piller blivit gravida igen och detta efter att ha gjort två aborter innan. De sista aborten ledde till komplikationer för mig, där jag nästan höll på att stryka med pga blodförlust. Det var en medicinsk abort som gick på tok och där dom skulle gå in och göra en s.k skrapning men misslyckades och perforerade livmodern med blod i buken som följd. Jag har haft min beskärda del av jobbigheter med detta m a o och då pratar vi ändå ?bara? om det kroppsliga. Efter min sista abort lovade jag mig själv att aldrig göra om det, det har inte gått en vecka utan att jag tänkt på det barn vi valde att ?plocka? bort. Nu kommer vi till det jobbiga i det här fallet, min man ?vägrar? att behålla och mer eller mindre tvingar mig till en 3e abort då han inte vill kännas vid ett till barn. Han hotar med att vi måste gå isär. Vi älskar varandra och tanken är att vi ska gifta oss i sommar, vi har kämpat hårt för att få till ett bra liv för oss och barnen och det har funnits stunder då vi inte trott att vi ska orka. Men vi har kommit ut på andra sidan, stärkta av alla prövningar. Jag älskar min man och jag förstår inte varför vi inte skulle kunna klara ut detta tillsammans, vi har fem underbara ungar som vi älskar högt. Jag vill behålla barnet och ser möjligheter men min man vägrar och jag känner mig känslomässigt utpressad av honom. Snälla kan någon råda mig, jag vet varken ut eller in och jag är inte så känslomässigt stark just nu så snälla bara trevliga kommentarer (därmed inte sagt att jag måste få medhåll).

    Mvh Mamma i Storfamilj


    asså i slutändan är det ju du som bestämmer om du ska behålla det men får då kanske leva utan din sambo. Förstår att det e en jobbig situation för dig.
  • Äldre 31 Dec 07:39
    #10

    Med tanke på vad du skriver om svårigheterna ni haft i förhållandet så hade inte jag riskerat att förstöra det med ett nytt barn nu när ni äntligen har kommit ut på andra sidan. Ni har 5 andra barn ni måste tänka på också.


    Bonusfamilj5 skrev 2018-12-29 11:12:14 följande:

    Jag tror du missade raden där jag skrev att vi har skyddat oss. Naturligtvis vet jag att det har varit oansvarigt tidigare ggr då vi inte skyddat oss...


    Med tanke på två tidigare aborter så är jag förundrad över hur ni kan välja något så osäkert som ppiller. Det ger absolut inget 99% skydd. Många blir gravida trots ppiller 5-10 kvinnor av 100 per år om du kikar på denna barnmorska berätta



    Oavsett om ni behåller barnet eller ej byt till pstav, spiral eller ännu bättre föreslå sterilisering för din man.
Svar på tråden Gravid med 4e barnet i storfamilj, min man vägrar. Vad ska jag göra?