• Anonym (Rädd)

    Kunde ni begära kirurgisk abort?

    Jag har precis fått veta att jag är gravid. Det är väldigt tidigt ca v4-5. Har ringt och fått tid för abort om 2-3 veckor men de sa aldrig vilken typ av abort jag skulle få men antar att det är medicinsk eftersom att det är så tidigt än. Har nu ett par dagar senare gått och funderat och känner verkligen att jag inte vill göra en medicinsk, jag kommer aldrig att klara av det.

    Jag undrar alltså då om någon av er fått igenom en kirurgisk även fast det varit tidigt i graviditeten? Var är det för kriterier de har för att godkänna en kirurgisk? Kan dom verkligen tvinga mig till att göra en medicinsk abort när jag absolut inte kommer klara det?

    Mår fruktansvärt dåligt av allt det här. Jag vill inte "uppleva" aborten, gå och vänta på att den ska dö och att klumparna ska komma ut osv...

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Kunde ni begära kirurgisk abort?
  • Anonym (S)

    Jag sa helt sonika att jag ville ha en kirurgisk abort, ingen hade något emot det. Dock fick jag vänta någon vecka extra, tills jag var i vecka 9 innan jag fick göra aborten.

    Berättade dock att jag blivit våldtagen och har extremt svårt för exempelvis gynekologiska undersökningar, så en kirurgisk abort var mitt enda alternativ och jag accepterade inget snack om något annat. Typ så. Ingen sa emot mig.

  • Gråhimmel

    Jag var i v 8 och då frågade dom om jag ville göra medicinsk eller kirurgisk. Då sa jag att jag ville göra kirurgisk. Då satte dom in en spiral samtidigt så jag slapp vara med om insättning av spiral också.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (S) skrev 2018-12-29 17:24:23 följande:

    Jag sa helt sonika att jag ville ha en kirurgisk abort, ingen hade något emot det. Dock fick jag vänta någon vecka extra, tills jag var i vecka 9 innan jag fick göra aborten.

    Berättade dock att jag blivit våldtagen och har extremt svårt för exempelvis gynekologiska undersökningar, så en kirurgisk abort var mitt enda alternativ och jag accepterade inget snack om något annat. Typ så. Ingen sa emot mig.


    Fick du vänta en vecka extra för att dom inte gör kirurgisk innan eller för att du skulle få en tid?
  • Anonym (Rädd)
    Gråhimmel skrev 2018-12-29 17:44:38 följande:

    Jag var i v 8 och då frågade dom om jag ville göra medicinsk eller kirurgisk. Då sa jag att jag ville göra kirurgisk. Då satte dom in en spiral samtidigt så jag slapp vara med om insättning av spiral också.


    Varför ville du göra kirurgisk? Gick allting bra? Gjorde det jätteont efteråt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-12-30 13:13:48 följande:

    Fick du vänta en vecka extra för att dom inte gör kirurgisk innan eller för att du skulle få en tid?


    Jepp!
  • Anonym (Hm)

    Märkligt en del av er fått. Jag skulle till varje pris ta Cytotec och fast jag hade konstiga blödningar i flera veckor skulle jag minsann ta det en gång till. Slutade med skrapning ändå men bra jag vet jag kan kräva det om jag skulle få ett MA igen.

  • Gråhimmel

    För då söver dom dig och då slipper man vara med om aborten. Fått missfall tidigare och det var ganska traumatiskt så ville inte vara med om att det kommer ut igen.

    Nej det gjorde inte ont. Kändes som mensvärk, lite molande bara. Det gick bra.

  • Anonym (chips)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-12-29 17:19:09 följande:

    Mår fruktansvärt dåligt av allt det här. Jag vill inte "uppleva" aborten, gå och vänta på att den ska dö och att klumparna ska komma ut osv...

    Tacksam för svar


    Det kan nog hända även vid kirurgisk, jag gjorde kirurgisk och fick ju piller uppstoppade, började blöda en del av dem och när jag gick på toa så fick de kolla i toaletten om det hade kommit ut. Det hade det inte men bara det att de kollade visade ju att det hade kunnat göra det.
    Efteråt åkte jag in på operation för skrapning.
  • Lutti

    Då forumtrådar här hjälpte mig när jag blev oönskat gravid delar jag gärna med mig av min historia om det kan hjälpa nån annan. 


    Först svar på din fråga, ja det var inga problem att begära kirurgisk abort. Jag var väldigt tydlig med det i alla samtal med vården. Inga problem! Ingen som ifrågasatte men bra att läsa på så man väljer det som känns bäst för dig! Läste en bra avhandling som var gjord i Sverige hur upplevelsen mellan metoderna var. Dock var det ingen som tog upp vilka alternativ jag hade men kanske hade varit annorlunda om jag inte hade varit så tydlig från början.

    Fick reda på min graviditet under julhelgen så det var först efter nyår jag kunde kontakta kliniken. En kvinna svarade (rätt person på rätt plats) och jag förklarade situationen och jag sa redan då att jag ville genomgå kirurgisk. Hon förklarade att jag vid det inplanerade besöket skulle få träffa barnmorska och läkare. Fick jätte bra bemötande av barnmorskan, läkaren var ganska nonchalant och sa bara "o du vill göra medicinsk abort" gav alltså inte frågan om vilken metod jag ville använda. Jag svarade bara att jag ville genomföra en kirurgisk och sedan var det inte fler frågor på det utan det var det vi gick vidare med. Vid undersökningen visade det sig att jag hade en ganska stor cysta (man kan tydligen få sånna vid graviditet) som man skulle titta på vid ingreppet. Så det kändes bra!


    Själva aborten var väldigt odramatisk och fick jätte bra bemötande från alla på kliniken i Västra Frölunda i GBG. Jag hade inte direkt ont efteråt och blödde inget, lite smågeggiga flytningar men inga blödningar. På ett sätt hade jag valt kirurgisk igen med tanke på att jag ändå inte kunde få tid så snabbt i och med helgdagar etc, dock eftersom jag var närmare 10veckor gången vid aborten så hade jag rätt många gravidsymtom som var svåra att dölja för omgivningen. Hade jag kunnat göra det innan vecka 6-7 så hade jag kanske valt tabletter


     


     

Svar på tråden Kunde ni begära kirurgisk abort?