• mammamagi

    Normalt PRIS Helig Birma med stamtavla - sällskap ej avel

    Vad är ungefärligt normalt/lagom pris för Helig Birma kattunge med stamtavla som är registrerad hos sverak och säljs som sällskapskatt (ej avel)? Hur går det till, man betalar helt enkelt det som uppfödaren begär?

  • Svar på tråden Normalt PRIS Helig Birma med stamtavla - sällskap ej avel
  • EmberEyes

    Jag vet inte exakt, men raskatter med stamtavla till sällskap brukar ligga någonstans 8-12 tusen. Nakenkatter och andra mer ovanliga raser 5-10 tusen mer.

  • EmberEyes

    Och ja, man betalar var uppfödaren begär, eller hittar en annan uppfödare som ger ett för dig förmånligare pris. Du brukar få rabatt om du köper fler än en katt dock.

  • Dexter dot com

    Är jag inte helt ute och cyklar säljs väl alla kattungar som sällskap. Finns nog ingen uppfödare som vågar garantera att katten kommer vara rastypisk och frisk för att gå i avel som vuxen.

  • EmberEyes
    Dexter dot com skrev 2018-12-29 14:53:06 följande:

    Är jag inte helt ute och cyklar säljs väl alla kattungar som sällskap. Finns nog ingen uppfödare som vågar garantera att katten kommer vara rastypisk och frisk för att gå i avel som vuxen.


    Ofta så säljs katter till avel för en högre peng och med någon form av kompensation om katten inte kan gå i avel för någon defekt som uppdagas inom en viss tidsrymd. Det handlar om att få en del av pengarna tillbaka, en till/ny katt eller liknande eller regleras på annat sätt. Köper du en avelskatt betalar du för linjerna i katten, inte bara för "gosigt sällskap" så att säga.
  • Dexter dot com
    EmberEyes skrev 2018-12-29 15:40:25 följande:
    Ofta så säljs katter till avel för en högre peng och med någon form av kompensation om katten inte kan gå i avel för någon defekt som uppdagas inom en viss tidsrymd. Det handlar om att få en del av pengarna tillbaka, en till/ny katt eller liknande eller regleras på annat sätt. Köper du en avelskatt betalar du för linjerna i katten, inte bara för "gosigt sällskap" så att säga.
    Aha ! Men det måste ju ändå vara väldigt svårt även för en erfaren uppfödare att förutspå om en kattunge på 12 veckor kommer utvecklas "rätt" och hålla måtten för avel?
    Hundvalpar säljs ju alltid till sällskap även om dom är efter toppföräldrar och riktigt bra linjer.
  • EmberEyes
    Dexter dot com skrev 2018-12-30 06:25:52 följande:
    Aha ! Men det måste ju ändå vara väldigt svårt även för en erfaren uppfödare att förutspå om en kattunge på 12 veckor kommer utvecklas "rätt" och hålla måtten för avel?
    Hundvalpar säljs ju alltid till sällskap även om dom är efter toppföräldrar och riktigt bra linjer.
    Självklart går det inte att garantera att katten kommer bli bra avelsmaterial. Och det kan hända att jag bara har hört talas om en liten del av hur kattuppfödning kan gå till, jag är inte uppfödare själv. Men jag vet att ur samma kull har det hänt att en unge blir såld för 15-20 000 kr med avelsrätt, och resterande för 8000kr till sällskap. Då handlar det iofs oftast om ovanliga importlinjer.
  • EmberEyes
    Beve skrev 2018-12-30 11:45:50 följande:

    Jag skulle hellre köpa från polen då du kan få de mad alla papper oxh bevis hos seriösa uppfödare för halva priset eller mindre.


    Det är lite mer omständigt att ta in en kattunge från polen (på legalt sätt) än att köpa från uppfödare inom landet. Bara resa till och från någon mindre stad på landsbygden i Polen ink.flyg, hotell, och bilhyra (och förlorad arbetstid) kostar några tusen. Dessutom ska kattungen vara rabies-frikänd osv, vilket kostar det med.

    Men för tusan, har man tid och råd och kunskap att plocka katter från andra länder så gör det!
  • EmberEyes
    Beve skrev 2018-12-31 11:22:20 följande:
    Nu överdrev du som faan. Det mesta görs från sverige och tog mig 1 dag med bil härifrån. Så INGA jättekostnader om du jämför mot OCKER priserna här.
    OK. För mig i Malmö tar det drygt 12h (24h utan paus för att hämta katten) enkel resa till Krakow utan pauser, och skulle kosta mig drygt 2300kr i bensin enbart. Sedan så gäller bl. a. att katten ska ha en giltig vaccination mot rabies (kan göras som tidigast vid 12v, därefter får katten inte resa på ytterligare 21 dagar) och ett eu-pass. Vet inte vad dessa saker kostar i Polen, här i Sverige kostar det ca 1000 kr.

    Men som jag skrev i mitt inlägg, köp din katt var du vill ifrån, så länge du vet vad du gör och följer reglerna så spelar det ingen roll.
  • viljaa

    Har två birmor, en köpt i somras och en i julas. Första missen kostade 9000 och andra 10000. Värt varenda litet öre, de är helt underbara! Inga sparbössor dock i ?drift? heller ;)

Svar på tråden Normalt PRIS Helig Birma med stamtavla - sällskap ej avel