• emelii­iiiie
    Äldre 29 Dec 13:22
    586 visningar
    2 svar
    2
    586

    Symtom på adhd eller autism

    Hej!

    Vi har en 6-åring som vi blir allt mer oroad över. Beteendet känns inte som det ?normala? och vi börjar känna oss maktlösa i hur vi ska hantera problemet. Jag har alltmer börjat fundera på att kontakta barnpsykolog, men det är svårt att göra det och faktiskt inse att problemet är ett faktum. Jag har gjort en lista på tecken och skulle hemskt gärna vilja få input av föräldrar som har barn med diagnoser, eller som är i samma sits. Här är tecknen som är mest tydliga:

    Insnöad på intressen

    Pratar om samma sak, specialintressen (bilar som liten, nu fotboll)

    Kan inte vara stilla

    Kan inte vara tyst

    ?Flipperspel? ,

    Svår att få ögonkontakt med

    Svår att få kontakt då man pratar med honom, lyssnar inte på tilltal

    ?Ältar? saker, kan inte släppa och gå vidare

    Frågar om samma saker i olika definitioner för att få svar

    Fungerar i skolan och,

    sociala relationer, men kan lätt ?haka? upp sig på småsaker. Snäll, lillgammal, sympatisk enl lärare

    Svårt att se sin egen del i saker

    Stressad , kan inte varva ner och vara ?här och nu?

    Behöver ha struktur utöver det vanliga

  • Svar på tråden Symtom på adhd eller autism
  • Äldre 30 Dec 03:42
    #1

    För att få en diagnos så ska de ha samma beteende på minst två olika ställen (ex hemma och skolan). Sen är det flera kriterier som krävs. 

    Jag har en dotter med autism. 
    Hennes första tecken som jag reagerade på var hennes utbrott, brist på ögonkontakt och maten.
    Utbrotten var minst en gång om dagen och minst 1h långa med självskadebeteende hon var då strax över 1år. 
    Hon fick sin diagnos 2 månader innan hon blev 3år.

    Jag kontaktade bvc som skickade remiss till bhv och där gjorde vi lite tester innan de skickade remiss till habiliteringen. 

    Men eftersom  han är 6år så får ni vända er till skolhälsan och då kommer utredningen gå via bup.

  • Sat 3 Aug 2019 16:41
    #2

    Mitt enda råd är kanske att inte vänta för länge. Sök stöd och hjälp! 
    Om man går via BUP kan det ta jättelång tid (men min dotter är 4, det kanske funkar annorlunda när de har börjat skolan).

Svar på tråden Symtom på adhd eller autism